csparre csparre skrev:
Hej!
Skriver till er i hopp om att få vägledning om vad som är fel med min fjärrvärmecentral. Vi har bott i vårt hus i snart 8 år men de senaste 4 åren har fjärrvärmen konsekvent krånglat varje gång det är för stora temperaturväxlingar ute, som perioden nu med minus på natten - sol och plusgrader dagtid. Vi har ett serviceavtal med fjärrvärmeleverantören där teknikern efter säkert 20 hembesök har kommit till vägs ände… Allt vad de kan komma på och mäta/bytt är gjort. Det enda som är orginal vad jag förstått det är det som styr vattentemperaturen.

Vi har +18 i alla rum vilken centralen står inställd på. Elementen är jämnvarma och luftade. Vår rörmokare tycker allt det bra ut med elementen och säger att felet är i centralen.

Sammanfattningsvis ger fjärrvärmen värme ut i systemet trots att huset är tillräckligt varmt. vilket resulterar i att vattnet börjar koka i källarens elementrör. Det låter som en bokstavligt som en vattenkokare. Jag kan inte lägga handen på cirkulationspumpen utan att bränna mig. Jag får sätta styrdosan på -8 och sedan med handkraft stänga den automatiska ventilen för den ska slå av. Alternativt får jag vrida upp ett element på 28 grader i ett par timmar och släppa ut värmen. Om jag inte är hemma när detta sker kan jag hitta ett element extremt hett (brännhett) där termostaten inte kan ”hålla emot” värmen. När jag läser av mätarna ger den 0,05 kubikmeter/h när den är helt strypt.

Efter så många turer är jag less, var jag än vänder mig är jag en jobbig kund med ett fel ingen förstår men som finns där. Jag vill kunna lita på vår uppvärmning. Jag vill inte att mitt barn ska bränna sig på ett element fast det är +20 inne.

Alla idéer och tankar mottages tacksamt!
Det hörs märkligt att elementrören ska vara så varma att de kokar.

Det skulle vara intressant att veta framledninngstempen på fjärrvärmekretsen (inkommande från ”gatan”). Med väldigt få undantag styrs denna temp enligt en tempkurva, från cirka 75 grC på sommaren till 110/120 frC mitt i kallaste vintern.

Ska du kunna uppnå kokning på din elementkrets måste du dels över 100grC i temperatur samt att ditt eget system måste vara i princip helt trycklöst.

Säger absolut inte att du har fel, men jag är lite nyfiken på tryck och temp etc!

Mvh

Stefan
 
Kan du skriva upp hela serien med mätdata, som du får genom att stega dig fram med piltangenten. Typ temp in, temp ut, delta temp, flöde, momentan effekt m.m. m.m. ? Det ger dig en bra överblick och om du gör så även efter du ändrat någon inställning, så blir det lättare att felsöka.
Industriell enhet med display och gröna indikatorlampor, troligen en del av maskineri eller styrsystem.
 
Redigerat:
Hej!
Jag är inte en fjärrvärmeexpert (till synes ), jag jobbar inom vården

Idag när jag kom hem från jobbet lät centralen igen (filmade en snutt för ljudet ). Mätte temperaturen på cirkulationspumpen på 60 grader. Vanligt när allt är lugnt går den att röra och är högst ljummen.

Vad som är bytt, med reservation för att fjärrvärmeteknikern slutade skicka fakturor efter ett tag (snällt eller hur?!), är reglercentral, expansionskärl, utgivare med kabel, cirkulationspump, värmemätaren och ställmotor. Sen har de bytt ventiler, för mig oklart vilka.

Nyss stod värdens på in 80 grader, ut 50
TR 53,4 grader
Deltatecken (?) 32,3 grader
0,047kubik/h
1,8kW

tog bort samlingsvärden för tidigare förbrukning

Min lösning för är att sätta reglercentralen på handmanövrering, -8 på tempkurvan för att sedan med lätt handkraft vrida ner ställmotorn till helt stängt läge. Då svalnar centralen ganska fort och håller sig ”lugn” i några dagar tills nästa svängning av utetemperaturen.

Kloka insikter mottages tacksamt, för de som sköter min anläggning är trötta och svarar bara ”vet inte”
 
  • Värmesystemskåp med kopparledningar, mätare, rör och en värmepumpskomponent inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Glenno83 och 4 till
  • Laddar…
csparre csparre skrev:
Hej!
Jag är inte en fjärrvärmeexpert (till synes ), jag jobbar inom vården

Idag när jag kom hem från jobbet lät centralen igen (filmade en snutt för ljudet ). Mätte temperaturen på cirkulationspumpen på 60 grader. Vanligt när allt är lugnt går den att röra och är högst ljummen.

Vad som är bytt, med reservation för att fjärrvärmeteknikern slutade skicka fakturor efter ett tag (snällt eller hur?!), är reglercentral, expansionskärl, utgivare med kabel, cirkulationspump, värmemätaren och ställmotor. Sen har de bytt ventiler, för mig oklart vilka.

Nyss stod värdens på in 80 grader, ut 50
TR 53,4 grader
Deltatecken (?) 32,3 grader
0,047kubik/h
1,8kW

tog bort samlingsvärden för tidigare förbrukning

Min lösning för är att sätta reglercentralen på handmanövrering, -8 på tempkurvan för att sedan med lätt handkraft vrida ner ställmotorn till helt stängt läge. Då svalnar centralen ganska fort och håller sig ”lugn” i några dagar tills nästa svängning av utetemperaturen.

Kloka insikter mottages tacksamt, för de som sköter min anläggning är trötta och svarar bara ”vet inte”
Här har du manualen som en god start.
https://www.karlshamnenergi.se/wp-content/uploads/2016/09/Danfoss-ECL-100.pdf
Sen är det då temperaturen på framledningen som är intressant oftast sitter det redan en termometer i en fjv-central. Men därav mitt förslag att köpa en.
Läge "sol", läge 0 är en grundinställning att börja med. Funkar inte det så är det något fel.
Någon kan ha skruvat alla inställningar helt galet.
 
Öppna vänstra luckan på reglercentralen och ta ett kort på hur allt är inställt.

50⁰ i fjv-retur på lite väl högt när det är plattvärmeväxlare.

Kurvlutningen finns under locket, i södra Sverige räcker det med runt 0,8.


Vi har just nu ca 68⁰ i inkommande och ca 35⁰ på returen, deltaT 34⁰, 0,063 m³/h i flöde.
Vi har 1⁰ i utetemperatur samt 43⁰ i framledningstemperatur.
(Vi har bytt ut "ECL 100M" till "ECL 110", den har lite bättre inställningsmöjligheter.)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.