"Det som är konstigt är att du TYCKER saker om var gränsen går och agerar baserat på det."
Vad är mer konstigt än att grannen tycker saker om var gränsen går och agerar baserat på det?
Eller vad du tycker? Jag har ingen anledning att tjafsa om hans carport och hade heller aldrig brytt mig om den om HAN inte agerat som han gjort. Jag sa till honom klart och tydligt att jag vill inte se en bil till på min gräsmatta.
Dagen efter kom han o tjafsade om att det var inte hela världen att hans son parkerade där, och att han minsann köpte sin tomt några år innan tidigare granne köpte min tomt.
Om de (han och tidigare ägare till min tomt) kommit överens om att min granne ska klippa hans gräsmatta, borde han vara klyftig nog att inse, att det knappast gäller när någon annan köper fastigheten.
Han är dessutom tydligen lärare, så han är inte efterbliven. Däremot var tidigare ägare till mitt hus något handikappad psykiskt, och har därför blivit lurad av ett flertal hantverkare, och troligen även denna granne.
 
  • Gilla
Brodern och 2 till
  • Laddar…
Kan väl vara värt att få de uppmätt på riktigt. Därefter har du rätt att sätta upp staket runt din tomt. Då kommer de tydligt framgå var grannen ska klippa och inte...
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det finns några andra trådar om tomtgränser och tomtpinnar. Och har jag förstått det rätt ska lantmäteriet veta om det finns gränsrör inslagen.
Hittar du röret vet du var gränsen går. Det kan vara bra att veta när du sätter staket och asfalterar.
 
Det finns gränsrör i åtminstone två andra hörn på tomten, mer än så har jag inte tittat eller hittat.
Det har hela tiden varit uppenbart för mig att det inringade området tillhör min tomt, och borde vara för vilken normalbegåvad person som helst.
Jag bad om åsikter och det har jag fått, men för mig är oförståeligt hur man inte kan reta sig på en granne som går in och klipper ens gräsmatta.
Tror inte någon skulle uppskatta ett sådant intrång. Det är inte själva klippningen i sig, för hade det varit världens trevligaste granne som ville vara bussig, hade jag kunnat klippa hans gräs i gengäld. Utan att han tar sig friheter utan att knappt ha pratat med mig, och dessutom efter det som hänt.
 
  • Gilla
jeppe42 och 4 till
  • Laddar…
Vet inte om jag fattar rätt, men du vill alltså bygga en ny infart till tomten från vägen som är rödaktig på kartan?

Du behöver tillstånd från väghållaren för att öppna en ny infart från en väg. Det handlar framförallt om trafiksäkerhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Det är möjligt att det behövs, men det är nog heller inget bekymmer.
Alternativt vill jag kanske bara asfaltera och använda platsen för parkering.
Befintlig infart ligger precis bredvid, går troligen att köra snett in i garaget också, vilket ändå är ett måste eftersom grannens vedskjul står något "i vägen".
Behövs dessutom troligen bygglov för att bygga om uthuset till garage.
Det är nog inga konstigheter att skaffa sig något av ovanstående om man vill.
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
Ingen idé att ta strid, gå den formella vägen som du kör på nu. Klargör att du funderar på att sätta staket/häck/rabatt längs gränsen och för säkerhets skull har begärt ut uppgifter från Lantmäteriet så att det ska bli rätt från början. Fråga om han har några skriftliga avtal på tidigare överenskommelser.

Sen sätter du upp ditt staket och om han gör åverkan på det polisanmäler du för skadegörelse.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Men vad kommer att hända vid eventuell meningsskiljaktighet?
Har jag några MÅSTEN att berätta för grannen om att jag tänker bygga staket vid tomtgräns ifall det icke är bygglovspliktigt?
Jag tar gärna med det hela i ett bygglov så grannen får uttala sig och sedan kommunen besluta.
Men är ganska säker på att jag får sätta upp 110cm staket vid min tomtgräns utan varken bygglov eller grannens medgivande?
Det enda som skulle ske då, är ifall han efteråt påstår att staketet står på hans mark. Vilket HAN i så fall borde behöva bevisa?
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
Av kartan att döma så vore det onekligen märkligt om plätten vid vedboden skulle höra till granntomten. Men märkligare tomtgränser är inte ovanligt.
 
Får undersöka lite vad det finns för alternativ och vad det skulle kosta att få tomtgränsen uppmärkt.
Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att tomtgränsen inte består av raka linjer mellan tomtens fem hörn.
Jag tror heller inte att marken närmast mitt uthus mot grannens tomt hör till hans mark, det brukar vara åtminstone någon meter för man ska kunna klippa och snöröja.
Att han springer där och klipper har jag heller inget emot. Som sagt, hade grannen skött detta lite smidigare från början hade jag kunnat asfaltera och montera staket utan problem, han hade fått ha kvar sitt vedskjul, och han hade sluppit klippa min gräsplätt.
Nu kommer det troligen kosta mig en massa pengar, det kanske visar sig att hans vedskjul står delvis på min mark, och kommunen kanske upptäcker att hans carport är byggd utan bygglov.
Själv har mitt uthus som sagt stått i 100 år. Troligen betydligt längre än hans hus.
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
harry73
En del av ursprungsfrågan var vad vi tycker om din granne. Och jag hade egentligen bestämt mig att inte gå in vad jag tycker om din granne eller dig, förl det går inte att svara frågan om grannen utan att implicera något om dig.
Men nu ska jag försöka i alla fall (hoppas du tar inte illa upp det), och jag hoppas att det hjälper dig att ser grannrelationen ur ett annat perspektiv.

Visst tar grannen sig för många friheter. Han har nog kommit undan med saker hos förra ägaren som du nu ifrågasätter och det gör honom lite nervös för att han helst inte vill släppa sina 'rättigheter'. Nu testar han dina gränser. Kanske inte ett bra sätt att börja en ny grannrelation men inte heller helt obegripligt.
Du behöver därför visa var dina gränser går, och det är det som jag uppfattar att du gör. Problemet är bara att man kan göra det på bra sätt som ger grannen möjlighet att behålla hedern och på dåliga sätt där grannen bara känner sig anklagad och det sätter honom bara på tvären.
Jag tror att du gör det på det dåliga sättet.
Det känns egentligen att grannen inte är omöjligt men bara behöver lite tid att acceptera att saker har förändrats. Därför återkom han efter ett tag om vedskulet och sa förlåt om parkeringen dagen efter. Han försöker på sitt sätt att behålla en bra relation med dig.
Du däremot ifrågasätter vedskuletsplaceringen utan att veta var gränsen går, och har fortfarande inte tagit reda på det (och då gäller cm nogranhet)
Du ifrågasätter carporten och verkar reagera väldigt arg på felparkeringen. Du verkar inte ge grannen mycket lugn.
Du skulle vinna mycket om du funderar på vad du egentligen vill och vad som är viktig för dig och vad inte är så viktig.
Sen får du komma med en bra strategi för att komma dit du vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
CCPusher och 8 till
  • Laddar…
Man kan också vända på frågan, vad vinner grannen på detta? Har han storhetsvansinne och vill att hela orten ska tillhöra honom? Ty, han har en parkeringsplats som rymmer kanske 8 bilar med carport, och en baksida på huset med gräsmatta och även gräsmatta på framsidan.
Gräsplätten framför mitt uthus syns knappt från hans tomt eftersom han har ett vedskjul mellan, samt carport och infart.
Nu var det visserligen hans grabb (tror jag) som parkerade där. Men eftersom det fanns plats på infarten vid tillfället, undrar jag varför. När det även finns en gratisparkering mitt över vägen.
Att han vill kunna gå in på min tomt och klippa häcken han satt vid tomtgräns mot mitt uthus, det har jag inget emot heller och vi har inte diskuterat det.
Jag har nämnt att jag eventuellt funderar på att sätta garageport och på så sätt kunna komma in med bil och få ett garage av uthuset, mer än så har jag inte nämnt.
I min värld har han ingenting att göra på min tomt.
Om jag klippte hans fram eller baksida, eller parkerade där, skulle vara ett väldigt märkligt beteende.
 
  • Gilla
Brodern och 2 till
  • Laddar…
harry73
Ta det lungt och drick en öl eller läsk och sov lite. Läs tråden igen imorgon och skriv alla bra råd på en lista och fundera lite över saken. Det verkar dom du är lite uppspelt just nu och det blir enklare när känslorna har lagt sig
 
  • Gilla
CCPusher och 6 till
  • Laddar…
Har fått en del bra råd och tips, blir att följa upp när tid finns.
Tycker jag är förhållandevis lugn. Hade jag haft motsvarande beteende mot grannen, hade jag antagligen åkt kunnat åkt dit för något brott, eller klassats som psykiskt störd.
En sak som oroar mig med hans beteende är om det blir värre. Jag har ett hett temperament, därav förhållande vis lugn nu. Börjar han och tjafsa mer i framtiden kan det bara bli tråkiga konsekvenser av det hela.
Jag har dock fortfarande ingen större lust att hyra in lantmäteriet om det visar sig bli dyrt, för något som jag själv anser uppenbart. Vill dessutom ha så lite som möjligt med grannen att göra efter det som hänt.
Vi kommer uppenbarligen inte överens, så att diskutera fram en gemensam lösning tror jag inte på heller.
Med ett bygglov i ryggen skulle det hela kännas bättre, men också märkligt att behöva ta till sådana åtgärder för något som troligen inte är bygglovspliktigt, dessutom kostsamt.
 
  • Gilla
Brodern och 1 till
  • Laddar…
Jaa du! Din grannes nya granne verkar inte vara någon jag skulle vilja ha som granne i alla fall.
 
  • Gilla
bonnen och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.