Ingen skärm runt kabeln. Den ligger i rör under huset går direkt till poolen under en betongplatta. Dvs inte i marken där det går att gräva.
 
B
Låter som du mäter rätt. Hade något liknande fel själv, i en dosa mellan centralerna var skyddsjordarna inte riktigt kopplade. Farligt fel när man tror att man har skyddsjord men inte har det.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Ingen skärm runt kabeln. Den ligger i rör under huset går direkt till poolen under en betongplatta. Dvs inte i marken där det går att gräva.
Om jag uppfattar det rätt. I kabeln så är det bara 4 ledare då och ingen kopparskärm/mantel som är under det yttre skalet på den. Det har då används 3 till faser och en till noll, då fanns det ingen ledare kvar till jord och då tillkom en på utsidan, vad för sorts ledare är det. En hel kabel eller en enkel ledning som är grön/gul på sidan om bara.
 
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Det är en gulgrön ledning
Som ligger på sidan om i marken då. Klart ett avstick från gällande regler. den ska ingå i kabeln som går ut. Undrar vem som gjort det. Inte en elektriker iaf. Nu är den en potensialutjämning och ska inte vara en jordledning i systemet, utan bara sammanbinda objekt metalliskt som finns.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker se till att det dras en helt ny kabel med 5 ledningar. Problemet är att röret går från mitt i huset där centralen sitter. Under betongplattan som sträcker sig fram till poolen. Det är ett antal krökar och möjligtvis är det någon blockering eller yttre skada på röret under betongplattan. Dvs lite svårt att komma åt utan att skada klinker inne och ute. Funderar på att istället dra kabeln från undercentralen som sitter vid laddboxen till bilen. Det blir nog mindre jobb.
 
Jag misstänker att den gulgröna har gått av på vägen och du mäter resistansen från jordtaget som nämns i #11 och en odefinierad jord vid maskinerna, dvs du mäter genom den naturliga jorden. Då börjar värdet vara mer rimligt, även om jag tycker det är högt i alla fall. Kanske det finns en sträcka med torr sand på vägen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Eftersom röret ligger under plattan så ligger den troligtvis i sand. Osäker om det är sand i röret.
 
Om ni är två stycken, en drar i ena änden och den andra känner om den rör sig, sen byta plats och gör lika. Det blir att försöka i första hand att få ut den, samt kopplat i ett grövre snöre, för att kunna få i en nya. Kan finnas ett problem, om röret skulle vara skadat eller inte vara ihop ordentligt kan den rasa i massor och göra ett stopp. Ni kan även prova med att samtala genom röret, går det bra så är röret helt. Det går även att koppla ihop den gamla och nya på ett säkert sätt, det blir då att en drar och den andra skjuter på, inget ovanligt beteende för att få i nya kabel eller trådar i rör. Men dra bara inte ur den gamla först, då är det kört.
 
Det låter oerhört märkligt att din kabel inte skulle ha en jordledare. En väldigt vanlig typ av kabel för nedgrävning är EKKJ. På den är jorden en strumpa runt kabeln. Den totala arean på strumpan är samma som för ledarna inne i kabeln. Jag kan tänka mig att man kanske kopplat ihop strumpan med en stump tråd i resp. ände för att få en mer hanterlig lösning inne i elcentralen. Det skulle kunna se ut som jord går i en egen tråd utanför kabeln. Om en sådan koppling blivit dålig skulle det kunna förkara.

Hur lång sträcka av den här separata jordledaren är åtkomlig?
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Kabeln är ca 35 år gammal och har ingen skärm som är ansluten i någon ända. Ett elarbete gjordes ett antal år senare de man bytte alla uttag till jordade. Då drog man gulgrön i alla rör. Det gjorde man även i röret som gick till poolen.

Vid poolen har jag ca 1 m kabel och gulgrön tråd som jag kommer åt. I andra ändan ser jag inte kabeln utan endast de 5 trådarna. Det är mycket trångt mellan rören under centralen och nedersta skenan.

Men som jag skrev tidigare så kommer jag mata poolen från en annan undercentral och se till att det blir en ordentlig kabel. Jag kommer lägga en kraftigare kabel, 6 eller 10mm2.
 
Men även för 35 år sedan fanns det inte på kartan att dra ojordat till en pool eller utomhusuttag.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.