Lite bakgrund: Jag har en undercentral för utomhuspoolen. Jag har pump med filter samt en saltklorinator som använder sig av några prober för att mäta salthalt, klornivå samt pH. Dessa prober ger konstiga resultat när de sitter i systemet. Plockar jag ur de så mäter de rätt om man mäter på samma vatten. Har fått tips om att det kanske beror på krypström i systemet och att det kan bero på jordningen. Nu är alla maskiner jordade men jag har alltså en stor resistens mellan huvudcentral och undercentral. Någon som har varit med om något likande?
 
Men exakt HUR mäter du?

Om du ex, har ström i jordledaren somtidigt som du mäter resistansen i den, så kommer instrumentet att mäta rejält fel.

Att du verkligen skulle ha 400 - 500 ohm tror jag inte på. Mest sannolikt ett mätfel. Men det kan finnas andra orsaker också. Som inte betyder att det är fel på jordledaren.

Men OM du har ström i skyddsjord, så har du någon form av fel i anläggningen. Det skall inte gå ström i skyddsjorden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
alltså en stor resistens mellan huvudcentral och undercentral
Mäter du mellan två punkter paralellet eller. Hur kommer du åt att mäta, det är nog en bit mellan objekten och då ska jorden vara urkopplad så den är fri och mäta hela längden, då först kan du få ett värde och troligtvis är det noll.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ledaren mellan centralerna kan vara en PEN ledare, alltså kombinerad nolla och skyddsjord. I så fall kan det gå en hög ström i den, helt normalt. Skall man mäta resistans på den så måste man stänga av strömmen minst till undercentralen, helst även all ström i huvudcentralen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ledaren mellan centralerna kan vara en PEN ledare, alltså kombinerad nolla och skyddsjord. I så fall kan det gå en hög ström i den, helt normalt. Skall man mäta resistans på den så måste man stänga av strömmen minst till undercentralen, helst även all ström i huvudcentralen.
Det med PEN, tror jag inte mycket på och är något som du bara tänker. Då ska det nog vara en pool som är minst 25 år gammal och en 4 ledare ut i gammalt utförande, annars 10 mm2 på den. Så frågan kvarstår hur TS mäter, med dom ohmtalen så skulle nog poolen vara någon kilometer bort.
 
  • Haha
avh67f
  • Laddar…
Även en väldigt liten ström kan medföra stora mätfel vid resistansmätning.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Koppar har en resistivitet på 1,67 * 10^-8 ohm*m. Om huvudledningen är 20m lång och 2,5 mm² blir det:

(20 * 1,67 * 10^-8) / (2,5 * 10^-6) = 0,13 ohm

Det går att sätta in de värden som det är fråga om här. Men svaret på frågan är i alla händelser att 400 - 500 ohm är helt orimligt. Något är fel. Och jag tror också att det första man bör misstänka är mätvärdet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Kontinuitet ska mätas före spänningsättning. Alltså i spänningslöst tillstånd för att bekräfta det man beräknat innan.

Låter som du får titta över anslutningarna för jordningen. Det där lät ju inget vidare. Någonstans är det dålig kontakt är min gissning.

Det är ju bra att du kontrollerar det i alla fall. Det ska du ha en guldstjärna för.

En rimlig resistans motsvarar den längd kabel som är förlagd.
 
Att skratta avh67f åt något kan i bland bli senare att skrattet fastnar i halsen, så var lite försiktig med en sån moj 😉
 
H hempularen skrev:
Men exakt HUR mäter du?

Om du ex, har ström i jordledaren somtidigt som du mäter resistansen i den, så kommer instrumentet att mäta rejält fel.

Att du verkligen skulle ha 400 - 500 ohm tror jag inte på. Mest sannolikt ett mätfel. Men det kan finnas andra orsaker också. Som inte betyder att det är fel på jordledaren.

Men OM du har ström i skyddsjord, så har du någon form av fel i anläggningen. Det skall inte gå ström i skyddsjorden.
Jag mätte resistansen mellan jordskenan i elcentralen och jordskenan i undercentralen. Har brutit inkommande faser och nolla i undercentralen så det borde inte gå någon i ström i kabeln.
 
H hempularen skrev:
Ledaren mellan centralerna kan vara en PEN ledare, alltså kombinerad nolla och skyddsjord. I så fall kan det gå en hög ström i den, helt normalt. Skall man mäta resistans på den så måste man stänga av strömmen minst till undercentralen, helst även all ström i huvudcentralen.
In till fastigheten har vi en PEN ledare. I ett skåp innan elcentralen delas den upp i jord och nolla. Där finns även en anslutning till en jordningspunkt i marken. Så centralen är matad med 3 faser, nolla och skyddsjord. Det samma gäller övriga undercentraler.
 
J jonaserik skrev:
Mäter du mellan två punkter paralellet eller. Hur kommer du åt att mäta, det är nog en bit mellan objekten och då ska jorden vara urkopplad så den är fri och mäta hela längden, då först kan du få ett värde och troligtvis är det noll.
Jag har en 25m lång förlängningssladd som jag ansluter till ett uttag vid undercentralen. Resistansen i kabeln mellan jordstiften är under 1 ohm. Det samma gäller resistansen mellan undercentralens jordskena och jordstiften i uttaget. Jag bryter undercentralen och drar förlängningskabeln till huvudcentralen och mäter mellan jordstiftet i kabeln och jordskenan i centralen. Jag har en ordentlig multimeter och får lite drygt 400 ohm. Vet inte när installationen är gjord men misstänker att jordkabeln kan vara skadad. Det är en kabel med 3 faser och en nolla som är kompletterad med en skyddsjord efterhand av den förre ägaren. Ingen snygg lösning med andra ord.
 
Vad menas med extra jord i efterhand, den delen fungerar nu som en potonsialutjämning och ska inte ingå i övrig EL. Så för att få det rätt med faser , noll och jord är det nog bara att gräva ner en ny 5 ledare. I den kabeln som nu är. är det 3 ledare och en kopparskärm runt. Är det en riktigt gammal installation så går det att ha. men ditt spa är nytt och då ska det vara ny kabel. En fråga till då. den s.k extra är den kopplad på jordskenan i centralerna, och skärmen på nollplinten. Är det så är det helt galet. Är nog lite fel på sina ställen och du bör ta hem en elektriker som kollar upp kopplingen mellan spa och hus
 
Det är en kabel 4 ledare. 3 faser och en nolla. En separat kabel för skyddsjord dragen i samma rör.
 
J jonaserik skrev:
Vad menas med extra jord i efterhand, den delen fungerar nu som en potonsialutjämning och ska inte ingå i övrig EL. Så för att få det rätt med faser , noll och jord är det nog bara att gräva ner en ny 5 ledare. I den kabeln som nu är. är det 3 ledare och en kopparskärm runt. Är det en riktigt gammal installation så går det att ha. men ditt spa är nytt och då ska det vara ny kabel. En fråga till då. den s.k extra är den kopplad på jordskenan i centralerna, och skärmen på nollplinten. Är det så är det helt galet. Är nog lite fel på sina ställen och du bör ta hem en elektriker som kollar upp kopplingen mellan spa och hus
Skyddsjord är kopplad till skenan i centralen. Nollan och de 3 faserna är kopplade till brytaren i centralen. Det är en utomhuspool. Inget spa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.