Hej

Finns det någon som kan säga vad detta är? Gråa fläckar som uppstått efter ett kraftigt regn på en nyanlagd altan. Går inte att skura bort.

Bertil F.
 
  • Nyanlagd altan med utemöbler och ljusa träbrädor. Gråa fläckar syns på trädäcket efter kraftigt regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd altan med gråa fläckar på träplankorna efter ett kraftigt regn, omgiven av gröna buskar och ett bord med stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråa fläckar på träplankor på en nylagd altan, synliga efter kraftigt regn. Brett foto av altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråa fläckar på nylagd träaltan, troligtvis efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som ni fått metall på plankorna, har ni gödslat med något som ska ta bort mossa?
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Nej, altanen är helt ny, sedan ett par veckor innan fläckarna kom. Några jag talat med antar att det har med impregneringen att göra.
 
Någon metall bearbetning gjord när räcket sattes upp borrning/slipning?
 
Det slog mig en sak, efter ditt första inlägg. Jag gödslade gräsmattan innan regnet och det kan ha kommit korn från spridaren på altanen. I de här kornen finns ju "kväve, fosfor, kalium, järnsulfat, magnesium, svavel samt mikronäringsämnen" enligt tillverkaren. Kan det vara järnsulfatet som är boven? Hur får man bort det i så fall?
 
Oxalsyra brukar vara första lösningen på järnsulfatfläckar. Har du inte det kan du alltid testa med annan syra.

Jag hade nog tagit en bit trall och lagt på gödning på halva för att återskapa problemet och testat syra på den biten först.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
B BertilF skrev:
Det slog mig en sak, efter ditt första inlägg. Jag gödslade gräsmattan innan regnet och det kan ha kommit korn från spridaren på altanen. I de här kornen finns ju "kväve, fosfor, kalium, järnsulfat, magnesium, svavel samt mikronäringsämnen" enligt tillverkaren. Kan det vara järnsulfatet som är boven? Hur får man bort det i så fall?
Hade det på känn och därför jag frågade.
 
Tack för alla tips! Jag har en plankbit utanför själva altanen som jag kan pröva på.
Jag har också tagit kontakt med leverantören av gödselmedlet, för att få deras kommentar.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
B BertilF skrev:
Jag har en plankbit utanför själva altanen som jag kan pröva på.
Välkommen till forumet!

Jag hoppas att du återkopplar med vad du kommer fram till och hur det går!
 
Jag provade med Klorin, Ättika och Oxalsyra, efter olika tips som jag fått. Oxalsyra gav helt klart det bästa resultatet. Se bifogade bild. Men man måste vara uppmärksam på att hela området som behandlas blir blekare. Det betyder att jag troligen måste behandla hela brädan, för att det inte skall synas ljusa fläckar här och där. Sedan vet jag inte om det på sikt har någon inverkan på virket eller impregneringen.
 
  • Bild som visar en träyta före och efter behandling med oxalsyra. Före är ytan mörkare, efter är den ljusare och blekare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
Virket kommer sakta att gråna ändå över tiden och fläckarna kommer att minska i synlighet. Dammet av gödslet och sedan lösets av vatte påkyndade processen lite bara...

När det gäller altanvård så fins det olika skolor med tex. att olja altanen med en olja med eller utan pigment och andra som mig nöjer sig med att såpskura altanen. - i det senare fallen med såpskurning så kommer altanen att bli gråsilvrig i färgen med tiden - även om den från början är gulgrön av impregnering som nya plankor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.