R Rolle85 skrev:
Själva innerdelen är på 9kw och ytterdelen 4,5kw. Samma som den sistnämnda länken
Då har du manualerna där samt beskrivning av hur det ska kopplas in samt hur strömtransformatorerna skall kopplas. Innerdelen ska tydligen kopplas med egna säkringar 3-fas, 16A. Ytterdelen med egen säkring 1-fas 13A eller 16A. Såvitt jag förstår av manualerna är att det är av yttersta vikt att ytterdelen och innerdelen verkligen har samma nolla eftersom det finns någon form av datakabel mellan innerdelen och ytterdelen.

Att ha någon av delarna kopplade direkt mot huvudsäkringen/huvudbrytaren förutsätter att dina huvudsäkringar är på 16A. Vilket jag har svårt att tro att de är. Går inte dessa ledningar till någon undercentral med 16A säkringar?

Det var allt från mig. Ha det bra.
 
Redigerat:
B Blueeye skrev:
Jag tänkte till viss på TS utvecklade frågor:
"Det verkar som min värmepump är kopplad direkt mot huvudströmbrytaren i elskåpet (har ingen säkring) och den är på 400v. Är detta vanligt förekommande?"
samt
"De går till en luftvatten värmepump från 2008. Tydligen drivs innerdelen på 3-fas och ytterdelen på 1 fas."
Ja, det verkar ju intressant.
 
B Blueeye skrev:
Då har du manualerna där samt beskrivning av hur det ska kopplas in samt hur strömtransformatorerna skall kopplas. Innerdelen ska tydligen kopplas med egna säkringar 3-fas, 16A. Ytterdelen med egen säkring 1-fas 13A eller 16A. Såvitt jag förstår av manualerna är att det är av yttersta vikt att ytterdelen och innerdelen verkligen har samma nolla eftersom det finns någon form av datakabel mellan innerdelen och ytterdelen.

Att ha någon av delarna kopplade direkt mot huvudsäkringen/huvudbrytaren förutsätter att dina huvudsäkringar är på 16A. Vilket jag har svårt att tro att de är. Går inte dessa ledningar till någon undercentral med 16A säkringar?

Det var allt från mig. Ha det bra.
Det SKA vara olika nollor i dom olika grupperna (ute resp inne), men nollorna ska vara anslutna till samma nollskena i centralen så att dom får samma potential.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det SKA vara olika nollor i dom olika grupperna (ute resp inne), men nollorna ska vara anslutna till samma nollskena i centralen så att dom får samma potential.
Du har rätt. Jag uttryckte mig otydligt. Det jag ville ha sagt var att de båda nollorna ska ha samma potential. Beklagar om jag satte myror i huvudet på TS eller någon annan.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.