Vad är detta i proppskåpet ? Hänger bara i luften runt en kabel
Elektriskt säkerhetsbrytare, kablar och en strömställare i ett eldistributionsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Strömkännare till värmepumpens effektvakt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ok
 
tommib
Kan ju vara något annat än värmepumpen, men troligen är det den.
 
Det verkar som min värmepump är kopplad direkt mot huvudströmbrytaren i elskåpet (har ingen säkring) och den är på 400v. Är detta vanligt förekommande?
 
tommib
Nej, det torde vara extremt sällsynt och troligen är inte heller din kopplad så. Vad baserar du den slutsatsen på?
 
Det där är en strömtransformator. Det bör vara en på varje fas. De vita sladdarna går till någon form av mätutrustning eller effektvakt eller liknande. Strömtransformatorer mäter hyfsat noggrant storleken på strömmen i ledaren som går igenom den. Utrustningen (vad det nu är), bör också ha spänningen från de tre faserna för att kunna utföra beräkning av uttagen eleffekt. Om de tre vita sladdarna går till din värmepump är förmodligen mätutrustningen en del av värmepumpens interna styrsystem.

Det du säger är att din värmepump (som alltså är en trefas-ansluten sak ?) är kopplad direkt mot huvudströmbrytaren och har ingen egen säkring. Jag skulle säga att det är ovanligt. Men inte omöjligt. Då är det huvudsäkringarna som är de säkringar som gäller för värmepumpen. Och då måste ledararean till värmepumpen vara sådan att den är tillräckligt stor i förhållande till huvudsäkringens storlek. Om det är tillåtet eller inte vet jag inte. Värmepumpens dokumentation bör ge anvisning om vilken strömstyrka och karakteristik som som säkringarna skall ha. Om det skulle vara samma ström som dina huvudsäkringar är det alltså möjligt att koppla som du beskriver. Hade det varit min anläggning skulle jag ändå ta dit en elektriker och se till att värmepumpen får egna säkringar. Låt vara med samma amperetal som dina huvudsäkringar. Men då har du i alla fall möjlighet att säkra ner värmepumpen om det finns skäl till det, och/eller möjlighet att säkra upp huvudsäkringarna om det finns skäl till det (och elanläggningen klarar uppsäkring).

Är du säker på att strömtransformatorerna går till värmepump och inte till solcellsanläggning eller laddare för elbil?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
De går till en luftvatten värmepump från 2008. Tydligen drivs innerdelen på 3-fas och ytterdelen på 1 fas.
 
Effektvakten används för att begränsa elpatronen och den sitter i innedelen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
De går till en luftvatten värmepump från 2008. Tydligen drivs innerdelen på 3-fas och ytterdelen på 1 fas.
Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på din värmepump?
 
Sanyo
 
Själva innerdelen är på 9kw och ytterdelen 4,5kw. Samma som den sistnämnda länken
 
Det spelar väl inte så stor roll exakt vilken modell det är på värmepumpen? Strömtransformatorerna TS frågade om är till effektvakten oavsett.
 
useless useless skrev:
Det spelar väl inte så stor roll exakt vilken modell det är på värmepumpen? Strömtransformatorerna TS frågade om är till effektvakten oavsett.
Jag tänkte till viss på TS utvecklade frågor:
"Det verkar som min värmepump är kopplad direkt mot huvudströmbrytaren i elskåpet (har ingen säkring) och den är på 400v. Är detta vanligt förekommande?"
samt
"De går till en luftvatten värmepump från 2008. Tydligen drivs innerdelen på 3-fas och ytterdelen på 1 fas."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.