hsd
Eller köp en inspektionskamera till mobilen från China, lightinthebox.com , för en hundring
 
Jag borrade lite där en av spikarna suttit. Det satt en plastplugg bakom så jag borrade genom den för att undvika att förstöra mer än nödvändigt an eterniten.
Tydligen är den inte ihålig utan väldigt porös inuti. Kändes som att pilla i dålig puts, kalk eller liknande. Jag borrade i alla fall nästan hela vägen igenom utan att stöta emot något alls. :thinking:

(Som parentes kan nämnas att jag har sanerat både garage och pannrum från eternit efter konstens alla regler i NASA-kläder och mask då jag har respekt för ämnet. Så denna pelare behandlas med silkesvantar och små verktyg än så länge.)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Ja, där försvann min teori! Det enklaste är att inte göra någonting. Men gåtan förblir olöst.
 
Ja, givetvis får den stå kvar om den fyller en så väsentlig funktion som att hålla upp taket. Vad jag hoppades på var att den inte fyllde någon sådan funktion bara kunde tas bort. Framförallt då det är eternit.
Golvet får väl bilas bort inom ett rimligt avstånd bara och biten som blir kvar får man hacka till och eventuellt flytspackla.
 
Har du inga konstruktionsritningar på betongvalvet ovanför? Har du det kan man se på armeringsritningen hur kanten mot den gamla källarväggen är utförd. Om du inte kan hitta vare sig stål eller betong där bakom fyller den absolut ingen funktion.
 
Tyvärr har jag ingen vettig konstruktionsritning på utbyggnaden (den drabbade biten av huset). Ritningarna jag har på huset i sig är från 1954 (byggår 1956) och en väldigt detaljerad teknisk beskrivning på själva huset. Utbyggnaden som byggdes 1966 har jag bara en enkel ritning på märkt "förslag utbyggnad" och den anger bara måtten på rummet ovan markyta. Sen finns det ytterligare en ritning på själva källaren som egentligen bara är en kopia på originalritningen på huset där man helt enkelt ritat till rummet i fråga. Ingen som helst teknisk beskrivning på varken väggtjocklek, armering, materialval eller liknande som till originalbeskrivningen på huset.

Jag kan dock nämna att jag rev ut en oljetank ur det nämnda rummet och för att göra det så fick jag ta till hårdhandskarna och bredda en dörröppning i den bärande väggen (den som är svart nertill på bilderna) så man ser taket i genomskärning så att säga. Och vad jag kan konstatera så finns det ingen form av metallbalk synligt där i alla fall men det är ju ingen garanti på att det inte finns något bärande vid just pelaren.

Skulle haft en röntgenapparat :p

(Årtalen nämns bara i hopp om att det ska underlätta för någon att ge förslag på vad det kan vara :))
 
Jag frågade efter konstruktionsritningar (dvs armeringsritningar) över betongbjälklaget för utbyggnaden eftersom jag tänkte att man skulle se om plattan också vilade till en del på den gamla källarväggen. Du kanske vet eller kan se det ändå? Är det så (att plattan också vilar på den gamla grunden), då kan vi nog utesluta att eternitröret har något med bärningen att göra.
 
Gammal tråd men jag gissar att det kan vara en gammal garageventilation.
Garage ventilerade med utsug från golvnivå.
 
Det skulle ha kunnat vara det faktiskt. När jag hade rivit ut allt tänkbart som satt som ytskikt på insidan av rummet så visade det sig att det en gång i tiden hade varit ett garage där då en garageport och ytterligare ett fönster till rummet var igenmurat. Vad som dock talade emot tanken om ventilation är att "pelaren" stod på det gamla golvet, det gick varken någon kanal genom golvet eller finns någon form av luftkanal på själva pelaren.
Den fick dock stå kvar och det gamla golvet bilades bort runt omkring, och sedan mitten av december har det nya golvet legat och gottat sig.
Får investera i en röntgenapparat när jag känner att jag har lite pengar över :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.