Första vintern i vårat 70-tals hus som vi flyttade till i somras.
Upptäckte detta på golvet i garaget i dag. Dock bara i dem regionerna runt där bilen har stått när den varit i garaget.
Är det mögel eller vad kan det vara? Ser nästan lite lurvigt ut.

Är det något vi kan och behöver göra? Eller några andra råd?


image (1).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image (2).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För tillfället har vi ved i garaget i ett utrymme som var tänkt som bastu. Veden har torkat några säsonger utomhus och den ved vi har i garaget är det vi tar in från vedförrådet utomhus, just för att slippa springa ut i "snön" i vinter. Kan detta orsaka att mer fukt och risk för mögel uppstår? Bör man skaffa någon avfuktare eller dyl till garaget?

Mycket tacksam för hjälp.
 
Derkaderb skrev:
Första vintern i vårat 70-tals hus som vi flyttade till i somras.
Upptäckte detta på golvet i garaget i dag. Dock bara i dem regionerna runt där bilen har stått när den varit i garaget.
Är det mögel eller vad kan det vara? Ser nästan lite lurvigt ut.

Är det något vi kan och behöver göra? Eller några andra råd?


[bild][bild][bild]

För tillfället har vi ved i garaget i ett utrymme som var tänkt som bastu. Veden har torkat några säsonger utomhus och den ved vi har i garaget är det vi tar in från vedförrådet utomhus, just för att slippa springa ut i "snön" i vinter. Kan detta orsaka att mer fukt och risk för mögel uppstår? Bör man skaffa någon avfuktare eller dyl till garaget?

Mycket tacksam för hjälp.
Kan det vara salt?
 
Haha ja det kanske det kan vara nu när du säger det!
Men kan det bli så "lurvigt" av det?
 
Det brukade ligga salt i garaget på jobbet när vattnet runnit undan och det såg ut som kristaller, det där ser mer ut som ludd typ mögel.
 
Redigerat:
S
får göra smak test eller ner i lite vatten
 
Smakar det salt så är det salt ;)
Men kanske känns bättre att testa lösa upp det i vatten?
Salt löses som bekant upp men TROR inte mögel gör det.
 
Tack för era snabba svar.
Tog bort lite av lurvet med en kniv och släppte ner det i vatten och vips så löstes det upp direkt. Trodde först jag missade vattnet för det löstes upp så fort.

Nu är dock frågan vad jag bör göra härnäst. Borsta rent golvet, köra me grovdammsugaren eller spola med vatten? Sen köra med en 2kw byggfläkt några timmar i närheten?

Golvet ser ju i övrigt inte så kul ut. Finns det någon slags behandling man kan köra för att få golvet mer blankt och lättrengörligt så att säga? Så man vet om man kan göra något sen i vår då det blir lite varmare för att rå om garaget lite :)
 
Borsta och dammsuga låter väl bra. Du saltar väl inte uppfarten? Salt förstör betong på nolltid (självupplevt :) ).
 
Är det salt så är det som att be om rost på bilen då är det bättre att låta den stå ute i kylan än att tina. Annars ha för vana att spola av bilen en 2-3 minuter innan du ställer in den trösklar och hjulhus.
 
Bor du i en region där vägarna saltas så är det troligt att det är salt. Om du inte bor där så vete tusan...
Att det löstes upp i vatten direkt tyder också på salt-
 
Så där ser det ut när det är fukt i betongen. Det är salt från betongen som löses ut.

I det här fallet så vill man gärna misstänka vägsalt, men jag har aldrig sett att det ser ut så på något garagegolv jag varit i närheten av trots rikligt med det förb....de vägsaltet.

Kan alltså vara så att det kapillärbrytande skiktet el dräneringen under/runt garaget inte är i högform. Skulle möjligtvis också kunna bero på att brunnen inte är i skick och att vattnet kommer ut i betongen, men betydligt mer långsökt.

Börja med rejäl rengöring inkl avspolning med vatten för att få bort all salt. Om utfällningarna återkommer utan att du släpat in vägsalt med bilen så kommer de nog "inifrån". I värsta fall får du vänta till vår, sommar & höst och utvärdera, eftersom vi är mitt inne i saltsäsongen.
 
  • Gilla
Derkaderb och 1 till
  • Laddar…
Sånt där "lurv" dök upp i vårt pannrum en gång när avloppet var tätt så att det stod vatten på golvet. När golvet torkade så växte det fram.
 
saltutfällningar. Ett av de första tecknen på att husgrunden angrips av markfukt är när missfärgningar och vita kristaller eller vit ludd bildas fläckvis på vägg eller golvytor.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Exakt likadant vitt ludd hade vi i taket, betongbjälklag, då ett gammalt ingjutet gjutjärnsrör i badrummet ovanför läckte sakta men länge. Upptäckte läckan då innertaket började droppa. Innertaket revs ner och hela betongtaket var täckt av dessa utfällningar, på sina ställen bra mycket tjockare än på dina bilder.
 
Tack för era inlägg! Mycket tänkvärt där.

Ska nog iaf inte köra in bilen så frekvent som vi gjorde dagarna då det var snöigt. Som relativt ung och oerfaren så tänker man inte på konsekvenserna som kan bli när man kör in och ut med blöt bil som sedan droppar ner o lägger sig i ett kallt garage :)

Jag borstade iaf bort allt först och sedan dammsög jag hela garaget. Ska spola lätt med lite vatten i de områden som såg värst ut iaf för att få bort eventuell salt som blivit kvar.
Ångrar lite att jag inte gjorde smakprov, ifall det skulle kunna varit kalk?
Men det verkar iaf ha uppkommit efter då vi ställt in blöt bil efter att snön inföll. Men vet inte hur pass mkt vägsalt dem hann slänga på innan den var helt borta. Så ska kanske inte utesluta att det var kalk heller.

Vad har ni för rekommendationer på vad jag kan göra för att rå om golvet lite?
Finns det någon slags lackering man kan göra på det?

Det får bli att ha bilen utomhus i fortsättningen och köra motor/kupé-värmare istället. Känns mer ekonomiskt än att köra igång värmen därinne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.