M mattoys skrev:
Har du betalt?
Om inte håll inne med en del av betalningen, svårt att se att han kan vinna det i tingsrätten om summa du håller är rimlig.

Vad som är rimligt får någon annan svara på.
Ja betala inte. Har du betalt då blir det nog svårt med en hantvärksre med en sådan inställning. Ta dit målarfirma och dra av ved det kostar ifrån det han ska ha. Men meddela han att du tänker göra det först. Lycka till.
 
  • Gilla
Morf
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Ja betala inte. Har du betalt då blir det nog svårt med en hantvärksre med en sådan inställning. Ta dit målarfirma och dra av ved det kostar ifrån det han ska ha. Men meddela han att du tänker göra det först. Lycka till.
Nu vet jag inte hur det funkar om en hantverkare råkar skada något. Men det är väl den som åsamkat skadan som i första hand skall åtgärda den. Hantverkaren kanske har en målare som han kan ringa till som kommer o fixar till det. Eller gör han det själv, bara det blir redigt gjort.
Hålla inne viss del av betalningen kan man väl göra, men att själv ringa dit en målarfirma hade jag nog inte gjort i förstaskedet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K knipo skrev:
Nu vet jag inte hur det funkar om en hantverkare råkar skada något. Men det är väl den som åsamkat skadan som i första hand skall åtgärda den. Hantverkaren kanske har en målare som han kan ringa till som kommer o fixar till det. Eller gör han det själv, bara det blir redigt gjort.
Hålla inne viss del av betalningen kan man väl göra, men att själv ringa dit en målarfirma hade jag nog inte gjort i förstaskedet.
Han brydde sig inte om skadan verkade det som. Så han har ksnske fått sin chans att laga det. Så ville inte han då har man rätt att ta dit någon annan.
 
  • Gilla
Morf
  • Laddar…
Visst kan skador hända och visst finns det tillfällen när hantverkaren blir fri från ansvar men då måste hantverkaren meddela det från början.

”Ja byter gärna den här gjutjärnsstammen men de kan bli svårt att göra det utan att skada intilliggande väggar, vill bara vara tydlig så det inte blir någon diskussion senare”

Har inte hantverkaren förvarnat vid avtalande om jobbet får han bara återställa efter sig.
 
  • Gilla
Morf
  • Laddar…
K knipo skrev:
Nu vet jag inte hur det funkar om en hantverkare råkar skada något. Men det är väl den som åsamkat skadan som i första hand skall åtgärda den. Hantverkaren kanske har en målare som han kan ringa till som kommer o fixar till det. Eller gör han det själv, bara det blir redigt gjort.
Hålla inne viss del av betalningen kan man väl göra, men att själv ringa dit en målarfirma hade jag nog inte gjort i förstaskedet.
Ja detta är ett bra råd, inte fixa något själv innan man är överens om hur problemet ska lösas. Ska problemet lösas med ett prisavdrag kan det ju dock vara bra att ta in en offert från närmaste firma som fixar detta, så man vet att kostnaden täcks av prisavdraget.
 
  • Gilla
Morf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.