Nyfniken skrev:
Det beror på hur huset är byggt.
Det är ju naturligtvis olika på olika hus. Det var därför jag skrev kan.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nu börjar vi närma oss. Nackkudden-ljuddämparen mm.
Ja den satt i köksfläkten en Husqvarna. Som sagt är ju en E-lux produkt.
Och jag som jag redan har konstaterat så är det troligt att fläkten är "illegal" då det blåser ut i badrummet. MEN nu vill jag bara veta om den blå nackkuden skall sitta uppkörd fläkten?
 
FabianNK skrev:
Ja den satt i köksfläkten en Husqvarna. Som sagt är ju en E-lux produkt.
Och jag som jag redan har konstaterat så är det troligt att fläkten är "illegal" då det blåser ut i badrummet. MEN nu vill jag bara veta om den blå nackkuden skall sitta uppkörd fläkten?
Är fläkten en Husqvarna eller en Electrolux?
Är kudden från Husqvarna eller Electrolux?

Är det inte samma så ska kudden inte sitta där. Sen ska fläkten inte sitta i ditt kök heller, men det är en annan historia.
 
Varumärket är Husqvarna är den del i Electrolux AB utbud. Silence Tech lådan sitter i skåpet. Och den blå "nackkudden satt uppe låda.

Uppenbarligen blir den blå tingesten "äcklig" då föregående ägare har försökt göra en hemmagjord kondom av gladpack. Jag har varit in på E-lux hemsida och kollat sprängskissen men inte finns någon blå nack-kudde vare sig som reservdel eller tillbehör. Börjar mer och mer tro att det är ett transportskydd som de har använt för att slippa stort drag i 0-läge eller slippa o-ljud
 
Är den hemmagjord så ska den inte sitta där.

Den kan orsaka överhettning i fläkten. Om det ska sitta någonting där så måste den givetvis vara gjord av material som tål temperaturerna.
 
FabianNK skrev:
fn76, jo den vet jag vad det är, men bor i Stockholm, så något salt brukas inte på kommunalt vatten här! :)
Varför undrar du då och visar den i bild? Tyvärr visste inte den som byggde eller sålde diskmaskinen att den skulle inom tullarna och vilket vatten det fanns där. Det är standardutrustning som följer med vid köp.
 
var ju just det, hade det varit en hemsnickrad sak så hade jag självklart slängt eländet men skitenn är som sagt formgjuten och sitter som gjutet i utrymmet runt själva fläktmotorn - därav min osäkerhet.

Överhettningen ser jag inte som ett problem, då jag inte kan använda motordelen under nuvarande förhållanden, däremot brand-rökrisk! Om det inte är något rymd-material så gissar jag att den blå tingesten kan utveckla rätt mycket gifitig rök om den tar eld.

Nä skiten åker ut! (y)

Det får bli en temporär lösning, - jag kopplar ut mig från frånluften och skaffar kolfilter. Har redan varit i kontakt med styrelsen. Tydligen ett större problem. Har tidigare i en annan förening, men där så var det inspektion med ojämna mellanrum. Speciellt om det uppstod obalanser som förvaltaren rapporterade.
 
ta inte illa upp, men jag skrev att jag visste vad tratten var! :D och så ville jag bara skoja till det lite när du och några till berättade vad tratten var till, så jag trodde ni skojade och jag försökte skoja tillbaka.

Och jag återanvände bilden som jag tog för att verifiera lösa saker i köket som jag skickade till säljaren, via mäklaren. Intressant var att säljaren visste inte vad tratten var till och det var de som hade köpt och installerat den .... rättare sagt ställt in den! Monteringen kan inte med god vilja kallas fackmannamässig!
 
Redigerat:
FabianNK skrev:
fn76, jo den vet jag vad det är, men bor i Stockholm, så något salt brukas inte på kommunalt vatten här! :)
Jag bor också i Stockholm med kommunalt vatten och får kalkavlagringar när jag inte använder salt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.