jhanbe skrev:
Städade nyss i ett gammalt uthus, hittade några träföremål sådana som förhoppningsvis syns på bilderna jag skickar med. Vad kan detta vara? Någon slags kuggstång eller liknande? Del av gammalt tröskverk?
Det ser väldigt mycket ut som överliggaren på ett gevärsställ som används vid tävling/övning, typ lerduveskytte och liknande.
 
pysen78 skrev:
När nån sa jigg så tänker jag jigg för armering kanske? Olika dimensioner på järn på in och utsida av stödmur, eller liknande?
Det här med armering är intressant, i samma uthus ligger det gamla rostiga armeringsjärn på en hylla.
Uthuset är också utrustat med ett rejält trasigt/sprucket betonggolv, så det hela kanske är rester av ett misslyckat försöka att gjuta i betong? Kan IOFS inget om armering och förstår inte riktigt hur de i så skulle användas...
 
Ser lite ut som en hållare för limknektar (dvs långa skruvtvingar med flyttbart "anhåll"). När man skall limma ihop något stort objekt typ en bordsskiva e.d. behövs ju ett flertal parallellt placerade knektar, och för att få ihop det hela enkelt brukar man använda ett "ställ" för limknektarna (så blir det mycket lättare att spänna upp "objektet", utan att knektarna "trillar omkull"). Har man en lång bräda/regel med många spår får man valfrihet och kan placera knektarna på lämpliga avstånd för olika objekt. Någorlunda moderna limknektar är ju gjorda av plattjärn som är 5-6 mm tjocka och det ser ut som att sådana skulle passa rätt bra på den ena sidan av "knekthållaren"

Dock ser det ju ut att vara spår med mycket större mått på andra sidan, har ingen förklaring till dem, men kanske kan det ha funnits andra typer av limknektar (annan konstruktion än plattjärn på 5-6 mm???), som passar där - dvs en universalhållare för olika sorters knektar...

Mitt bästa tips:)
 
Kan det vara en mall för panelbrädor? Kanske du har panel på något av husen som du kan jämföra med?
 
dsub skrev:
Kan det vara en mall för panelbrädor? Kanske du har panel på något av husen som du kan jämföra med?
Nja, finns ingen panel någonstans som stämmer tycker jag. Det finns ett mindre uthus på tomten som en gång i tiden varit en bastu. Kan det ha något med det att göra? De här grejorna måste vara gamla, förmodligen sedan sjuttiotalet eller ännu äldre.
 
De ser ju rätt väderbitna ut så det känns som de använts utomhus.
Jag hade en tanke att de stått upprätt och man satt saker som ska torka eller liknande i dem och dessa föremål har hållits på plats av sin egen tyngd i de sneda spåren. Men det verkar som om spåren har olika lutning på olika sidor av stolpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.