5
En seriös hantverkare som vill ha kunderna kvar lämnar platsen, lika bra eller bättre städat än det var innan hen kom dit. :)

Och det är ju med ömsesidig respekt från både kund och hantverkare så kan man ju städa undan innan som kund med, som tommib skrev. :)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag hade dammsugit, av respekt för elektrikern.
Nu var i och för sig mitt inlägg lite skämtsamt men att man ska behöva dammsuga innan en elektriker sätter Hiltin i betongväggen köper jag inte. Undanplockat och åtkomligt, självklart, men lite normalt damm på golvet tror jag ingen elektriker reflekterar över. Hur skulle de i så fall klara sig på byggen eller vid diverse "renoveringsarbeten".

Om en elektriker känner sig respektlöst behandlad bara för att han/hon tvingas arbeta i mitt hem i normalstädat skick kan jag bara förvånas. Att jag ska dammsuga bostaden innan elektrikern kan "borra upp" ett uttag känns inte riktigt rimligt.
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Jag hade dammsugit, av respekt för elektrikern.
Jag hade dammsugit, för att slippa skämmas inför elektrikern. :D
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på hur det kan se ut bakom spisar hade jag i alla fall sett till att städa så mycket att man inte behöver skämmas.

Att det ska debiteras mer än timme på det där är löjligt. Varför ska elektrikern leka spingpojk...springperson och ränna till grossen? Bara att säga åt klienten att ta hem en (E-nummer #) om han eller hon vill undvika kostnader för rännandet till grossen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ett bra "knep" att plocka bort och förbereda lite, så man kommer åt snabbt och enkelt. Det snabbar ju på jobbet, och ökar ju dessutom arbetsglädjen lite, vilket kanske dock inte avspeglas så mycket på fakturan sen.

Men det är ju inte alltid, för kunden, så lätt att veta var man ska plocka undan.
Jag kommer ihåg ett jobb jag skulle göra, lite utebelysning på garagets långsida var en av punkterna.
De hade plockat undan på utsidan, längs väggen.
Men jag var ju ändå tvungen att hämta strömmen innifrån garaget och bedömde dessutom att bästa, snyggaste och snabbaste lösningen var att dra kablarna inne, och bara gå ut genom väggen vid armaturerna.
Så där fick jag lägga en halvtimme på att fösa undan barnvagnar, maskiner, flyttlådor osv.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
mattiasp mattiasp skrev:
Att det ska debiteras mer än timme på det där är löjligt. Varför ska elektrikern leka spingpojk...springperson och ränna till grossen? Bara att säga åt klienten att ta hem en (E-nummer #) om han eller hon vill undvika kostnader för rännandet till grossen.
Ja själva jobbet på plats är svårt att få till mer än en timme. En halv om det flyter på.
Jag kan knappt se var det skulle kunna bli något krångel som slukar tid.
Kanske värsta sortens vittrande lättbetongvägg där det knappt går att fästa en post-it-lapp, ännu mindre ett vägguttag.

Men, måste även befintligt uttag flyttas, så blir det ju något mer bök.

Så på sådana här jobb drar ju det runtomkring den mesta tiden.
Jag har klockat en del lite mindre roliga färdvägar genom Uppsala, jag har exempel på 25 minuter för 6 kilometer (en sträckning som jag tyvärr är tvungen att åka ganska ofta).
Så det är inte alls omöjligt att det blir 2 timmar på ett sådant här 1-timmesjobb
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.