sen får man ju komma ihåg att det finns mätbara halter av asbest i vanlig luft också...........Det är ju inte så att man bara riskerar sånt om man river i nåt. Det är ändå en helt vanlig naturlig mineral. Inget de hämtat på mars eller nåt sånt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
har postat ett prov på både mattan och limmet till Evema idag.

Jag förstår att man som hemmapulare inte ska övernoja sig men jag har barn på 3 månader resp. 3 år. Känns extremt onödigt att utsätta dem för eventuella risker som de själva inte kan värja sig för.

jag inser att de säkert kommer få naturliga och onaturliga doser av asbest under sitt liv. Men kan jag sänka deras totala intag genom att inte riva en matta i ett öppet utrymme i huset så är det min plikt känner jag.
 
KristinaRT
H hullan skrev:
Tack för din input! Nä jag har också försökt forska lite i kring mattlim -det verkar som att asbestlim mest användes under 60-talet när man limmade mot betong. Kan inte riktigt se varför man skulle ha använt det mot trä i en innertrappa.

Det jag har försökt forska lite i och begripa är huruvida man använde asbest ”hela tiden” på slentrian- eller körde man bara med det vid behov under 70-talet? Alltså tog man mest till det när man behövde extra hållfasthet/brandskydd etc?
Har funderar på samma sak, men inte hittat några bra svar.
Att man använde det i situationer där det fanns ett behov är ju logiskt, men hur slentrianmässigt användes det egentligen? Varför skulle man ha asbest i lim i normala golv tex? Vad var i så fall tanken bakom det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.