Huset byggt -79 så borde inte vara asbest va?

trappstegen har en gammal heltäckningsmatta- mattan är lätt att pilla bort och under sitter det något gråsvart som är ganska enkelt att skrapa och typ pulvrar sig. Se bilden.

men jag fortsätter såklart inte om det kan vara asbest.

Hand i skyddshandske och verktyg som lyfter gammal heltäckningsmatta från trappsteg med gråsvart underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Asbest var 1979 redan totalförbjudet i byggmaterial sedan några år tillbaka men någon glad byggare kan ju ha sparat en pyts...

Det ser ju mer ut som asbestlim på bilden men det kan vara mattan som färgat av sig.

Risken för att det är asbest är liten skulle jag säga men bättre att kolla upp förstås...
 
Tänkte lämna iväg ett prov såklart. Har bara skrapat någon centimeter. Som sagt det är inte alls kletigt utan torrt och pulveraktigt.

alla tankar är välkomna.

Torrt, pulveraktigt material skrapat på träyta som illustration av byggforumdiskussion om renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En spatel som skrapar upp torra, pulveraktiga rester från ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Asbest, eller inte. Det spelar inte så stor roll. För det ser inte ut att bilda ett dammoln på det hela taget. Det är som sagt, bara vid långvarig (vanligtvis årtionden) inandning och gärna tillsammans med rökning, som asbest ger skador. I det sammanhanget, är din lilla trappa, blaha blaha.:D

Staffan
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Nej jag vet - så är det ju. Har dock två småbarn hemma så tar ändå det säkra först... nej det dammade inget.

mattan lossnade verkligen lätt och det svartgrå som sitter på furusteget lossnar ganska lätt med en spackelspade.

huset är byggt 1979 av götenehus. Man kan ju hoppas att de följde svensk lag...
 
Staffans2000
H hullan skrev:
nej det dammade inget.
Vad bra! Då är det helt ofarligt. Även om dina lintottar skulle träna inför vuxenlivet, genom att snorta upp "gummilimmet"!:D

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad bra! Då är det helt ofarligt. Även om dina lintottar skulle träna inför vuxenlivet, genom att snorta upp "gummilimmet"!:D

Staffan
menar du att du tror det är gummilim?
 
Staffans2000
H hullan skrev:
menar du att du tror det är gummilim?
Nej. Bara att det inte dammar och det är bara via dambildning som asbest vid långvarig inandning, kan vara farligt. Så i ditt fall finns ingen asbestfara.

Staffan
 
Spar pengarna eller sätt in på barnens konton, dom gör mer nytta där än i fickan hos nått labb!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Eftersom jag tänkte ta bort alla mattor på stegen betalar jag gärna 400:- för att få veta
 
Det jag inte blir klok på är vad som egentligen gällde 1979 för ett större företag som götenehus. Har förstått att totalförbudet kom 1982 - men vart ”fick” det användas mellan 1976-1982 då?
 
Hej, Ser ut som att det är mattans bärskikt som åldrats sönder. hade samm på vår matta. dra bort o skara av , dammsug
 
  • Gilla
Larsa och 2 till
  • Laddar…
Ja det känns som att mattan typ faller sönder men eftersom det är heltäckningsmatta och det var svart började ändå hjärncellerna snurra.

du menar att du inte tror det är asbest/svartlim?

det är alltså en innertrappa med furusteg klädda i matta/nålfilt. Stegen har varit klädda med parkett så vi har inte sett mattan förrän idag
 
Staffans2000
H hullan skrev:
Eftersom jag tänkte ta bort alla mattor på stegen betalar jag gärna 400:- för att få veta
Och när du vet. Hur skall du förvalta kunskapen?

Staffan
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och när du vet. Hur skall du förvalta kunskapen?

Staffan

Tjao jag kanske river bort skiten en eftermiddag när ungarna är ur huset eller dylikt.

det ger mig också en fingervisning om att mitt hus kan innehålla asbest trots att det är från efter/kring förbudet
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.