E elmont skrev:
Ska du skarva i dosan använder man FK/FQ till starkströmmen, och lämpligen använder du samma typ av tråd till tryckknappen. EKUA och starkströmmsledningar får inte förekomma i samma utrymme så om det ska bli bra ska du sätta en "vägg" av isolerande matr. som avgränsar utrymmet i dosan.
Du menar att EKUA och FQ inte får förekomma i dosan om de är skarvade?

Vad händer ifall jag skarvar i själva ringklockan istället? Vad förändras?
 
Dom får inte förekomma i samma dosa, dingdong, mm det krävs 2 lager av isolering godkänd för den högsta förekommande spänningen i utrymmet och EKUA har inte den isoleringen. Det löser du lätt med att skarva EKUA i dosan till FK/FQ och sätta en plastvägg i dosan som gör att EKUAN och FK/FQ inte kan komma i kontakt med varandra.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom får inte förekomma i samma dosa, dingdong, mm det krävs 2 lager av isolering godkänd för den högsta förekommande spänningen i utrymmet och EKUA har inte den isoleringen. Det löser du lätt med att skarva EKUA i dosan till FK/FQ och sätta en plastvägg i dosan som gör att EKUAN och FK/FQ inte kan komma i kontakt med varandra.
Okej förstår.

Frågor:
1. Är det inte EKUA kablage till ringknappen idag?
2. Kan jag skippa EKUA och köra FQ till ringknappen också? Då behöves ingen avskärmare?
3. Idag är det bara entrådig kabel på fas och nolla. Är inte FK/FQ flertrådig, flera tåtar?
 
1 ja det är EKUA och det har i alla tider varit fel.
2 Ja, men det blir troligen lite knöligt med en så grov ledning
3 Om tråden är en eller flerkardelig spelar ingen roll
Att sätta in en plastvägg i dosan är väl inte nått större problem, i alla fall enklare än att dra om tråden. Väggen behöver inte vara fast det räcker med att den inte ramlar.
 
E elmont skrev:
1 ja det är EKUA och det har i alla tider varit fel.
2 Ja, men det blir troligen lite knöligt med en så grov ledning
3 Om tråden är en eller flerkardelig spelar ingen roll
Att sätta in en plastvägg i dosan är väl inte nått större problem, i alla fall enklare än att dra om tråden. Väggen behöver inte vara fast det räcker med att den inte ramlar.
1. Varför fel? Vad är egentligen problemet, hänger inte med.
2. Okej, skippar FK/FQ
3. Okej, finns det något specifikt eller får man sätta ihop ngt själv?
 
I ImTheBeast skrev:
1. Varför fel? Vad är egentligen problemet, hänger inte med.
2. Okej, skippar FK/FQ
3. Okej, finns det något specifikt eller får man sätta ihop ngt själv?
Det har varit och är fel enligt föreskrifterna. Dock förekommer det överallt ändå så jag hade nog struntat i det i detta fallet hemma hos mig själv.
Det finns tusentals centraler i hus och lägenheter som har fel kabel i centralen som går från transformatorn till dingdongen. Många fel gör det inte rätt men jag skulle verkligen inte ligga sömnlös om jag hade kopplat det med samma typ av kablar som du hade innan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det har varit och är fel enligt föreskrifterna. Dock förekommer det överallt ändå så jag hade nog struntat i det i detta fallet hemma hos mig själv.
Det finns tusentals centraler i hus och lägenheter som har fel kabel i centralen som går från transformatorn till dingdongen. Många fel gör det inte rätt men jag skulle verkligen inte ligga sömnlös om jag hade kopplat det med samma typ av kablar som du hade innan.
Okej, hur ska lösningen se ut för att det ska vara korrekt då?

Jag kanske drar fram en längre EKUA kabel och skarvar nollan och fasen. Är det OK att skarva i apparatdosan?
 
Man får inte blanda svagström och starkström i samma utrymme.
Det är OK att skarva i dosan, även att skarva EKUA.
Jag skulle såga/klippa till en plastbit och sätta i dosan för att få två fack, ett där starkströmmen är och ett där svagströmmen är. ELLER så skulle jag strunta i föreskriften.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hänger med. Då ska jag lägga dit en plastbit.
Tänkte köpa Wago 221 för att skarva både FK tråden och EUKA i dosan.

Det borde väl bli bra?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det ser enklare ut att trä på en bit isoler-slang på de vita trådarna.

[länk]
Då kan jag väl bara dra runt eltejp några varv?
 
A
Ja om du kommer åt med tejpen.
 
I ImTheBeast skrev:
Då kan jag väl bara dra runt eltejp några varv?
Men det kan väl inte bli enklare än att klippa till en lite styvare plastbit. Köp en burk glass och bjud familjen på så har du råmatr. till skiljeväggen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men det kan väl inte bli enklare än att klippa till en lite styvare plastbit. Köp en burk glass och bjud familjen på så har du råmatr. till skiljeväggen.
Haha, inget dåligt förslag. Löser det.
Jag kanske drar en helt ny EKUA kabel. Det är inte ca 1.5 meter sträcka. Då slipper jag skarva.
Kan jag dra en annan kabel än EKUA eller är det endast den som gäller för lågspänning?
 
Det går att använda nästan vad som helst EKUA har man använnt för att den var billig och lätt att jobba med. Den ska helst vara enkardelig så man slipper spretande kardelar.
Tex EKKX/EQQXB,

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.