Så hemska är de inte.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Man måste ju även värdera behovet av att få bort den. Mår du dåligt av att den är där eller mår du mer dåligt av att försöka få bort den.

Man har alltid ogräs och min filosofi är att försöka leva med det utan att hetsa upp sig.
Absolut! Har egentligen inga större problem med ogräs i sig, men nu börjar det bli så snårigt att det är lite bökigt att plocka hallonen.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Otroligt slingriga! Kändes som jag var nånstans i Amazonas och inte Värmland när jag fick börja dra långt upp i en rönn :crysmile:

Lövverk och slingrande växt upp längs en rönn, liknar en tät regnskog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Varför inte anlägga nytt hallonparti på annan plats, ev med skott från de befintliga, och köra dubbelt upp fram till att de nya ger skörd? Därefter totalröja gamla partiet dvs hallon och ogräs?
 
Q
S Sargen skrev:
Otroligt slingriga! Kändes som jag var nånstans i Amazonas och inte Värmland när jag fick börja dra långt upp i en rönn :crysmile:

[bild]
Ja de är väldigt invasiva , kommer ta död på allt annat runt om kring. Jag hade en häck som de tagit död på.
 
Nej, den är inte invasiv. Den är en naturlig del av faunan.
 
  • Gilla
Leidenhed och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den är inte invasiv. Den är en naturlig del av faunan.
Nej, den är inte en del av faunan.
Den är en del av floran.
Man måste inte märka ord hela tiden, det är väldigt otrevligt och som vanligt flyttar du fokus från ämnet.
 
  • Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
Tack för påpekandet. Det var fel.

Men att kommentera när ett inlägg är helt fel tycket jag inte är dumt.
 
Det var dödsstraff på att sprida åkervinda till sin grannes åker förr i tiden enligt de gamla landskapslagarna. Säger en del om hur uppskattad växten varit...

Jag har massvis med åkervinda överallt i trädgården och det är ett riktigt gissel, kirskål och annat står sig helt slätt i jämförelse. Fullständigt intrasslad i aroniahäcken, vid ungefär denna tiden på året brukar det vara ett kompakt täcke av åkervinda och man ser inte ens aronian. "Va, gör du inget åt det?" Jodå, jag försöker hänga med och rensa bort allt jag ser varje vår och sedan plocka hela försommaren men det går inte att hålla jämna steg med denna mardrömsväxt.
Vid anläggandet av en ny häck ville jag inte få samma problem så tog jord från en ickeinvaderad del av trädgården som flyttades till tänkt ställe, täckte jorden med svart plast i tre år (Trots att jag alltid avskytt plast i trädgårdssammanhang), sedan gjorde jag ett litet, litet snitt i plasten där jag pillade ner varje häckplanta, la ny plast över för att sluta så tätt som möjligt mot häckstammarna och täckte sedan över med bark. Förhoppningen var att åkervindan inte skulle överlevt täckningen och om det mot förmodan fanns nåt levande kvar så skulle det inte ta sig igenom när plasten låg kvar på. Ha... Har åkervinda som slingrar sig upp genom varje snitt nu. :cry:
Den tar sig även igenom mina täckodlade grönsaksland utan problem och i ett nafs snärjer den in kålplantor och annat. Riktig skitväxt...
 
  • Ledsen
Abies koreana
  • Laddar…
Jag har någon vinda som växer på olika platser.

Vad finns det för olika sorter?

Är alla lika besvärliga?
 
Våran åkervinda bor precis där vi har grönsakslandet passande nog :( vet inte riktigt vad jag ska ta mig åt, har inget lämpligare ställe att ha landet på. Det mesta växer över från grannen dessutom
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, den är inte invasiv. Den är en naturlig del av faunan.
Den räknas (om man ska vara petig) som invasiv beroende på växtplats. I hallonhäcken eller på en åker är den invasiv.

Åkervindans frön kan leva 20 år.
 
Nej, Invasiva växter är främade växter som breder ut sig på inhemska växters bekostnad. Det har inget med hur jobbit det är som ogräs att göra. Den skillnaden vill jag att alla ska förstå.
 
  • Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
Har åkervinda utspritt runt hela vår tomt. Växer i kluster men jag har haft oturen att lite har smugit med i gräsklipparen och hamnat i komposten. Så i år har vi fått en otroligt växtkraftig kompost. Ska bli ett nöje att göra sig av med den.... alltså komposten, för åkervindan lär växa kvar när vi trillar av pinn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.