Hej,

Jag bor i en gammal sekelskifteslägenhet och tänkte göra en liten renovering av köket. Precis under spisen ligger ett antal kakelplattor på en ca 1 kvadratmeterstor yta. Jag gissar att under dessa finns original-granitskivan som finns i de andra lägenheterna. Nu har jag testat att ta bort ett par kakelplattor och visst fanns där den ursprungliga granitskivan. Dock ser jag att under fixen så ligger det på granitskivan ett svart lite klistrigt lager, som ett slags lim. Vad är detta och hur kan jag få bort det? Jag skulle väldigt gärna vilja ta fram den ursprungliga granitskivan och vill därför inte förstöra den.

Tack för hjälpen!!
 
pilla av lite av det svarta och ta med till din färghandlare.
 
Hade nåt liknande hos mig mellan betongen och linoleumgolvet som legat där sedan 1938; satt ordentlligt fast. Fick bort det med hjälp av skrapa och slipmaskin. Påminnde om grålumppapp och nåt sorts lim.

Så när jag sökte på "grålumppapp" hittade jag den här tråden i "golv"-forumet (där det säkert finns mer hjälp att få):
http://www.byggahus.se/forum/golv/28644-hjaelp-hur-fa-bort-detta.html
 
Tjära?
 
Bara en tanke, men det kan finnas asbest i gammalt mattlim, ring tex anticimex eller ocab, till oss kom ocab på en kostnadfri koll. Det är möjligt att det är något helt banalt, svårt att veta på din beskrivning. Men kolla innan du river i det, tycker jag.
 
Gratiskoll, förresten, de gjorde ingen analys - det var mer "här har ni asbest" och så fick vi en offert för sanering.

Svartlim heter förresten det gamla golvlimmet, och det är som namnet låter, svart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.