Vi ska ta bort plastmattan i köket, men halva stannar ju kvar på betongen när vi tar bort den.

http://i63.photobucket.com/albums/h131/woollywonders/Blandat/SANY0001mattrester23.jpg

Ser ni hälften av mattan sitter fast, det sitter stenhårt.
Här har vi provat att skrapa med en sån skrapa


http://i63.photobucket.com/albums/h131/woollywonders/Blandat/SANY0001mattrester1.jpg

Lite går bort med skrapan men det sitter så hårt så ska man göra så med hela golvet är vi klara om ett halvår. Alledels för jobbigt att göra så.
Finns det nåt annat sätt??

Snart provar jag med alla rengöringsmedel jag har hemma för o se om det lossnar.
 
Vad ska ni ha istället för plastmattan?
Finns festo betongfräs som en vinkelslip
med små stål rullar under.
Och dammsugare till.
Går att hyra.
Man kan ställa in hur mycket man vill fräsa.
På hård betong tar den bara lite men säkert
tillräcklig för er matta.
Tror det är svårt att slipa bprt den om det är
mycket lim under.

Mvh Putte
 
Hej!

Det är lönlöst med rengöringsmedel osv... det som funkade bäst för mig var att skrapa med en kofot. När man väl fått in tekniken (som bara tar några få minuter) går det suveränt. Sen får man inte bort så mkt åt gången men ändå... Om inte annat slipper ni träna på en vecka :)
 
Det var en exakt likadan fråga här för bara nån dag sen.

Du kan slipa bort det själv, men det tar tid och muskelkraft antingen du använder maskiner eller skrapar för hand.

Det var en som provade med bensin (den för rengöring inte den till bilen) och fick tydligen bra resultat.

Annars så hyr du in nån som gör jobbet åt dig. T.ex baltisk arbetskraft. Nästa gång jag skall ta bort limhelvetet hyr jag in baltisk arbetskraft för att slippa hålla på med eländet.
 
Alt. 1
Slipa golvet med en ABS-slip. Efter det primar du och spacklar golvet!

Alt 2. (Smartast + bäst tesultat)
Ring en golvläggare!

 
Prova med en matt-stripper.
Kostar några hundringar per dygn att hyra.
 
Hyr en stripper för att få bort det mesta av mattan, och en betongfräs för att få bort limrester. Jag har klinkrat på mindre limrester utan problem (det håller efter 1,5 år iallafall), så ni behöver inte få bort 100% av limresterna.

 
Glömde berätta om en metod som jag körde med för några år sedan: Värm upp limresterna med en varmluftspistol, så blir det lättare att skrapa bort det. Använd dock mask som klarar den typ av ångor.
 
ByggPutte skrev:
Vad ska ni ha istället för plastmattan?
Finns festo betongfräs som en vinkelslip
med små stål rullar under.
Och dammsugare till.
Går att hyra.
Man kan ställa in hur mycket man vill fräsa.
På hård betong tar den bara lite men säkert
tillräcklig för er matta.
Tror det är svårt att slipa bprt den om det är
mycket lim under.

Mvh Putte
Hej Vi ska ha plastmatta där igen.
Mvh Tezz
 
Många förslag som kommer...


Problemet som "Nallis" har innebär inte enbart limrester.
Enligt bilderna att döma är den gamla mattan limmad på en grålumppapp som i sin tur är limmad med ett asfaltslim på ett betonggolv?!

1. Mattstripper är inte speciellt användbar. Då grålumpen inte håller ihop som en matta.

2. Värma upp limresterna är svårt då de är täckta med grålumppapp.

Eventuellt kan en betongfräs fungera, men det känns lite för grovt.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg, hyr en ABS-slip. Sätt på ett papper med kornstorlek 16 alt. en kormantskiva.

Slipa så mycket du orkar, så att du ser att det mesta av grålumpen är borta eller inte släpper mer från betongen.

Prima på golvet och låt torka. Blanda en spackel sats, antingen en avjämningsmassa eller ett vanligt finspackel. Använder du finspackel kan du spackla 2 - 3 ggr. (måste prima mellan varje spackling)

Efter att spacklet torkar kan du använda ABS:en med ett fint papper på och göra en finslipning. Detta ger ett 100% förarbete med mycker goda förutsättningar för att lyckas med mattläggningen!

Detta har jag gjort på åtskilliga golv, med lyckat resultat var gång!

Lycka till!
 
Dantotsu skrev:
Många förslag som kommer...


Problemet som "Nallis" har innebär inte enbart limrester.
Enligt bilderna att döma är den gamla mattan limmad på en grålumppapp som i sin tur är limmad med ett asfaltslim på ett betonggolv?!

1. Mattstripper är inte speciellt användbar. Då grålumpen inte håller ihop som en matta.

2. Värma upp limresterna är svårt då de är täckta med grålumppapp.

Eventuellt kan en betongfräs fungera, men det känns lite för grovt.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg, hyr en ABS-slip. Sätt på ett papper med kornstorlek 16 alt. en kormantskiva.

Slipa så mycket du orkar, så att du ser att det mesta av grålumpen är borta eller inte släpper mer från betongen.

Prima på golvet och låt torka. Blanda en spackel sats, antingen en avjämningsmassa eller ett vanligt finspackel. Använder du finspackel kan du spackla 2 - 3 ggr. (måste prima mellan varje spackling)

Efter att spacklet torkar kan du använda ABS:en med ett fint papper på och göra en finslipning. Detta ger ett 100% förarbete med mycker goda förutsättningar för att lyckas med mattläggningen!

Detta har jag gjort på åtskilliga golv, med lyckat resultat var gång!

Lycka till!
ja det är som du säger. Var så under spisen och då sa brosrsan nåt om asfaltslim. Tyvärr är det så under hela mattan.
Hade inte velat spackla golvet för vi ska lägga mattan i både allrum och kök och hall och vi ska bara ta bort översta plastmattan i allrummet och spacklar vi kökeksgolvet blir det olika höjd på golvet=(

Men han skrapar nu för fullt om man skrapar tills det ej går mer men man ändå ser att där är pytte kvar kan man inte lägga mattan ovanpå då? Den ska lösläggas.
 
Nu har vi haft en maskin och slipat golvet, man ser ändå lite asfalts gojs kvar ändå. Fast bar apytte går nog ej bort helt. Som nån sa innan så ska golvet ej primas o spacklas för det astämmer ej med andra rummet då.

Så nu kan vi väl bara lägga dit mattan löst? Måste väl ej ha nåt under.

I andra rummet läggs den direkt på en plast matta, men den i köket fick vi ta bort för den va mönstrad och bar aett lager matta.
 
Tänkt på att det finns risk att asfaltlim "blöder" igenom en plastmatta. Det finns ett medel som heter migrationsspärr som förhindrar detta, jag tycker gått att ni skall göra en finspackling (givetvis efter primning) för att få ett bra slutresultat. Tänk på att "allt" syns igenom en plastmatta
 
Nån som fått bra resultat? Har rivit ut en plastmatta och har tjärad lumppapp mot betongen som jag måste få bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.