Blåste alla radiatorer flera gånger.
Ska ta oxh göre det igen men denna gången kanske längre.
 
Blåste?
 
  • Gilla
Elv Kar
  • Laddar…
Lu
D Daniel 109 skrev:
Blåste?
Luftat
 
Blåste in luft? 😮
 
useless useless skrev:
Blåste in luft? 😮
Jag må vara kock men Nej. 😀Luftat
 
useless useless skrev:
Blåste in luft? 😮
Men om det är luftficka som du tror varför började jag få värme i dem när jag höjde trycket till 1,5 bar.
Juste
När jag sänker termostaten på dem element som fungerar till tex. 4 och har dem som inte fungerar på 9 så börjr dem fungera
 
E Elv Kar skrev:
Renoverade källaren och fick 2 till element men dem som är längt bort så att säga i huset får inget värme.
Då behöver hela radiatorkretsen injusteras på nytt.
Eventuellt behövs en kraftigare cirkulationspump.
 
  • Gilla
Elv Kar
  • Laddar…
Om ditt egentliga problem är två kalla element så kan vi fundera på det till att börja med. Är övriga element ungefär lika varma i botten? Om något element "kortsluter" fram och returledning så får inte elementen längst bort någon drivkraft för vattnet att cirkulera. En sådan kortslutning kan man ana om ett element har samma temperatur in som ut. Ett sätt att prova är att stänga alla termostater utom de två som är kalla. Då kommer allt pumptryck på de element som är kvar. Ett annat vanligt fel är att termostatventiler lätt fastnar i stängt läge över sommaren, oftast går det att lösa med ett lätt knack på ventilen
 
P Plutus skrev:
Ett sätt att prova är att stänga alla termostater utom de två som är kalla. Då kommer allt pumptryck på de element som är kvar.
Det har TS redan provat, se inlägg 21.
Ja, när TS sänker andra termostater så kommer de två nya radiatorerna igång.

Det behöver inte vara någon kortslutning, utan låter mer som att det är betydligt klenare rör till de nya radiatorerna alternativt hårt strypta förinställningar på de två nya radiatorerna.
 
Ja, det låter som ett helt vanligt flödesproblem - Man har kopplat på två långa och smala avstick från stammen utan att ta hänsyn till att flödet behöver kunna balanseras mellan huvudstammen och det nya avsticket.
Finns det några justeringsventiler på stammen?
 
Ho
Demmpa Demmpa skrev:
Det har TS redan provat, se inlägg 21.
Ja, när TS sänker andra termostater så kommer de två nya radiatorerna igång.

Det behöver inte vara någon kortslutning, utan låter mer som att det är betydligt klenare rör till de nya radiatorerna alternativt hårt strypta förinställningar på de två nya radiatorerna.
Hoppsan, missade det. Men då är vi nog överens i sakfrågan? Att vattnet tar en lättare väg, och det borde gå att justera in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.