Lycke skrev:
Gulp! Om om MAN INTE VET att man borde vilja ha skyddrör kring vattenservisen eller något annat (vad?!) än gipsklädd kartong - eller vad du sa - vad gör man då? Vi lusläste ritningarna till vårt förra nybygge, ifrågasatte så mycket vi kunde (läs: jag spelade dum och sa "vad innebär det här?" om allt från väggkonstruktioner till mattläggning). Vi tycker att allt ser bra ut, men kanske göms fasansfulla fel under och inuti huset. Vad vet jag? Att hyra in en extern byggkonsult kommer vi inte att ha råd med. Jag och maken får göra vårt bästa och däremellan ta in kunniga släktingar som kanske kan komma någon enstaka gång för att kolla och kommentera. Känns olustigt att man måste KUNNA så mycket, även vid totalentreprenad och detaljerat skrivna kontrakt.
Känns lite som att göra saker värre än det är, några FASANSFULLA FEL är det troligtvis inte inbyggt i några väggar. Ibland undrar man om om det inte borde startas fler husföretag i Sverige för det finns ju uppenbarligen mängder med åsikter (inklusive min egen) som tror sig kunna bygga bättre och med mindre "fusk" än de stora husfirmorna.:) Samtidigt så kommer det alltid att finnas åsikter som "jag skulle inte gjort så men...." Men själva poängen är att något blev gjort ialla fall. jag för min del överlåter till snickarna vad de ska göra och litar på att det blir bra gjort. Jag kommer inte att ligga sömnlös och fundera på om en regel är skarvad eller något annat är överspacklat.
 
Alla är vi olika. Jag tillhör nog inte den typen som vill "chansa" när jag tänker spendera 4 millar på ett hus. Därför spenderade jag MASSOR av timmar på detta forum, läste jag in mig på boverkets byggreler och diverse branchspecifika riktlinjer, rapporter och studier från KTH och Lunds fuktcentrum mm. All inforamtion finns där ute! T.ex. vad som gäller i våtrum (BKR / PER's branchregler) anser jag är väldigt viktigt eftersom detta är ett av de känsligaste ställena i huset. Det måste bara bli rätt gjort (eller iaf enligt de senaste rönen). Och som DN skrev (OBS det var ej aftonbladet) om kartongbeklädd gips - "Mögelbomben som väntar att brisera". Det tycker jag är ett FASANFULLT fel, framförallt när det handlar om min familjs hälsa.

Att folk läser på mer när de skall köpa mobiltelefon än ett hus tycker jag är förvånande.

Sen håller jag helt och hållet med om att det är orimligt att man som privatperson/lekman har ett så stort ansvar för en byggnation som man faktiskt har. Där tycker jag att regelverken borde vara mycket tydligare och lägga ett större ansvar på den som man kontrakterar för byggnationen. Framförallt vid totalentreprenader.

Jag har t.ex. svårt att blint lita på snickarna när hela ångspärren i innertaket är så slarvigt utförd att isolering ramlar ur genom ett stort hål. Fukt som vandrar uppåt mot kallvinden genom hål i ångspärren är en utomordentlig förutsättning för mögel på vinden. Jag tycker ändå att vi hade väldigt duktiga snickare, men många saker måste man kontrollera om det skall bli bra!
 
Här har Kungkokos en poäng i att många sätter sig in för dåligt i vad ett husbygge innebär, men alla vill inte veta.....och det får stå för de som tycker så.

Nu är det också så att organisationen runt ett husbygge med säljare, säljkontor, projektledare osv. betyder väldigt mycket. Vår säljare var gammal i gemet, kunnig och visste mycket om sina hus både för och nackdelar. Han är kunnig i byggprocessen och följt ett antal hus från schakt till inflyttning. Då vi är intresserade av hus och kollar runt mycket även nu när vi är igång så blir man skrämd av vilken okunnighet om hus en del säljare har. Detta med säljkontorets kvalité genomsyrar hela entreprenaden ända ut till snickarna och som en av mark killarna sa om grävaren när jag påpekade att han var bra "Ja, det är klart, annars får han inte vara med".

Samt vid ett nyligen gjort besök i ett tiotal visningshus så blir vi mer och mer säkra på att i flertalet av dessa hus hade vi varit grovt missnöjda med kvalitén. Det är bara att tacka vår lyckliga stjärna att vi till hamnade rätt. Det tar ett tag att få rätt blick för vad man värdesätter i alla detaljer.
 
Men borde man verkligen BEHÖVA sätta sig in i husbygget? Vore man insatt och expert på området så skulle man väl inte kontraktera nån att bygga huset åt en? Man borde inte behöva förutsätta att dom som kan bygga hus inte kan bygga hus egentligen...jag menar att jag har ett annat yrke, inte ska jag väl behöva bli snickare, VVS-kille och elektriker OXÅ??
Men jag håller med om att jag inte heller kan lita på att det blir rätt gjort, för man läser så mycket skit. Man lägger ju hela sin ekonomi på det där huset, inte har man råd att det blir fel oxå!
Det är snett att jag som "byggherre" ska ha yttersta ansvaret och ingen utbildning på området!
 
Hus är precis som allt annat än produkt. Vissa är sämre, vilka är bättre. När man t.ex. köper en bil sätter man ju sig in i ganska mycket detaljer - säkerhet, driftskostnad, kvalitet, service, extrautrustning, försäkringskostnader o.s.v. Om man som kund inte har intresse av att ta reda på vilken typ av bil man köper, kan man åtminstonde fråga andra som har bilen vad de tycker om den.

Min poäng? Jo, om man inte vill/kan/hinner sätta sig in i husbygget så kommer man väldigt långt på att ta referenser på de entreprenörer som skall sätta ihop huset åt er. Ju mer seriösa och skickliga byggare - desto mindre borde ni behöva bekymra er. Skaffa er också en riktigt bra KA som ni TVINGAR åka ut till bygget, gärna tillsammans med er (det är värt att betala några tusenlappar extra om det är en duktig - ta referenser här också). Jag är dock en cynisk och bitter husbyggare med erfarenheten att själv är bäste dräng. Men man behöver ju faktiskt inte ha sån otur som vi hade....
 
Visst sätter man sig in i produkten man köper, men ska man behöva kunna mer än en yrkesman? Ska man behöva kunna hur bilen är ihopsatt i detalj och vara med i fabriken för att lita på att krockkudde sitter där den ska och inte i bagaget lixom?
När man köper bil så listar man ju vilka detaljer man vill ha och litar på att man får dom samt att dom är korrekt installerade. Likaså borde det vara med huset. Jag vill ha råspont, isolerade innerväggar och badrum enligt nya lagar och regler. Om jag beställer det så borde jag kunna lita på att jag får det, eller hur? Korrekt installerat och allt. Tycker jag. Men tydligen inte, och det är så himla tråkigt att man inte kan lita på vad folk säger!
 
Det var precis vad jag försökte säga också: jag ÄR engagerad i bygget och försöker sätta mig in i så mycket som möjligt, frågar, läser på, kollar på det här forumet, kollar med dem som vet mer. MEN jag förutsätter att det är proffs som konstruerar och bygger huset åt mig och att de har koll på vad som är bäst och att det även blir utfört på det vis som alla regler säger.

Vissa saker har jag ifrågasatt och det har visat sig att jag faktiskt haft rätt, men många gånger är det svårt för mig att ens ställa rätt fråga. Det gäller faktiskt bilar också och mobiltelefoner, som ni hade uppe tidigare i tråden. Huset är det dyraste jag kommer att göra i hela mitt liv och ändå är det svårt för mig att kolla att de yrkesmän som lejs in gör mitt drömhus till det fantastiska ställe jag ser framför mig. Det stressar mig att man ska känna till så mycket för att inte råka ut för en massa negativt. Hos oss är det definitivt så att "själv är INTE bäste dräng" för jag och min man har strikt akademiska jobb som dessutom ligger låååångt ifrån allt vad byggkonstruktioner heter.

Jag vill inte heller bli en sån där tant som tjafsar om färgen på köksluckorna eller tror att blandaren i badrummet är det viktiga. Inredning är i mycket en detalj i sammanhanget! Jag ÖNSKAR att jag kunde mer om takkonstruktioner i hus eller hur man bäst drar in alla rör och kablar - men det är ju ett kunnande som man bör gå flera år i skola för att behärska.

Kung Kokos - har du en länk till något där du beskriver vad ni råkat ut för? Du säger "man behöver ju inte ha sån otur som vi hade..." och jag är nyfiken på vad du syftar på - i synnerhet som du tycks ha byggt med Götenehus, som vi planerar att anlita.
 
Frugan skrev:
Visst sätter man sig in i produkten man köper, men ska man behöva kunna mer än en yrkesman? Ska man behöva kunna hur bilen är ihopsatt i detalj och vara med i fabriken för att lita på att krockkudde sitter där den ska och inte i bagaget lixom?
Glöm inte att motsvarigheten till husbygget i bilbranschen skulle vara att köpa en byggsats av volvo och sedan låta lokala meckar-Gurra skruva ihop bilen. Det är stor skillnad från att få en bil monterad i en toppmodern fabrik i en av de mest kvalitetskontrollerade brancherna. Tyvärr är inte kraven och kontrollen på byggbranchen en i närheten lika höga.
Om Volvo släpper en produkt ur sin fabrik har de allt intresse i världen att hålla sitt varumärke fläckfritt. Meckar-Gurra kanske inte riktigt har samma press på sig....
 
Lycke skrev:
Hos oss är det definitivt så att "själv är INTE bäste dräng" för jag och min man har strikt akademiska jobb som dessutom ligger låååångt ifrån allt vad byggkonstruktioner heter.

Kung Kokos - har du en länk till något där du beskriver vad ni råkat ut för? Du säger "man behöver ju inte ha sån otur som vi hade..." och jag är nyfiken på vad du syftar på - i synnerhet som du tycks ha byggt med Götenehus, som vi planerar att anlita.
Vad gäller utbildning så är det exakt samma för oss. Helt akademiska långt från byggbranschen. Och visst är det totalt omöjligt att på så kort tid lära sig ALLT om byggen. Jag har försökt fokusera på det jag har hört är viktigast i hus, och sedan läst in mig tills jag kräks :)

Vår blogg-adress är http://alex.byggtips.info. Där har jag inte beskrivt allt tjafs vi varit med om för då skulle jag låta som en riktigt gnällig gubbe. Jag har bara publicerat de viktigaste incidenterna:

http://alex.byggtips.info/?m=200712
http://alex.byggtips.info/?m=200801

Läs nedifrån och upp.
 
Nu när man läst in sig på problematiken för Kung kokos så inser man att dett inte är samma service från alla Götenekontor. Själva hade vi en liten malör med felmärkta takstolat från fabriken, vilket ledde till att två talstolar växlade plats vid monteringen. Gav en massa merjobb för det är ett ganska avancerat tak med öppet upp i nock inne och tre olika taklutningar (hus Hjuvik från Götene). Götene fixade detta direkt och inget tjafs, det var ju deras fabrik som märkt fel. Så i slutändan är det nog så att det beror mest på vem som jobbar på kontoret, personalen. En bra projektledare från Götenehus som löser en massa problem på plats är guld värd. Man undrar ju om det är olika organisation på olika kontor. En säljares jobb är att sälja inte att bygga klart, han vill sälja nästa hus. Det måste finnas folk som jobbar mellan säljarna och snickarna, då flyter det smidigt.
 
kungkokos

Hur märkte ni att grunden saknade 50 mm?

Vilken mardröm till byggstart.
:(
 
Tack Kokos-kungen för att jag fick kolla på din blogg! Jättekul att se, även om det känns som hisnande tidsperspektiv. Jag vill ha klart NU! Jag vill inte alls vänta ett helt år! Och jag får ont i magen av blotta tanken på felgjutna grunder och felmärkta takstolar.

Jag ska läsa på så mycket jag bara förmår innan vi skriver alla kontrakt. Satt uppe större delen av natten och skissade på planlösningar som passar oss, ska skicka vidare dem till Götenehus. Nu ska vi ju inte använda oss av Uppsala-kontoret som två av forumets skribenter verkar lite missnöjda med, men inte heller Havsutsikts kontor som tycks ligga i Västra götaland - utan Stockholmskontoret. Skulle vara kul att prata med några av deras tidigare kunder och höra hur de har upplevt allt. Men, men det var en passus och jag ska hålla mig till ämnet.
 
Kul att ni tyckte bloggen var informativ! Starten var inte alls särskilt rolig och det jobbigaste var att Götnehus inte riktigt var så intresserade av att lösa problemen som vi hade hoppats från ett stort och seriöst företag. Vi fick verkligen strida för allt! Men nu när huset är färdigt var det ju ändå värt det, trots att Götenehus inte åtgärdat alla våra anmärkningar eller levererat allt material som vi har köpt via dom (4 månaders sedan vi flyttade in!). Problemet man har haft i Uppsala är att byggledaren i stort sett har varig osynlig. När ordinarie sade upp sig tog man in en ny som tyckte att det var för långt till Uppsala. I detta tomrum tog man in en deltidskonsult som varit väldigt anonym och frånvarande. Precis som Havsutsikt säger så måste det finnas en duktig byggledare på plats!

Att det saknades isolering i grunden mätte jag med en tumstock innan plattan var gjuten. Om man skall ha 30 mm isolering krävs en kantbalk på 40 cm i höjd, 30 för isolering och 10 för betongen. Attt det saknades skyddsrör kring vattenservisen upptäckte min kompis som jobbar som grundläggare. Min KA upptäckte det först efter att jag pekat ut det för honom trots att han redan inspekterat grunden före gjutning och sagt OK....

Lycke - lycka till med ert! Det är faktiskt kul att bygga ibland också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.