För trädetaljerna skulle jag rekommendera Jotun, kolla efter PU-lacken med en axelklaff med tre stjärnor på. Bättre finns knappast.Finns nog med både vatten och lacknafta som lösningsmedel idag. Grymt bra.

För skrovet så troligen en epoxilack, fin roller och slätdyna lär fixa till det, två-komponents ja men det håller, använd skyddsmask för det stinker rejält och är inte smart att andas in. De här grejorna är rätt giftiga och överexponering kan leda till en del problem, tro mig. Handskar är ett måste för att tvätta bort epoxy/epoxi leder ofelbart till att lösningsmedlet för det genom huden och sen har man problem för livet. Japp, det är så giftigt och ren epoxy är kraftigt allergiframkallande.
Oljebaserade färger och lacknafta eller terpentin kan snabbt leda till målarexcem och epoxy är flera gånger värre mycket beroende på att det krävs andra lösningsmedel och de tränger in mycket snabbare.
Undvik på bar hud bara och god ventilation så är det inga problem, annars skyddsmask.
Tyg skyddar inte mot lösningsmedel.

Skälet till varningarna är att jag såg för jäklig ut ett tag efter viss överexponering av en träskyddsfärg (dvs stora öppna sår etc i ansikte och på händer) och det tar månader innan sådana sår försvinner. Sen har jag byggt windsurfingbrädor och seglade innan dess dvs plastade en del och det är möjligt att brist på skydd där orsakade en del intolerans.

Förlåt för pekpinnar men de här grejorna är inte alls snälla mot huden/kroppen eller miljön.Idag är jag dock mer försiktig.

/Kent
 
Thomas59
Supertack för tipsen Snickarboden. Jotunlack och expoxifärg är uppsatta på inköpslistan liksom gelcoatspackel, polyester alt epoxi och glasfibermatta samt skyddsutrustning.

Måste vidare hitta någon lösning för mastfotshållaren/plattan i skrovet, som saknas. Det sitter idag en bakåtriktad L-formad krok längst ner på masten som troligtvis har passat i en mastfot/mastfotsplatta med ett runt hål med urtag framåt för kroken. Gissar att masten ska stoppas ner i mastfoten med kroken riktad framåt och sedan vridas 180 grader så att kroken sitter fast i mastfoten, under "mastfotsplattan, och ej hoppar ur. Se min illustration nedan.

Mastfot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är för övrigt runt mastfoten/mastfotsplattan som jag måste plasta. Skruvhålen är söndertrasade och urtaget i båtbotten har spruckit i kanterna.

Kvar står också frågan om vilken playwood som är lämplig för den smala kant-/förstärkningslisten på insidan av akterspegeln?
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Supertack för tipsen Snickarboden. Jotunlack och expoxifärg är uppsatta på inköpslistan liksom gelcoatspackel, polyester alt epoxi och glasfibermatta samt skyddsutrustning.

Måste vidare hitta någon lösning för mastfotshållaren/plattan i skrovet, som saknas. Det sitter idag en bakåtriktad L-formad krok längst ner på masten som troligtvis har passat i en mastfot/mastfotsplatta med ett runt hål med urtag framåt för kroken. Gissar att masten ska stoppas ner i mastfoten med kroken riktad framåt och sedan vridas 180 grader så att kroken sitter fast i mastfoten, under "mastfotsplattan, och ej hoppar ur. Se min illustration nedan.

[bild]Det är för övrigt runt mastfoten/mastfotsplattan som jag måste plasta. Skruvhålen är söndertrasade och urtaget i båtbotten har spruckit i kanterna.

Kvar står också frågan om vilken playwood som är lämplig för den smala kant-/förstärkningslisten på insidan av akterspegeln?
I 8 år har du gått och trampat för att få svar på din fråga =) Ja, du är helt rätt ute vad gäller infästningen för masten. Jag vet endast av den anledning att den här tråden hjälpte mig lista ut vad för slags jolle vi har råkat köpa på oss, vilket alltså är en Jofa Minijollen vet jag nu. Min har dessutom blivit extrautrustad med åror och klykfästen. Jag är själv på jakt efter beslag och uppslag hur "burkningslinorna" (har inget bättre ord för dem) ska fästas. Hur gick det sen med ditt projekt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.