H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det för typ av järn-manganfilter, regenereras filtermassan med luftinblandning eller via kaliumpermanganat?

Vid problem med regenereringen så blir filtereffekten mycket dålig så kan vara värt att kolla upp. På vårt gamla Empress-filter med "greensand" / motsv får man fylla på kaliumpermanganat manuellt tre ggr/år typiskt men det finns mer automatiserade system, även system som reducerar via luftinblandning som sagt. Även avsyrningsmassa får fyllas på, Akdolit i detta fall.

Automatisk backspolning får kollas upp det också så det verkligen fungerar, på vårt gamla filter är det ett elektromekaniskt tidur som ibland stannar och får väckas med en vänlig men bestämd "bonk"...

Antar kolfiltren efter huvudfiltret har andra uppgifter än att reducera järn/mangan.
Ja filtermassan regenereras med en luftinjektor. Inga kemikalier behöver tillsättas.

Jo den gör sitt jobb. Jag har gjort en vattenanalys och har inget järn i vattnet, däremot mangan vilket är något filtret också borde kunna fånga upp. Tror det har att göra med pH-värdet. Jag har 6,9 men jag har läst nånstans att pH-värdet måste vara mer än 7 för att manganreningen ska fungera optimalt.

Jo backspolningen tror jag fungerar som den ska. Det är inställt en tid nån gång på natten tror jag. Avloppsslangen är också brun vilket tyder på att järnhaltigt vatten har spolats igenom den.

Ja kolfiltren är ett efter-filter för att ta bort eventuella andra orenheter samt att ge viss rening av vattnet om man går upp mitt på natten och ska dricka exakt när backspolning pågår.

H Harald Blåtumme skrev:
Hur gick det? Lustigt att i stort sett alla trådar om problem med vattenfilter verkar sluta i noll respons från frågeställaren så fort det börjar ställas frågor om anläggningen eller provresultat. Hoppas du fick ordning på det.
Jo, det löste sig. Min bättre hälft tyckte bara att jag skulle vänta (och förmodligen lugna ner mig lite då jag var upprörd). Det som är så märkligt är varför det fungerade? Jag lät bli anläggningen helt. Försökte inte att öppna och stänga några ventiler alls. Sen efter att anläggningen fått vila i drygt en timme så testade jag att röra på den tidigare stumma ventilen. Och som ren magi så rörde den sig och jag kunde ställa sen i rätt läge. Jag fattar ingenting. Hur kan ett problem lösa sig av sig själv genom att göra ingenting?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.