1 138 skrev:
Dom har olika dimensioner, den ena är cirka 210x70mm och den andra 160x70mm.
Går hela vägen från strax ovanför golvet till vad som innan var den högsta plankan (innan jag la till ytterligare två plankor på höjden)

avståndet mellan dom är ungefär 2,8 meter.

huset är byggt 1936. På andra sidan av huset på ovanvåningen har dom valt att bygga kattvindar, alltså väggar, där dess sitter. Medan denna sidan var helt oinredd.

Utanför plankorna kommer fasadbrädorna, cirka 28mm brädor.
J justusandersson skrev:
Du behöver ange dimensionerna på de stående reglarna liksom avståndsmått. Beskriv även hur de är infästa upp- och nertill. Vad har den liggande planken för dimensioner och är den spontad? Beskriv även hur resten av huset är byggt. Byggnadsår är en viktig uppgift. Utan fler uppgifter är det svårt att lämna pålitliga råd.

Vad tror du, hade det blivit tillräckligt starkt ifall man ersätter dessa med OSB-skivor över hela väggen istället?
 
H heimlaga skrev:
25 cm ny isolering på insidan av en gammal stomme ger garanterat kondensproblem.
Inte om man har en fuktspärr. Det inget problem att få till det.
 
H heimlaga skrev:
25 cm ny isolering på insidan av en gammal stomme ger garanterat kondensproblem.
Varför blir det garanterat kondensproblem om det är en gammal stomme?
 
Om du ska ha sovrum där så ska det ju isoleras. Minimum isolering är åtminstone 170 mm de vill säga 40 mm mindre än den grövsta befintliga regeln. Är det nåt att bry sig om att rummet blir 4o mm kortare? Nej, sätt vindpapp mellan reglarna, sala ut de klenare reglarna till 210 mm som den grövsta var. Isolera och sätt innerväggar!
 
Glöm inte fuktspärren.
 
Tack för alla svar.
Tänkte jag skulle uppdatera hur gjorde. Det slutade med att jag reglade upp väggen med 70x45 reglar på 30 cc och sen lade en 70mm träfiberisolering och sen OSB-skivor utanpå. Sen pappspände vi direkt på osb-skivan och sist tapet såklart ☺
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.