Tummen mitt i handen skrev:
Jag funderar på ljuslister, men de verkar inte ge så mycket ljus? Det är väl 50W / m ungefär, men utan reflektor är jag lite tveksam till om det räcker som arbetsljus? Som "mysljus" är det såklart OK.

Kanske skulle ha ett diskret lysrör för de situationer när det behövs mer ljus.
Jag vågar inte svara på hur många watt det är, men jag hade downlight i taket oxå så de gav rätt mycket ljus. Det kan stämma att ljuslister inte räcker till om man har taskig tak belysning.
 
I vårt fall kommer vi att ha både armaturer som är oslagbart som arbetsbelysning och spottar med dimmer som ger en mysigare belysning. Att armaturer inte är så snyggt kan jag hålla med om men dom behöver man inte se.
 
Om ni vill slippa se armaturerna så kolla på IKEAS NIAN, det är en hylla med ett inbyggt T5 lysrör i. Hela hyllan är ca 30 mm tjock och kan ersätta hyllplanet. Finns i olika bredder, har precis monterat och är helnöjd.
 
Vi håller på att montera in ett IKEA kök (ädel vit) och kommer sätta upp en vanlig lysrörsramp med två eluttag ovan diskbänk som arbetsbelysning.
Så hade vi förrut och det var bra.

Sen har en kollega till mig satt en vanlig ljusslang (sån som är så poppis nu till jul) precis bakom ljusrampslisten. Den ger ett väldigt mjukt och fint "mysljus".
Så det har vi bestämt att ha till en början som "mysbelysning" . Den är ju lätt att ta ner om man vill ha spots eller nått senare..

Vår arbetsbänk blir sammanlagt 5,20 m, varav fläkten tar 60 cm.

Ovan köksbordet kommer vi ha tre stycken lampor (MIO´s "Oregon" rökgrå). På dessa ska vi ha dimmer.
Sen kommer vi ha någon lampa i fönstret (förslag??) och i taket ovan fläkt kommer en 3-spotlight skena sitta, också den med dimmer. Den kommer bla riktas mot två öppna hyllor och vår fondvägg (1 m bred:) )
En spot kommer också lysa i vitrinskåpet (80 bredd).

Hoppas detta kommer bli bra!! Någon med fler förslag?

Min 11-årige son har lackhyllor ovanför sitt skrivbord. Under den sitter 2 spot (ikea), och de räcker till arbetsbelysning vid läxläsning samt är snygga som mysbelysning. Konstigt....men praktiskt!!

Lycka till med din ljussättning!!! :)

Ljunghed
 
På grund av denna tråd har vi ändrat oss och kommer nu att ha lysrör över bänkskivan och halogenspottar i taket. :p Det känns viktigt med en riktigt bra arbetsbelysning och vi anar att lysrören ger jämnare ljus (om än inte lika mysigt!) jämfört med spottarna.

/Lena :D
 
Johan Gunverth skrev:
[quote author=Rogerio link=1128927766/0#4 date=1130920469][quote author=nikasp link=1128927766/0#3 date=1130878039]Jag köpte en tunn lysrörsarmatur som jag har som arbetsbelysning vid datorn (monterad under en hylla). Jag tycker att lysrörsljus känns väldigt kallt och "hårt" jämfört med halogen och kommer inte att välja det nu när jag ska bygga kök.
Instämmer till fullo och kan till och med tänka mig att gå ett steg längre genom att påstå att jag tycker lysrörsljus är horribelt.
Enda stället i mitt hus där lysrör är tillåtet är pannrummet och garaget.
Halogenljus (alt. glödlampa) är enligt mig fullständigt överlägset.

Spelar ingen roll om du väljer varmvita lysrör...

Fast detta är ju bara min åsikt.
[/quote]
Du får se till att välja kvalitetsrör (jo, det är skillnad) så blir färgåtergivningen bättre. Alternativt gå up till 9xx-färg tex, 930. Jämnare färg får du leta efter.

Problemet är oftast att man blandar olika ljuskällor. Då spelar det ingen roll om de har samma färgtemperatur när spektralfördelningen är olika. I ett hus med enbart lysrör eller kompaktrör i 830-färg kommer en enstaka halogen att se sjuk ut.
Hjärnans syncentra är fantastiskt på att motjustera. ;D[/quote]

Jo tack jag vet att det är stor skillnad på rör o rör.
Om man skall vara petig så spelar det ingen roll om du kliver upp på 9XX du får ändå inte samma korrekta färgåtergivning som du får med glödljus eller halogen men du är bra nära.
Om det är en jämnt fördelad belysning man är ute efter så visst kör med lysrör, det är säkert det mest praktiska också.
Men _jag_ tycker ändå det är oerhört mkt snyggar med halogen, där får man förutom perfekt färgåtergivning även ett gôtt effektfullt vackert släpljus utmed väggen som du inte åstadkommer med ngt lysrör.

 
Om man skall vara petig så spelar det ingen roll om du kliver upp på 9XX du får ändå inte samma korrekta färgåtergivning som du får med glödljus eller halogen men du är bra nära....
Fel! 9XX och då 950- alt. 965-färg används inom grafisk industri för att bedöma färgkritiskt. 950-färg är så nära man kan komma naturligt dagsljus. Glödljus må ha en jämn spektralfördelning, men det är med kraftig förskjutning åt det röda hållet
 
Johan Gunverth skrev:
Om man skall vara petig så spelar det ingen roll om du kliver upp på 9XX du får ändå inte samma korrekta färgåtergivning som du får med glödljus eller halogen men du är bra nära....
Fel! 9XX och då 950- alt. 965-färg används inom grafisk industri för att bedöma färgkritiskt. 950-färg är så nära man kan komma naturligt dagsljus. Glödljus må ha en jämn spektralfördelning, men det är med kraftig förskjutning åt det röda hållet
Fel!
Eller så missförstår du mig, jag talar om färgåtergivning och inte färgtemperaturen!
Så låt oss då lära oss att skilja på färgtemperatur och färgåtergivning.

Färgtemperatur:
T.ex ett 830 lysrör
Så skvallrar de två sista siffrorna om färgtemperaturen, i detta fall är färgtemperaturen 3000Kelvin och benämns ofta som varmvit
950 alt. 965-färg som du refererar till har således färgtemperaturerna 5000 resp 6500Kelvin, ett betydligt vitare ljus och är som du säger väldigt nära dagsljus i sin _färg_.

Färgåtergivning:
Det absolut vanligaste sättet att ange färgåtergivning är med index Ra. Ra är måttet på hur väl det jämförda ljuset överrenstämmer med ett referensljus. En ljuskälla med Ra = 100 återger färgerna optimalt jämfört med referensljuset. Ju lägre tal desto sämre återges färgerna.
Första siffran i t.ex 830/950/965 skvallrar om färgåtergivningen.

Några exempel på Ra index:

Dagsljus 100
Glödlampa 100
Halogenglödlampa 100
Fullfärgslysrör special 95
Metallhalogenlampa 85-92
Fullfärgslysrör 85
Enkelfärgslysrör 52
Kvicksilverlampa 50
Högtrycknatrium 20

950 och 965 har samma färgåtergivning men olika färgtemperatur.
850 och 950 har samma färgtemperatur men olika färgåtergivning.

Utvecklingen går framåt men ännu så länge så finns det inget lysrör med samma _färgåtergivning_ som dagsljus.

Hittade en bra sida om ngn vill läsa mer om de olika begreppen:http://www.lampor.nu/merbelysning.htm

Edit: Kan väl tillägga att färgtemperaturen hos en glödlampa är ca 2700K. Skall det vara likt färgen på dagsljus så bör man mäkta med 6000K.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.