K Kirre2 skrev:
Takhöjd 1.8m? Jag tycker det ser högre ut.
I källaren...
 
ullberg
Det där höganäshuset _tror_ jag har figurerat i något renoveringsprogram på linjär-TV, kommer dock inte ihåg vilket.
 
ullberg ullberg skrev:
Det där höganäshuset _tror_ jag har figurerat i något renoveringsprogram på linjär-TV, kommer dock inte ihåg vilket.
Husdrömmar, första säsongen tror jag. De hade även ett spinoff-program med den familjen när de renoverade ett hus i Italien.
 
S scim skrev:
I källaren...
Jaha, den beskrivningen hörde till källaren! Då verkar det mer logiskt!
 
Hög tid för lite nya vackra husbilder, tycker jag. Har för mig att det inte varit så mycket radhus i tegel från 1900-talets mitt så passar på när två snygga sådana ligger ute på Hemnet.

Jag börjar med ett i Solna, från början och länge hem åt en gynekolog vid Karolinska. enligt annonsen. Älskar de här radhusen vid Norra kyrkogården, som jag har promenerat och kört förbi vid tillfällen. Tycker nästan det är lite nationalromantiska drag på husets utsida. Husen känns väldigt påkostade och det verkar även gälla på insidan.

Annonsen finns här: https://www.svenskfast.se/bostadsra...?utm_source=hemnet&utm_medium=referral#bilder

MDIyNnwwMDAxMDY4OTczN3w5Ng...jpg


MDIyNnwwMDAxMDY4OTc4OXw5Ng...jpg

MDIyNnwwMDAxMDY4OTc4M3w5Ng...jpg

MDIyNnwwMDAxMDY4OTc4N3w5Ng...jpg

MDIyNnwwMDAxMDY4OTc3MHw5Ng...jpg

Sen levererar inte insidan riktigt på samma nivå. Det finns stiligheter men jag misstänker att en del ursprunglig charm renoverats bort med tiden. Jag tänker inte ens prata om priset, ni får leva med att en 08:a lägger ut bilder på bostäder i Stockholm här.

Sen det här huset i Nacka: https://historiskahem.se/object/OBJ18440_1779992255. Tydligen ritat av mannen bakom Danderyds sjukhus och Huddinge sjukhus, vilket kanske inte är meriter som höjer förväntningarna hos de som brukar besöka den här tråden, men det här är klart mer estetiskt tilltalande än så.

Här lite stramare utsida än radhuset i Solna, men för en funkisdiggare ack så snyggt. Och å andra sidan, insidan, och alla detaljerna... Gillar säljarens inredningsstilen skarpt - både typiska homestyling-knep och IKEA känns långt bort. Kolla också in vad som ser ut att vara en serveringsgång á la 1949, jättesnyggt.

MED43EDD8FBD71D4D268AAA304FC65DBB4B_20210115111654_w2200_q80.jpg

MEDD8BBD497B539438287F54621C6BA8F19_20210115111654_w2200_q80.jpg

MED18122207CA7749D8AA387A751C94E2EE_20210115111654_w2200_q80.jpg

MEDE9BA5309F34844C7AF6C0431CE273ED9_20210115111654_w2200_q80.jpg

MEDDE0B7906AB574E888225A32DB27113A7_20210115111654_w2200_q80.jpg

MED6C4DE2D662514ECF943F18C45DB7DA5D_20210115111654_w2200_q80.jpg

MED6C41528A44C44D1BA8FAF367AEC59358_20210115111654_w2200_q80.jpg

MED58F3AADBDB0844609A9CE384BBDAB97E_20210115111654_w2200_q80.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Daniel Gr och 9 till
  • Laddar…
Kul att se en duktig arkitekts hus som fortfarande känns modernt!
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
...radhus...
Intressant. Jag är varken lockad av radhus eller hus från 1900-talets mitt, men det där var några riktigt fina hus. Och jag håller med om att inredningen i det sista var mycket smakfull. Tegelfasanderna är mycket vackra. Från tiden innan tegel blev något fult.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
[länk]

...inte tillräckligt mycket för 9 miljoner. Kan inte riktigt peka på vad som inte tilltalar mig.
Priset är ju helt korrekt satt om industrin som enligt kartan ligger precis bredvid ingår i köpet, och helst är lönsam också.
Om jag får gissa gillar du inte huset för att det är fullständigt slaktat. Jag började nästan gråta när jag såg interiörbilderna. Kakelugnsskåpet med TV:n var helt klart värst!
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
[länk]

Har varit sugen på ett liknande hus. Gillar huset men inte tillräckligt mycket för 9 miljoner. Kan inte riktigt peka på vad som inte tilltalar mig.
ser ju ut som ett nybyggt hus, både exteriört och interiört. Fint för att vara nybyggt, men ingen charm. För att vara byggt för över 100 år sen är det ju tragiskt
 
  • Gilla
Janwik och 5 till
  • Laddar…
Tycker inte farstukvisten/verandan passar in.
 
Det är väl just det att den är livlös. Saknar charm. Så kan man lika gärna bygga ett nytt sterilt hus.
 
F FunkishJonny skrev:
Hög tid för lite nya vackra husbilder, tycker jag. Har för mig att det inte varit så mycket radhus i tegel från 1900-talets mitt så passar på när två snygga sådana ligger ute på Hemnet.

Jag börjar med ett i Solna, från början och länge hem åt en gynekolog vid Karolinska. enligt annonsen. Älskar de här radhusen vid Norra kyrkogården, som jag har promenerat och kört förbi vid tillfällen. Tycker nästan det är lite nationalromantiska drag på husets utsida. Husen känns väldigt påkostade och det verkar även gälla på insidan.

Annonsen finns här: [länk]

[bild]


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Sen levererar inte insidan riktigt på samma nivå. Det finns stiligheter men jag misstänker att en del ursprunglig charm renoverats bort med tiden. Jag tänker inte ens prata om priset, ni får leva med att en 08:a lägger ut bilder på bostäder i Stockholm här.

Sen det här huset i Nacka: [länk]. Tydligen ritat av mannen bakom Danderyds sjukhus och Huddinge sjukhus, vilket kanske inte är meriter som höjer förväntningarna hos de som brukar besöka den här tråden, men det här är klart mer estetiskt tilltalande än så.

Här lite stramare utsida än radhuset i Solna, men för en funkisdiggare ack så snyggt. Och å andra sidan, insidan, och alla detaljerna... Gillar säljarens inredningsstilen skarpt - både typiska homestyling-knep och IKEA känns långt bort. Kolla också in vad som ser ut att vara en serveringsgång á la 1949, jättesnyggt.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Radhuset i Nacka är ju bara för skönt! Hoppas kommande ägare förstår att bevara väggarna och inte slå ut väggen mellan kök och matrum, något jag tror många skulle göra.. Sen så har det ett "Borstrum". Inga jag sett i moderna planritningar direkt :D
 
H Hammarfall skrev:
Det är väl just det att den är livlös. Saknar charm. Så kan man lika gärna bygga ett nytt sterilt hus.
Undrar om det blivit sönderrenoverat på 50-60 talet och sen försök till återställt eller om det är som mitt gamla barndomshem, nån köper ett välbevarat hus men tror det blir finare om man byter alla ytskikt inkl innerdörrar mm till nya i liknande modell. I det fallet katastrof då huset var skitfint men renoverades till oigenkännlighet (har bara sett ett par bilder men det var lika sterilt som huset i länken ovan vad jag fått berättat) - verkligen trist isåfall. Håller tummarna att huset i länken redan var sönderrenoverat innan...
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
harry73
Hittade den i Holland och drömmar lite iväg...

Synd att priset är i Euro bara

Jag gillar detaljerna, t ex tunneln mellan huset och uthuset (med bl a konsertsal och pool)

Och köper man huset, bor man kungligt (granne med Beatrix av Nederländerna)
https://www.funda.nl/koop/lage-vuursche/huis-41013529-kloosterlaan-4/
Klassiskt holländskt tegelhus med belysta fönster och prydlig grusuppfart under skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång korridor med marmorgolv, vitmålade väggar prydda med konst och antika stolar längs ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rymligt rum med högt i tak, stora fönster, två kristallkronor och klassisk inredning inklusive ett flygel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
jorblad och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.