Trevlig artikel. Nu är det bara invänta kommentarer om att fasadbelysning och utomhusbelysning är onödigt och skapar ljusföroreningar =)
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
:) Jag tänkte på det också och skrev såhär:

"Tänk bara på att inte överanvända utebelysningen. Funktionsbelysning är nödvändig, men trädgårdens mysbelysning kanske det räcker att du har tänd när du har gäster eller särskilda kvällar. Släck när du går och lägger dig, om inte förr. Det finns smarta sätt att styra belysningen så att den tänder och släcker sig själv. Det sparar både el och tar hänsyn till nattaktiva djur som behöver mörkret."
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
På tal om ljusföroreningar, belysningen i ett hus jag byggde för 15 år sen. 150 watt metallhalogenlampa.

Nattskog belyst av konstgjort ljus, himmel i skymningen, byggnadens kant synlig, stämning av stillhet och mysterium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror det smugit sig in ett litet fel i texten under en av bilderna "Utmed muren vid grillplastsen har man satt LED-lister, både i överkant och nere i golvhöjd." Vad jag kan se sitter det inga led-lister i golvhöjder.
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Vackert var det i alla fall.

Har ändrat texten nu, tack för att du sa till.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Har du någon smart styrning av den belysningen, eller du tänder och släcker manuellt?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har du någon smart styrning av den belysningen, eller du tänder och släcker manuellt?
Bor inte kvar längre men när jag bodde där skedde tändningen av just den strålkastaren manuellt vid särskilda tillfällen. För dyrt att köra timer med så mycket effekt tyckte jag då.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Fanns ju rätt mycket med dessa hus som imponerade mer på mig än bara belysningen. Finns det ingen med ett mer mediokert hus som lyckats bra med belysningen? 🙃
 
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
:) Jag tänkte på det också och skrev såhär:

"Tänk bara på att inte överanvända utebelysningen. Funktionsbelysning är nödvändig, men trädgårdens mysbelysning kanske det räcker att du har tänd när du har gäster eller särskilda kvällar. Släck när du går och lägger dig, om inte förr. Det finns smarta sätt att styra belysningen så att den tänder och släcker sig själv. Det sparar både el och tar hänsyn till nattaktiva djur som behöver mörkret."
Bra tänkt, men varför inte ägna tid åt en artikel som berör ämnet än gång för alla?

Håller med om mysfaktorn och att det behövs praktiskt belysning som gärna får vara snygg och trivsam. Men det finns sätt att göra det mer genomtänkt, automatik är bara en del av lösningen kanske.

Light pollution är ju ett verkligt problem precis som andra miljöproblem, även om många helst sticker huvudet i marken eller bara blundar.
 
  • Gilla
Eva a
  • Laddar…
Redigerat:
E
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men gäller inte det inne i stora städer där man låter belysningen vara tänd dygnet runt? Villaägare i allmänhet tror jag är allt för bekymrade för sin elräkning för att vilja ha utebelysningen på på natten.

[länk]

[länk]
Nej, med ledbelysning så är det ju även ett vanligt problem även på landet där det stör bl a fladdermössen som riskerar att svälta ihjäl då de inte vågar flyga om det är ljust utanför deras tillhåll.
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Jo, fast man släcker belysningen när man inte behöver den.
 
Flera gräsliga belysningar…! Grunden i fasadbelysning att inte ljuskällan ska synas och att man ska kunna se konturen av byggnaden är i flera exempel inte ens nära att vara uppfyllda. Hur man kan lyfta fram 90-tals makaronlampor mitt på fasaden är en gåta. Var det någon expert involverad i den här artikeln…? Vad sägs om att ta några steg framåt i utvecklingen och titta på exempel där ljuskällan döljs och fasaden framstår som självlysande? Tänk exemplet ni visade på trappan, så kan man belysa fasader också. Om man vill få det snyggt alltså. Man kan ju välja att göra det gräsligt också…..
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men gäller inte det inne i stora städer där man låter belysningen vara tänd dygnet runt? Villaägare i allmänhet tror jag är allt för bekymrade för sin elräkning för att vilja ha utebelysningen på på natten.

[länk]

[länk]
Ja, vad bra! Jag har missat den. Kanske skall låta den artikeln reflekteras i nya inlägg också.

Precis, det gäller inte bara storstäderna utan överallt, men blir såklart mer påtagligt där. Samtidigt är man också mer avtrubbad i en sådan omgivning.
 
Jag gillar verkligen trädgårdsbelysning. Men det är viktigt att göra det sparsmakat och nedåtriktat. Uppåtriktat ljus är som det nämnts i artikeln dåligt för bl.a. fladdermöss. Så nedåtriktat ljus, där man inte ser ljuskällan, och inte så starkt. Tyvärr vimlar marknaden av usla armaturer som är i princip runtomlysande och när man kollar på armaturer på nätet finns sällan bilder på hur ljusspridningen ser ut. Det är så att man blir sugen på att själv tillverkar belysningspollare med kontrollerad ljusbild

En parantes är att Magnus Ståhl huset är att det är till salu för 52 millar :D
 
  • Gilla
Citizen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.