Jag tror på plåtvinkel.....
Lim är ingen bra lösning på sikt.
 
I princip alla (äldre) hus med murad skorsten har ju fast köksinredning monterad direkt mot skorstenen. Även i nybyggda kök och ombygggda hus. Dessutom är skorstenen väldigt ofta tapetserad. Jag har till och med elrör inhuggna i skorstenen. Inga anmärkninger på något av detta från sotare, vid byggsamråd eller från annat håll.

Om man tex bygger ett badrum intill skorstenen så är man ju tvungen att ha ett tätskikt av plast mot den. Det är säkert ingen ovanlig situation.
 
Eld skrev:
I princip alla (äldre) hus med murad skorsten har ju fast köksinredning monterad direkt mot skorstenen. Även i nybyggda kök och ombygggda hus. Dessutom är skorstenen väldigt ofta tapetserad. Jag har till och med elrör inhuggna i skorstenen. Inga anmärkninger på något av detta från sotare, vid byggsamråd eller från annat håll.

Om man tex bygger ett badrum intill skorstenen så är man ju tvungen att ha ett tätskikt av plast mot den. Det är säkert ingen ovanlig situation.
Jag har tom bjälkar inmurade i samma skorsten, men det betyder inte att man får göra så idag.

Tätskikt på skorstenen, varför då? Den kan ju knappast ruttna eller mögla. (Jag har fö inget tätskikt alls i vårt nya badrum där samma skorsten passerar, väggarna är av sten.) :)
 
AnneFi
I vår skorsten satt rören till expansionskärlet fast med monsterskruvar.
Vi har tre uttag och ett telefonjack skruvat på den
 
Förr murade man fast bjälklaget i skorstenen som alltså var en del av den bärande delen i huset !!

Det var inte heller ovanligt att det enda som skiljde kakelugnens rökkanal från "mellanbjälklagsbjälken" var ett lager på några cm lerbruk......
 
Hemmakatten
Men hur är det egentligen? Får man lov att ha trägolv intill murstocken? Och får man lov att ha elkablar infrästa i murstocken (som vi har i vår 4 år gamla murstock)? Finns det någon regel (typ från Boverket) eller lag/förordning eller är det helt upp till varje skorstensfejarmästare att tycka till? Tycker inte att det blev något riktigt svar i tråden.
 
  • Gilla
Haggans
  • Laddar…
Hur varm blir skorstenen på utsidan? Är det inte massa tegel, puts osv utanpå själva rökkanalen?

Jag var nyss på en renovering där det finns liknande skorsten. Där reglade man på ena sidan (kommer sitta strömbrytare osv där). På andra sidan sitter köksskåp.

Tror knappast det blir speciellt hög yttemperatur.
 
Nej, det blir inte speciellt varmt, det handlar nog om max 30-35 grader där uttaget skall sitta.

Blir det soteld får man väl sluta titta på TV en stund! :p

Edit>
Så gjorde jag slag i saken..
 
  • IMG_0555.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Max 80 grader mot brännbara byggnadsdelar är väl regeln? Detta ska givetvis gälla vid värsta buseldning. Frågan är om det även ska gälla vid skorstenbrand? Men det vore kanske orimligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.