Ja, på skorstenen får man ju inte sätta något för sotaren, så jag hade väl tänkt en golvdosa, tror jag.. dvs innan jag fräste ner golvvärmeslangen utan att tänka färdigt. :(

VU plus CAT-uttag för TV är vad som behöver monteras. En plåtvinkel som skruvas i golvet går ju, eller finns det andra bra lösningar?
 
  • uttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtvinkel är nog enda vettiga alternativet. Går ju skruva dit innan du lägger golv så syns den inte alls sen.

Nåt rejält kraftlim kanske skulle hålla.. ett tag.. men.. nja...

Mura in apparatdosor kanske? Så blir hela skortstenen lite tjockare.
 
Rrrrr skrev:
Plåtvinkel är nog enda vettiga alternativet. Går ju skruva dit innan du lägger golv så syns den inte alls sen.

Nåt rejält kraftlim kanske skulle hålla.. ett tag.. men.. nja...

Mura in apparatdosor kanske? Så blir hela skortstenen lite tjockare.
Ja, hade man bara fått lov att montera något på skorstenen, så, men det får man väl inte.
Eller är limning OK?

snaggletooth skrev:
[länk]

Men det är kanske för mycket "kontor" (och dyr)?
Den var ju kul! Lite stilbrytande bara..
 
En uttagsstav borde ju iofs gå att tillverka själv d.v.s. en innervägg c:a 100 mm bred, 2 st tunnast möjliga reglar och en apparatdosa t.ex. :)
 
mycke_nu skrev:
Ja, hade man bara fått lov att montera något på skorstenen, så, men det får man väl inte.
Eller är limning OK?



Den var ju kul! Lite stilbrytande bara..
Det är väl själva borrandet/skruvandet i skorstenen som man inte får?
 
Rrrrr skrev:
Det är väl själva borrandet/skruvandet i skorstenen som man inte får?
Tror du har rätt där, faktiskt. Ska nog försöka limma uttagen direkt på skorstenen.
 
Den här frågan har ju egentligen inget med elsäkerhet att göra, så jag kan inte påstå att jag är helt säker, men min erfarenhet är att det inte är tillåtet att varken limma eller på annat sätt montera något brännbart nära eller på en rökkanal.
När jag förlängde min egen skorsten så fick jag skrivet på näsan att minsta tillåtna avstånd till brännbart material är 100 mm,
 
Ja, jag vet i alla fall att det gäller 100 mm till bärande träbalkar och att man inte får bulta fast något på skorstenen. Ändträ (typ golvbrädor) är därimot ok mot skorstenen.

Reglerna har med skorstensbrand att göra då det kan bli 1000 grader varmt i pipan.

Tittar man sedan på installationskabeln (EKK i VP-rör) så får ju denna inte bli varmare än 70 grader, så det är kanske klokt att hålla lite avstånd.
 
Hemmakatten
Vi har TVÅ eluttag på vår öppna spis från 2006. Det var en erfaren murare som gjorde som murade spisen och skorstenen och det var en erfaren elektriker som drog kablarna och satte uttagen på spisen. Ingen endaste har sagt något om att det inte skulle vara tillåtet. Dessutom är hela spisen och skorsten godkänd av skorstensfejarmästare. Ingen nämnde någon ting alls om att detta inte skulle vara tillåtet.

Det ena uttaget sitter inne och det andra uttaget sitter utomhus. (Öppna spisen med tillhörande skorsten står mitt i en fönstervägg, dvs. halva inne o halva spisen ute.) Spisen är murad med dubbelmantling (dvs. två stegelstenar tjock med isolering i mitten på den del som står utomhus. Elkabeln är lagd i plattan och det är en "ränna" huggen i yttersta tegelstenen för att lägga kabeln i. Hela spisen och tillhörande skorsten är sedan putsad.
 
Om det handlar om brandsäkerhet verkar det ju snurrigt att det är OK med träplankorna som golvärmen ligger i som går nästan dikt mot murstocken, men det skulle inte vara OK att skruva fast ett uttag i murstocken? Vid en sotbrand skulle elutagets montage vara mitt minsta bekymmer.
Självklart får ju inte skruvar mm borras in i rökkanalen, men då får man ju ta till rejäla skruvar.
 
En liten sökning på "minsta tillåtna avstånd till brännbart material" gav en hisklig massa träffar.
Jag kan inte se annat än att:

"Avstånd till brännbar byggnadsdel
Ett luftat utrymme av minst 100 mm ska finnas mellan skorstenens utsida och
brännbar byggnadsdel. Golvbeläggning, takpanel eller listverk av trä, som
täcker endast en obetydlig del av skorstensväggens yta får dock placeras
närmare men inte direkt mot kanalens yta.
Vid bjälklagsgenomgång godtas att utrymmet mellan skorstensvägg och
brännbar byggnadsdel fylls med obrännbart och värmeisolerande material."

Fanns också en del varningar med ändträ mot skorstenensmuren, pga förhöjd brandrisk.
 
Redigerat:
Har sotaren varit där och kollat? Blir murstocken varm utvändigt? Orsaken till att jag frågar är att det där med vad man får göra mot murstocken varierar från sotare till sotare och är högst subjektivt. T.ex. fick jag tillåtelse att skruva i murstocken då den inte blir varm utvändigt och teglet är så tjockt.
 
Kommer du inte åt att dra fram kablarna "rätt" om du gör ett hål för en golvdosa precis hitom golvvärmeslangen?
 
Lite sent att flytta kablarna nu, rören är klamrade i en regel som går parallellt med skorstenen (på behörigt avstånd). Glesen är dessutom både skuvad och limmad mot plywoodskivorna under, så det är helt kört.

Ska fundera vidare på alternativen lim och plåtvinkel. Tack för all input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.