Min fråga, är det möjligt att en trekammarbrunn kan se ut som på bilderna?
Kan det finnas dolda kammare som man inte kommer åt att se uppifrån när tanken är tömd?
Finns det över huvud taget brunnar med kammare som man inte kan se med blotta ögat? Kanske gamla brunnar?

Jag har nyligen köpt ett fritidshus där det enligt prospektet och säljaren skall vara en, visserligen gammal från -83, men godkänd trekammarbrunn.
När det började lukta avlopp inne beställde jag en tömning. Killen som kom hit trodde han kommit fel då det inte finns några kammare i brunnen. Även efter tömning så ser man inga kammare. Det går inte att se några övriga rör än det som kommer ifrån huset.
Den här brunnen fungerar inte och läcker in vatten någonstans ifrån och blir full av vatten jättefort. Har tömt den 6 ggr på 3 mån.

Det finns inget mer än denna brunn förutom två avluftningsrör.
Jag har haft en rörinspektion som visade att det ena röret går ut i diket och det andra går direkt mot utsidan av väggen på brunnen/tanken, alltså stopp mot väggen.
Rörinspektionen visade inte heller några synliga kammare i brunnen/tanken.

Den kan vara lite svårt att se på bilderna då det blir speglingar från himlen.
 
  • Insida av en misstänkt trekammarbrunn utan synliga kammare, med rör och speglingar från himlen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning av orange trekammarbrunn med vatten i botten och reflektioner från himlen, utan synliga kammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inifrån en tömd brunntank utan synliga kammare, vattenspeglingar syns på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
E esscallin skrev:
Min fråga, är det möjligt att en trekammarbrunn kan se ut som på bilderna?
Kan det finnas dolda kammare som man inte kommer åt att se uppifrån när tanken är tömd?
Finns det över huvud taget brunnar med kammare som man inte kan se med blotta ögat? Kanske gamla brunnar?

Jag har nyligen köpt ett fritidshus där det enligt prospektet och säljaren skall vara en, visserligen gammal från -83, men godkänd trekammarbrunn.
När det började lukta avlopp inne beställde jag en tömning. Killen som kom hit trodde han kommit fel då det inte finns några kammare i brunnen. Även efter tömning så ser man inga kammare. Det går inte att se några övriga rör än det som kommer ifrån huset.
Den här brunnen fungerar inte och läcker in vatten någonstans ifrån och blir full av vatten jättefort. Har tömt den 6 ggr på 3 mån.

Det finns inget mer än denna brunn förutom två avluftningsrör.
Jag har haft en rörinspektion som visade att det ena röret går ut i diket och det andra går direkt mot utsidan av väggen på brunnen/tanken, alltså stopp mot väggen.
Rörinspektionen visade inte heller några synliga kammare i brunnen/tanken.

Den kan vara lite svårt att se på bilderna då det blir speglingar från himlen.
Hur såg det ut när brunnen var tömd? Det är inte så att vattennivån går över skiljeväggarna på bilden och därför inte syns? Rinner det över skiljeväggarna så hamnar det som inte ska i tredje kammaren och sätter igen infiltrationsbädden. Går nivån högre så har man snart avloppsvatten upp ur golvbrunnarna. (Har råkat ut för det själv när pumpen inte startade).

Men det är konstigt att den är godkänd om den är så pass gammal och rinner ut i ett dike dessutom. Hur som helst lär den ju åtgärdas.
 
Det verkar ju vara nån form av sluten tank men där får absolut inte finnas någon avrinning och där skall ju vara ett larm som talar om när den är full.Såg det ut som om det var en liggande cylinder?Hur mycket rymde den.Vanligtvis är en sluten tank på 3 kubikmeter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Men är det där verkligen trekammarbrunnen? Ser mer ut som en fördelningsbrunn för infiltrationen.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hur såg det ut när brunnen var tömd? Det är inte så att vattennivån går över skiljeväggarna på bilden och därför inte syns? Rinner det över skiljeväggarna så hamnar det som inte ska i tredje kammaren och sätter igen infiltrationsbädden. Går nivån högre så har man snart avloppsvatten upp ur golvbrunnarna. (Har råkat ut för det själv när pumpen inte startade).

Men det är konstigt att den är godkänd om den är så pass gammal och rinner ut i ett dike dessutom. Hur som helst lär den ju åtgärdas.
Det syns ingenting mer än botten när den är tömd. Den var godkänd när den lades ner. Säljaren hävdar att den inte har något fel och är godkänd trots att den svämmat över källaren.
 
J jonte59 skrev:
Det verkar ju vara nån form av sluten tank men där får absolut inte finnas någon avrinning och där skall ju vara ett larm som talar om när den är full.Såg det ut som om det var en liggande cylinder?Hur mycket rymde den.Vanligtvis är en sluten tank på 3 kubikmeter.
När jag slamtömde var det nästan 3 kubik.
 
Kan du se om den är helt platt i botten eller lätt rundad.Finns det inget larm?
 
Finns det då brunnar där kammrarna kan ligga lågt eller dolda? Så dolda att man omöjligtvis kan se dom uppifrån även om brunnen är tom?
 
J jonte59 skrev:
Kan du se om den är helt platt i botten eller lätt rundad.Finns det inget larm?
Den ser ganska platt ut när den är tom och något larm finns det inte.
 
Killgissning: det är en septiktank med ett ful-utloppsrör för att den inte ska behöva tömmas så ofta.
Var det verkligen tidigare ägaren som låtit anlägga avloppet, eller är det en ännu tidigare ägare som har gjort det? Isf kan ju din säljare missuppfattat vad det är för typ av godkänt avlopp. En septiktank är ju i de flesta fall godkänt som avloppslösning. Finns någon dokumentation hos kommunen som påstås ha godkänt det hela?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Killgissning: det är en septiktank med ett ful-utloppsrör för att den inte ska behöva tömmas så ofta.
Var det verkligen tidigare ägaren som låtit anlägga avloppet, eller är det en ännu tidigare ägare som har gjort det? Isf kan ju din säljare missuppfattat vad det är för typ av godkänt avlopp. En septiktank är ju i de flesta fall godkänt som avloppslösning. Finns någon dokumentation hos kommunen som påstås ha godkänt det hela?
Tidigare ägaren har ärvt fastigheten av sin far och haft den sen dess.
Min gissning är också att det är en septitank som har lagts ner utan att det noterats hos miljökontoret men jag vet ju ingenting om sånt här så därför vill ha lite åsikter från andra vad det kan vara. De som varit här och tittat säger ju också att det är en tank men de vågar inte säga 100 när dom inte sett ända ner under kanterna.
Trekammarbrunnen med markbädd som lades ner -83 är godkänd.
 
Har du papper från kommunen att det ska vara en 3-kammarbrunn med markbädd, alltså?
Vet du om allt avlopp, dvs både toalett- och BDT-avlopp, rinner ut i den förmodade tanken? Eller finns någon ytterligare 'alternativ' avloppslösning tror du?
 
E esscallin skrev:
Tidigare ägaren har ärvt fastigheten av sin far och haft den sen dess.
Min gissning är också att det är en septitank som har lagts ner utan att det noterats hos miljökontoret men jag vet ju ingenting om sånt här så därför vill ha lite åsikter från andra vad det kan vara. De som varit här och tittat säger ju också att det är en tank men de vågar inte säga 100 när dom inte sett ända ner under kanterna.
Trekammarbrunnen med markbädd som lades ner -83 är godkänd.
Men om det är en septitank brukar det ju finnas en sjunkbrunn efter tanken
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har du papper från kommunen att det ska vara en 3-kammarbrunn med markbädd, alltså?
Vet du om allt avlopp, dvs både toalett- och BDT-avlopp, rinner ut i den förmodade tanken? Eller finns någon ytterligare 'alternativ' avloppslösning tror du?
Ja jag har dom gamla papperna på att det är en trekammarbrunn med markbädd.
Allt avlopp rinner ut i det rör det som man ser på bilderna och det är både toalett och BDT-avlopp och det finns ingenting annat utöver detta.
 
J jonte59 skrev:
Men om det är en septitank brukar det ju finnas en sjunkbrunn efter tanken
Finns inget mer än brunnen/tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.