Det har varierat. Jag har hört både utspätt och koncentrerat. Det var ett par år sedan men jag har för mig att sista gångerna så var det koncentrerad. Var så trött på den så att de fick det oblandat. Det tog kål på dem.

Låt de kapade själarna bara stå kvar säsongen ut. Nästa år så kommer de inte tillbaka. Hugger men av dem för tidigt så har inte Roundup'en hunnit gå ner i rötterna. Det tar 14 dagar enligt texten på roundup flaskan att döda plantan men jag lät dem stå. Hugger man av dem vid fötterna så verkar man trigga deras reflex att skicka ut rötter och skicka upp nya skott så jag undvek det.
 
  • Gilla
johanlund77
  • Laddar…
D DIY@home skrev:
Det har varierat. Jag har hört både utspätt och koncentrerat. Det var ett par år sedan men jag har för mig att sista gångerna så var det koncentrerad. Var så trött på den så att de fick det oblandat. Det tog kål på dem.

Låt de kapade själarna bara stå kvar säsongen ut. Nästa år så kommer de inte tillbaka. Hugger men av dem för tidigt så har inte Roundup'en hunnit gå ner i rötterna. Det tar 14 dagar enligt texten på roundup flaskan att döda plantan men jag lät dem stå. Hugger man av dem vid fötterna så verkar man trigga deras reflex att skicka ut rötter och skicka upp nya skott så jag undvek det.
Den här sommaren har jag börjat försöka trötta ut mitt parkslidebestånd genom att klippa ner växterna flera gånger ganska nära rötterna. Det gör att jag inte har så många riktigt feta stammar att hälla ner Roundup i. Jag funderar på att injicera koncentrerad Roundup i de smala skotten innan frosten och att hälla ner Roundup i de större avhuggna stammarna.

Har du väntat med att klippa av stammarna till dess att de är kraftiga?
 
S
  • Gilla
johanlund77
  • Laddar…
S STB skrev:
Utspädd glyfosat används när man penslar eller sprayar. Koncentrat när man injicerar eller häller i kapade stammar. En dos på 0,7 gram per stam anses optimalt. Tidpunkt på året och hur det görs är också väldigt viktigt. Glyfosat är mer eller mindre värdelöst på våren. Läs mitt dokument och överväg gärna någon av de giftfria metoderna.
[länk]
Tack för bra dokument! Eftersom jag redsn har kapat av parksliden ett par gånger i år är de för tunna att injicera nu innan frosten. Därför tänkte jag spruta med en tryckspruta efter att ha blandat ut Roundup flex (480 g/l) i enlighet med ditt dokument. Fråga: Behöver jag andningsskydd och i så fall vilken typ? Jag kör "till vardags" detta p3-filter från 3M som även fixar vissa ångor: https://www.3m.com/3M/en_LB/company...405+8720539+8720550+8720746+3294471750&rt=rud

Jag tycker säkerhetsdatabladen är lite motstridiga, men egentligen tycks andningsskydd vara lite overkill om man som jag sprutar 1 liter utspädd vätska med en blomspruta över typ 30 kvm?
 
S
J johanlund77 skrev:
Den här sommaren har jag börjat försöka trötta ut mitt parkslidebestånd genom att klippa ner växterna flera gånger ganska nära rötterna. Det gör att jag inte har så många riktigt feta stammar att hälla ner Roundup i. Jag funderar på att injicera koncentrerad Roundup i de smala skotten innan frosten och att hälla ner Roundup i de större avhuggna stammarna.

Har du väntat med att klippa av stammarna till dess att de är kraftiga?
Lite sent svar med tanke på att frosten kommit för länge sedan.

Det jag märkt just när man kapar den nära rötterna är att de skickar ut rotskott för att hitta ny och ostörd mark. Min erfarenhet är att de håller sig ganska samlade så länge dom de kan växa ostört.

Så jag skulle kapa skotten en bit upp och spruta i Round-Up i håligheten och sedan lämna dem till deras öde och inte klippa den vid fötterna. Låt Round-Up'en verka minst 14 dagar om inte mer.
 
S
D DIY@home skrev:
Så jag skulle kapa skotten en bit upp och spruta i Round-Up i håligheten och sedan lämna dem till deras öde och inte klippa den vid fötterna. Låt Round-Up'en verka minst 14 dagar om inte mer.
I post 20, alltså den direkt ovanför din, så finns en länk till mitt dokument om parkslide. Här är ett citat ur avsnittet om att kapa och hälla:

"Det fungerar sämre att kapa stammarna för att hälla glyfosat i hålrummen, men viss upptagning kan ske om glyfosaten hälls i snabbt, inom 5 minuter, vissa säger 15 minuter. Det fungerar inte heller bra att injicera i rötterna eftersom det inte sker någon egentlig transport av näring förutom då näringen sugs tillbaka på hösten. Dessutom är det svårt att hitta mitten roten och inte råka gå igenom och spruta ut det i jorden. Glyfosat tas inte heller upp av rötterna från jorden så det fungerar inte att vattna med den, vilket dessutom totalt förkastligt för miljön. Fördelen med att kapa och hälla är att det är väldigt arbetsbesparande. Ha gärna en droppe karamellfärg i så att man ser vad som är behandlat. Vissa säger att det blir bättre om man sticker ner något i stubben för att göra hål på membranen i noderna.
Den engelska studien ovan använde 40 gånger högre dos av glyfosat och fick ändå sämre resultat än att spraya."
 
S STB skrev:
I post 20, alltså den direkt ovanför din, så finns en länk till mitt dokument om parkslide. Här är ett citat ur avsnittet om att kapa och hälla:

"Det fungerar sämre att kapa stammarna för att hälla glyfosat i hålrummen, men viss upptagning kan ske om glyfosaten hälls i snabbt, inom 5 minuter, vissa säger 15 minuter. Det fungerar inte heller bra att injicera i rötterna eftersom det inte sker någon egentlig transport av näring förutom då näringen sugs tillbaka på hösten. Dessutom är det svårt att hitta mitten roten och inte råka gå igenom och spruta ut det i jorden. Glyfosat tas inte heller upp av rötterna från jorden så det fungerar inte att vattna med den, vilket dessutom totalt förkastligt för miljön. Fördelen med att kapa och hälla är att det är väldigt arbetsbesparande. Ha gärna en droppe karamellfärg i så att man ser vad som är behandlat. Vissa säger att det blir bättre om man sticker ner något i stubben för att göra hål på membranen i noderna.
Den engelska studien ovan använde 40 gånger högre dos av glyfosat och fick ändå sämre resultat än att spraya."
Intressant. Det har dock funkat bra för mig. Kanske för att jag kapat och direkt fyllt håligheten mitt i stammen med Round-Up. Har gjort så på många bestånd och ingen har kommit tillbaka följande år. Dock så har jag låtit dem stå kvar kapade och Round-Up'ade resten av säsongen om det kan ha någon inverkan.
 
S
Jag har inte försökt själv, men enligt den engelska studien som jag länkar till i mitt dokument så fungerar det att kapa och fylla. Jag är därför inte det minsta förvånad över att det fungerar för dig. Enligt studien kunde man dock använda 1/40 del av giftet och få ett ännu bättre resultat om man sprayar.
 
  • Gilla
Viklundsträdgård och 1 till
  • Laddar…
D DIY@home skrev:
Ett par år senare dök dom upp på en helt annan plats på gården. Då hade jag inte tid att gräva och de var mitt i ett nässelsnår så jag besprutade dem med RoundUp och lät de vara. Efter någon månad eller så vissnade de men kom tillbaka nästa år. Då testade jag ett nytt knep. Jag tog och kapade av dem ungefär 30cm från maken och fyllde håligheten i stamen med RoundUp på varje stam. Det tog kol på dem. Såg inte spåret av dem på den plastsen igen nästa år. Provade samma knep ett par år senare på ett annat ställe jag hittade ett nytt stånd med samma resultat.l.
I just wanted to add here that results are supposed to be best when RoundUp is added to the the cut off stalk at the end of Höst season, but before the first frost. during this time the plant is draining its sap down into the roots. So, by adding RoundUp at this time of year will pull the roundup down into the roots.

I have not done this myself, so I cannot verify its success, but it makes sense and is the technique they use in the UK. I will be making my attempt at this next Höst
 
B Brendhain skrev:
I just wanted to add here that results are supposed to be best when RoundUp is added to the the cut off stalk at the end of Höst season, but before the first frost. during this time the plant is draining its sap down into the roots. So, by adding RoundUp at this time of year will pull the roundup down into the roots.

I have not done this myself, so I cannot verify its success, but it makes sense and is the technique they use in the UK. I will be making my attempt at this next Höst
I have done the same one fall and it was a success but I also attacked the Parkslide the same way in July but then it took longer time for the plants to die.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.