Krille-72 Krille-72 skrev:
Vangstycket ser ut att vara limträ medans stegen ser ut att vara tryckat virke som är målat.
Har du alltså köpt huset nytt och nu efter 7 år så undrar du om du kan reklamera trappen eller få ersättning från ditt försäkringsbolag?

Jag kan inte riktigt se framför mig hur du skulle vinna framgång hos varken försäkringsbolaget eller genom reklamation. Du har självfallet ett underhållsansvar själv och med tanke på din bild så ser det ut som att du påbörjat underhållet en aning sent tyvärr.

Men nu till det positiva. Det där går nog att fixa till. Finns nog tillräckligt med friskt virke kvar. Bort med allt som är murket och lusa i med nytt trä.
Olja in allt ordentligt.
På ovansidan måste du foga innan målning så inte vatten kan tränga in så lätt i vangstycket.

Tack för svar.
Jag har funderat en del på det du skriver, om underhållsansvar.
Vatten verkar komma in där stegen är infällda i vangen, hur ska man underhålla detta?

Vi såg att färgen började släppa på vissa ställen så därför tänkte vi att det var dags att måla. Inte hade vi en tanke på att vangarna ruttnat.

Det låter positivt. Jag får be någon komma ut och kolla på detta.
 
Bärande delar av en lång trapp utomhus i limträ låter i mina öron som väldigt olämpligt...
Kommer aldrig att fungera i längden.
 
N nsorman skrev:
Tack för svar.
Jag har funderat en del på det du skriver, om underhållsansvar.
Vatten verkar komma in där stegen är infällda i vangen, hur ska man underhålla detta?

Vi såg att färgen började släppa på vissa ställen så därför tänkte vi att det var dags att måla. Inte hade vi en tanke på att vangarna ruttnat.

Det låter positivt. Jag får be någon komma ut och kolla på detta.
”Vatten verkar komma in där stegen är infällda i vangen, hur ska man underhålla detta?”
Du ska foga ovansidan, sidorna och ca 1-2 cm in på undersidan. Sedan måla. Innan du nu för detta så försök få in impregneringolja. Min gissning är att dom slarvat med detta när dom byggde trappen.
Det är det man kan göra med din typ av konstruktion.

Jag vill inte strö salt i såret men ditt vangstycke har inte ruttnat över natten.
Men visst är det lätt att missa när allt är inmålat. Väldigt vanligt vid tex kryss staket att folk inte upptäcker skicket förens det är dags att måla om.

Det är olyckligt att dom inte valt tryckat virke även till vangstycket. Men nu är det som det är. Då måste du ta en funderare på om du ska bygga om trappen eller renovera.

Och ni som ska bygga tex. Kryss staket. Använd tryckat virke. Olja varje sågyta noga. Låt sitta ca 1 år om ni ska måla.
 
Att bygga en trappa utomhus där bärande delar är av icke impregnerat limträ låter definitivt felaktigt.
OM man gör det så måste ju allt öppet trä fuktskyddas innan trappstegen monteras.
MEN till de som ropar "Garanti" eller "reklamation".
En garanti är tidsbegränsad, ofta till ett eller två år.
Reklamationsrätten däremot är 10 år på fastigheter men gäller mellan tillverkaren/säljaren och den ursprungliga kunden.
Du skriver att trappen var målad när ni flyttade in - var huset nytt när ni köpte det eller har ni köpt det av de som lät bygga huset?
Om ni är "första ägarna" av huset så kan du reklammera trappan som varande felaktigt utförd till antingen firman som byggt huset eller hantverkaren som byggt trappan om den beställts separat.
 
D doubleH skrev:
Att bygga en trappa utomhus där bärande delar är av icke impregnerat limträ låter definitivt felaktigt.
OM man gör det så måste ju allt öppet trä fuktskyddas innan trappstegen monteras.
MEN till de som ropar "Garanti" eller "reklamation".
En garanti är tidsbegränsad, ofta till ett eller två år.
Reklamationsrätten däremot är 10 år på fastigheter men gäller mellan tillverkaren/säljaren och den ursprungliga kunden.
Du skriver att trappen var målad när ni flyttade in - var huset nytt när ni köpte det eller har ni köpt det av de som lät bygga huset?
Om ni är "första ägarna" av huset så kan du reklammera trappan som varande felaktigt utförd till antingen firman som byggt huset eller hantverkaren som byggt trappan om den beställts separat.
”Om ni är "första ägarna" av huset så kan du reklammera trappan som varande felaktigt utförd till antingen firman som byggt huset eller hantverkaren som byggt trappan om den beställts separat”

Trappan är inte felaktigt utförd. Alltså finns inget att reklamera tyvärr. Att det hade varit önskvärt att hela trappen byggts i tryckat är en helt annan sak än att du inte får använda trä som inte är tryckat.

Då ska du ge dig på att reklamera en felaktig behandling. Dvs. Man har slarvat med grundolja tex, Blir nog väldigt svårt att komma någonstans med det efter 7 år. Som jag skrev tidigare så har Ts ett underhållsansvar.

Frågan är också om trappen är målad från början? Det verkar vara tryckt virke i stegen och tryckt virke brukar behöva torka ca 1 år innan målning.
Det är också väldigt vanligt att det inte ingår målning på småhusentreprenader.

Man ska också komma ihåg att det ibland är målningen som ställer till det. Så länge trä kan torka mellan varven så ruttnar det inte. Så många gånger får man en betydligt längre livslängd med tex bara olja eller inget alls.
Givetvis beroende på vad vi pratar om för något.

Jag byggde ett tak av fjällpanel på en klätterställning. Panelen var helt obehandlat. När jag rev allt efter ca 20 år kunde jag konstatera att fjällpanelen var hur fin som helst. Ett liggande räcke däremot som var vitmålat hade börjat murkna ordentligt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bärande delar av en lång trapp utomhus i limträ låter i mina öron som väldigt olämpligt...
Kommer aldrig att fungera i längden.
Tack för svar.

Nej, med det jag nu vet så känns det inte som att det är en bra lösning, inte heller att fälla in i vangarna utan att behandla. Jag tycker man kan förvänta sig mer av en utomhustrapp.

Min tanke är att prata med konsumentverket och se hur den 10 åriga nyproduktionsansvaret fungerar och sedan ta ställning till hur jag ska gå vidare.

Någon som har erfarenhet av den
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Vatten verkar komma in där stegen är infällda i vangen, hur ska man underhålla detta?”
Du ska foga ovansidan, sidorna och ca 1-2 cm in på undersidan. Sedan måla. Innan du nu för detta så försök få in impregneringolja. Min gissning är att dom slarvat med detta när dom byggde trappen.
Det är det man kan göra med din typ av konstruktion.

Jag vill inte strö salt i såret men ditt vangstycke har inte ruttnat över natten.
Men visst är det lätt att missa när allt är inmålat. Väldigt vanligt vid tex kryss staket att folk inte upptäcker skicket förens det är dags att måla om.

Det är olyckligt att dom inte valt tryckat virke även till vangstycket. Men nu är det som det är. Då måste du ta en funderare på om du ska bygga om trappen eller renovera.

Och ni som ska bygga tex. Kryss staket. Använd tryckat virke. Olja varje sågyta noga. Låt sitta ca 1 år om ni ska måla.

Tack för svar igen och tips.

Jag förstår, foga skulle man kunna göra men då vi inte sett några tecken på problem så har vi inte tänkt på att foga.
Och du har rätt, det är Inte fogat tidigare så där har man slarvat.
Jag kan också tilläggas att det har legat komposittrall på stegen och det har därför inte synts att det inte har varit fogat.

Ja, frugan och jag är ju oroliga över att trappen ska ramla ner över oss så vi bör nog fundera på hur vi ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.