Garantisedeln är ju inget som skrivs vid köp. Det gäller ju som vid alla köpta varor, man fyller i en garantisedel vid reklamationtillfället. Och denna kan du åka in och hämta på byggvaruhuset eller skriva ut från nätet.

Att reklamera brukar alltid vara omständigt, men har du inte byggt fel och har hållit efter altanens skick med att städa/ta bort smuts och ev angrepp så är det bara stå på dig.

Ta fram kvittot och fyll i reklamationsnämnden så åker du in till byggvaruhuset och förklarar läget. Du kommer nog ha svårt att få allt utbytt men däremot kommer det nog inte vara några problem med det ruttna om du vara kan visa att allt är byggt på rätt sätt.
 
Sådana här garantiutfästelser är - i relation till den insats det kräver att kanske få några brädor utbytta - inte värda ett skit!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Garantisedeln är ju inget som skrivs vid köp. Det gäller ju som vid alla köpta varor, man fyller i en garantisedel vid reklamationtillfället. Och denna kan du åka in och hämta på byggvaruhuset eller skriva ut från nätet.

Att reklamera brukar alltid vara omständigt, men har du inte byggt fel och har hållit efter altanens skick med att städa/ta bort smuts och ev angrepp så är det bara stå på dig.

Ta fram kvittot och fyll i reklamationsnämnden så åker du in till byggvaruhuset och förklarar läget. Du kommer nog ha svårt att få allt utbytt men däremot kommer det nog inte vara några problem med det ruttna om du vara kan visa att allt är byggt på rätt sätt.

Tyvärr har du faktiskt helt fel i det du skriver, Svenska Träskyddsföreningen är väldigt tydliga hur det ska vara:

Svenska Träskyddsföreningen
Garantisedel/kvitto/faktura – Konsumenten ska erhålla kvitto/faktura och även en särskild garantisedel. Enklast är att säljaren häftar ihop dessa dokument vid köpet. Vid åberopande av garanti måste konsumenten uppvisa kvitto eller faktura i kombination med garantisedel. På garantisedeln ska det tydligt beskrivas varan som konsumenten köpt, att det rör sig om NTR-klassat virke A eller AB impregnerat med kopparhaltigt medel, samt vem som tillverkat virket. Självklart är detta dokument daterat.
 
Då är det väl så, att samtliga bygghandlare struntar i detta förfarande?
Jag har aldrig hört att någon av mina bekanta som byggt med tryckt virke, har fått någon garantisedel medskickad vid köpet. Kvitto, så klart - men aldrig någon garantisedel. Har någon av er som läser detta fått en garantisedel?
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
T tommyb skrev:
Då är det väl så, att samtliga bygghandlare struntar i detta förfarande?
Jag har aldrig hört att någon av mina bekanta som byggt med tryckt virke, har fått någon garantisedel medskickad vid köpet. Kvitto, så klart - men aldrig någon garantisedel. Har någon av er som läser detta fått en garantisedel?
Nej har aldrig sett eller hört något om garantisedel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.