C
K krippe91 skrev:
Visste inte ens att detta var möjligt och det förfaller märkligt på en gård med endast 10 000 kvm yta.
Nej. Typkoden hör till fastigheten, så kan inte tro något annat än att det i så fall rör sig om flera separata fastigheter.
Låter som att du har lite att kolla upp innan köp. Se till att du har ett utdrag från fastighetsregistret.
 
C cpalm skrev:
Nej. Typkoden hör till fastigheten, så kan inte tro något annat än att det i så fall rör sig om flera separata fastigheter.
Låter som att du har lite att kolla upp innan köp. Se till att du har ett utdrag från fastighetsregistret.
Så här ser det ut i fastighetsregistret.
Svensk dokument med taxeringsuppgifter för fastigheter, inkluderar värderingar och beskrivningar från 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell med fastighetsinformation: värdering, storlek, byggår, värdeår, bostads- och biyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De har delat upp det i taxeringsuppgifter för Lantbruksenhet och Småhusenhet. Det är en och samma fastighet. Vet du vad detta innebär i praktiken?
 
C
K krippe91 skrev:
De har delat upp det i taxeringsuppgifter för Lantbruksenhet och Småhusenhet. Det är en och samma fastighet. Vet du vad detta innebär i praktiken?
Intressant... Udda enligt min uppfattning, men ingen aning om vad det kan ha för konsekvenser.
 
Ekonomibyggnaden har ett värde
Bostadshuset ett och marken ett…..
Vad är det ovanliga?
 
T Taxture skrev:
Ekonomibyggnaden har ett värde
Bostadshuset ett och marken ett…..
Vad är det ovanliga?
Det ovanliga torde vara att de har två olika typkoder på en fastighet. Jag är novis i detta, men är det vanligt?

Ingen mark tillhör jordbruket utan det tillhör småhuset med typkod 220. Tycker det känns klurigt hur det ska hanteras rent administrativt med den enskilda firma som automatiskt upprättas för jordbruksdelen och hur gränsdragningen blir.
 
Är nog för att det inte är ”produktiv” mark och nån tidigare gjorde det enkelt
 
Att de delat upp i två taxeringsenheter, istället för en bebyggd jordbruksfastighet (typ 120).
 
Arealen är nog för liten för att klassas som ”jordbruksmark” och ekonomibyggnaden för stor för att höra till bostaden….. tar man bort den så är det ”bara” en ”vanlig” bostad kvar…….
Så ekonomibyggnaden = den enskilda näringsverksamheten och bostaden är = bostad
 
T Taxture skrev:
Arealen är nog för liten för att klassas som ”jordbruksmark” och ekonomibyggnaden för stor för att höra till bostaden….. tar man bort den så är det ”bara” en ”vanlig” bostad kvar…….
Så ekonomibyggnaden = den enskilda näringsverksamheten och bostaden är = bostad
Det är nog anledningen. Bra input.

Det kluriga är att två av tre bostadshus verkar ingå i uppsättningen av ekonomibyggnader. Den uppgivna bostadsytan i fastighetsregistret är bara det hus vi tänkte bo i. De två andra bostadshusen tänkte vi hyra ut, men de verkar vara klassade som ekonomibyggnad.

Men nu förstår jag mer och känner mig mer trygg i hur vi kan angripa detta. Tack för all hjälp i tråden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Är dom klassade som ekonomibyggnad ”får” man egentligen inte bo i dom……
Utan bostäder omfattas som ”vanligt” av bygglov mm….. 😉
 
C
T Taxture skrev:
Är dom klassade som ekonomibyggnad ”får” man egentligen inte bo i dom……
Sen är det ju inte skatteverket som sköter den klassningen. Vi har t.ex. en ekonomibyggnad som delvis är bostad, men enligt taxeringen är det kort och gott en ekonomibyggnad.
 
K krippe91 skrev:
Hej!

Vi står i stånd till att köpa en jordbruksfastighet. På gården finns det tre bostadshus där vi tänkte bo i det ena och hyra ut de två andra veckovis på somrarna. Utöver detta finns det fina längor som vi planerar att inreda fler rum i och eventuellt bedriva bröllopsverksamhet i.

Fastigheten är endast 10 000 kvm stor och det kommer inte bedrivas någon annan verksamhet än uthyrningen av lokaler och boende.

Nu till mina frågor.

1. Bör alla denna uthyrning räknar som näringsverksamhet i den enskilda firman? Eller är det uthyrning av privatbostäder? Vi kommer knappt nytttja ytorna själva.
2. Om verksamheten bedrivs i enkild firma - kommer vinstuttag från uthyrningen beskattas som vanligt uttag ur enskild firma?
3. Kommer vi få kvitta alla kostnader för renovering av fastigheterna som ska hyras ut mot intäkterna?
4. Hur hade ni gjort?

På ett sätt känns det konstigt att köra det här via den enskilda firman i samband med jordbruksfastigheten eftersom detta är en annan typ av verksamhet än vad som är tanken med en jordbruksfastighet. Samtidigt vill jag helst inte starta ett AB för ändamålet för då vet jag inte var jag ska lägga ägandet av fastigheten.

Kommer ta in en redovisningskonsult om köpet blir av, men vill ha lite tidig input på hur detta fungerar.

Stort tack!
Snubblade på den här tråden. Jobbar som planeringsarkitekt (på kommun och egen verksamhet). Tänk på att ovan åtgärder kan kräva bygglov för ändrad användning av byggnaderna. Hade jag varit er hade jag kontaktat kommunen och diskuterat era planer med dem och eventuellt sökt förhandsbesked innan ni köper fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.