Hej!

Vi står i stånd till att köpa en jordbruksfastighet. På gården finns det tre bostadshus där vi tänkte bo i det ena och hyra ut de två andra veckovis på somrarna. Utöver detta finns det fina längor som vi planerar att inreda fler rum i och eventuellt bedriva bröllopsverksamhet i.

Fastigheten är endast 10 000 kvm stor och det kommer inte bedrivas någon annan verksamhet än uthyrningen av lokaler och boende.

Nu till mina frågor.

1. Bör alla denna uthyrning räknar som näringsverksamhet i den enskilda firman? Eller är det uthyrning av privatbostäder? Vi kommer knappt nytttja ytorna själva.
2. Om verksamheten bedrivs i enkild firma - kommer vinstuttag från uthyrningen beskattas som vanligt uttag ur enskild firma?
3. Kommer vi få kvitta alla kostnader för renovering av fastigheterna som ska hyras ut mot intäkterna?
4. Hur hade ni gjort?

På ett sätt känns det konstigt att köra det här via den enskilda firman i samband med jordbruksfastigheten eftersom detta är en annan typ av verksamhet än vad som är tanken med en jordbruksfastighet. Samtidigt vill jag helst inte starta ett AB för ändamålet för då vet jag inte var jag ska lägga ägandet av fastigheten.

Kommer ta in en redovisningskonsult om köpet blir av, men vill ha lite tidig input på hur detta fungerar.

Stort tack!
 
C
K krippe91 skrev:
Fastigheten är endast 10 000 kvm stor och det kommer inte bedrivas någon annan verksamhet än uthyrningen av lokaler och boende.
Är den endast 1 ha är det osannolikt att den är taxerad som lantbruksenhet/näringsfastighet (även om jag vet att det finns undantag). I så fall är inte det en faktor i sammanhanget iallafall, utan det hänger då snarare på om uthyrningen kan anses vara ett led i en mer omfattande verksamhet, typ hotell/konferens/bröllop.
 
  • Gilla
Helmersson och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är den endast 1 ha är det osannolikt att den är taxerad som lantbruksenhet/näringsfastighet (även om jag vet att det finns undantag). I så fall är inte det en faktor i sammanhanget iallafall, utan det hänger då snarare på om uthyrningen kan anses vara ett led i en mer omfattande verksamhet, typ hotell/konferens/bröllop.
Den är taxerad som jordbruksfastighet, jag har kontrollerat det med mäklaren. Fastigheten har tidigare haft många hektar mark men denna gård har styckats av och ändå behållt typkoden. Oklart varför.
 
  • Gilla
bettan 66
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är den endast 1 ha är det osannolikt att den är taxerad som lantbruksenhet/näringsfastighet (även om jag vet att det finns undantag). I så fall är inte det en faktor i sammanhanget iallafall, utan det hänger då snarare på om uthyrningen kan anses vara ett led i en mer omfattande verksamhet, typ hotell/konferens/bröllop.
Det är en bra poäng. Jag får nog ringa Skatteverket. Om det är en omfattande verksamhet av typen hotell/konferens/bröllop kanske det bör köras som AB. Men bör då detta AB betala hyra till oss som äger fastigheten? Klurigt. :)
 
C
K krippe91 skrev:
Men bör då detta AB betala hyra till oss som äger fastigheten?
Ja, så blir det. Det är ett knepigt område med många gränsdragningsproblem och tyvärr blir man inte nödvändigtvis så mycket klokare av att prata med Skatteverket.

Finns dock eventuellt en skattemässig fördel med detta upplägg om hyresintäkten från bolaget kan räknas som räntefördelning i den enskilda näringsverksamheten med 30% skatt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, så blir det. Det är ett knepigt område med många gränsdragningsproblem och tyvärr blir man inte nödvändigtvis så mycket klokare av att prata med Skatteverket.

Finns dock eventuellt en skattemässig fördel med detta upplägg om hyresintäkten från bolaget kan räknas som räntefördelning i den enskilda näringsverksamheten med 30% skatt.
Tack för din vänliga hjälp.

Jag tolkar information på nätet som att uthyrningen från enskild näringsverksamheten till aktiebolag sker momsfritt.

Kostnader för renovering av de byggnader som hyrs av AB bör tas i enskilda näringsverksamheten och inte i aktiebolaget, eftersom aktiebolaget är hyresgäst. Går det att göra momsavdrag på renoveringskostnaderna trots att renoveringarna är till för en momsbefriad intäkt?
 
C
K krippe91 skrev:
Går det att göra momsavdrag på renoveringskostnaderna trots att renoveringarna är till för en momsbefriad intäkt?
Nope
 
Tänk på att dom du drar av renoveringar direkt så är det din köpesumma du ska räkna mot vid ev försäljning.
Köper du för 1mkr renoverar för 1 och säljer för 3 så får du skatta på 2mkr reavinst, eftersom du redan gjort avdragen
 
Ett av de större bekymren med att hyra ut byggnaderna till ett eget AB är nog risken att förmånsbeskattas. Nyttjas de även som gästbostäder eller till och från av vuxna barn på besök kan det bli stökigt.

Vad gäller moms i uthyrningen kan du iofs. anmäla dig för frivillig moms. Men så länge som verksamheten går plus är det svårt att se nyttan om du hyr ut till privatpersoner.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett av de större bekymren med att hyra ut byggnaderna till ett eget AB är nog risken att förmånsbeskattas. Nyttjas de även som gästbostäder eller till och från av vuxna barn på besök kan det bli stökigt.

Vad gäller moms i uthyrningen kan du iofs. anmäla dig för frivillig moms. Men så länge som verksamheten går plus är det svårt att se nyttan om du hyr ut till privatpersoner.
Jag tolkar det som att uthyrningen av lokaler eller hotellverksamhet från AB till privatpersoner redan är belagd med 12% moms och att det inte skulle påverkas av att införa frivillig moms mellan AB och Enskild näringsverksamhet. Utifrån det borde frivillig moms kunna vara en bra lösning för att få göra momsavdrag på kostnaderna, som de första åren kommer överstiga intäkterna.

Jag blir lite förbryllad av hur många om och men det finns i det här landskapet. Jag har drivit bolag i 15 år och har bra koll på ekonomi, men här är det lätt att bli bortdribblad.
 
Kolla om det går att klassa om fastigheten till privatbostad och om ni inte ska hyra ut för mer än 50tkr/år driva det utanför enskild firma och slippa en hel del pappersarbete.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla om det går att klassa om fastigheten till privatbostad och om ni inte ska hyra ut för mer än 50tkr/år driva det utanför enskild firma och slippa en hel del pappersarbete.
Detta är faktiskt ett spår som känns mer och mer lockande. Vi tror att uthyrningen kommer driva in några hundra tusen per år då det är på ett attraktivt semesterläge.

Verksamheten kommer troligtvis klassas som hotellverksamhet och då måste den drivas i bolagsform (min tolkning av regelverket). Jag kommer ändå behöva upprätta AB som driver verksamheten men detta AB kan då hyra ytorna av oss som privatpersoner och det borde beskattas som kapitalinkomst. Frågan är om vi kommer kunna nyttja ROT för renoveringar av dessa ytor? 🤔
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett av de större bekymren med att hyra ut byggnaderna till ett eget AB är nog risken att förmånsbeskattas. Nyttjas de även som gästbostäder eller till och från av vuxna barn på besök kan det bli stökigt.

Vad gäller moms i uthyrningen kan du iofs. anmäla dig för frivillig moms. Men så länge som verksamheten går plus är det svårt att se nyttan om du hyr ut till privatpersoner.
Funderar på om vi kan komma runt förmånsbeskattningen genom att upprätta ett hyresavtal som innebär att AB endast betalar hyra för de veckor som bostäderna är uthyrda via AB.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad gäller moms i uthyrningen kan du iofs. anmäla dig för frivillig moms. Men så länge som verksamheten går plus är det svårt att se nyttan om du hyr ut till privatpersoner.
Jag tror inte frivillig moms är aktuell här (mot kunderna), det är när hyresgästen bedriver momspliktig verksamhet.

K krippe91 skrev:
Jag blir lite förbryllad av hur många om och men det finns i det här landskapet. Jag har drivit bolag i 15 år och har bra koll på ekonomi, men här är det lätt att bli bortdribblad.
Ja, det är synnerligen en djungel. Samtidigt är väl denna typ av verksamhet relativt vanligt förekommande, så det borde finnas hjälp att få för att sätta sig in i allt.
 
Nya turer. Ni fick jag fram att bostadsbyggnaderna är taxerade som 220, småhusenhet bebyggd. Ekonomibyggnaderna är taxerade som 122, Lantbruksenhet, bebyggd enbart med ekonomibyggnader. Detta skedde vid avstyckningen 2019. Visste inte ens att detta var möjligt och det förfaller märkligt på en gård med endast 10 000 kvm yta.

Förändrar detta något? Jag borde väl kunna hyra ut bostäderna som privatperson om de är taxerade som 220?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.