Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Absolut men då de första du nämner är så vitt jag vet enbart något kommunen kan driva mot den som då ägde fastigheten och byggde utan lov och inget som berör en senare ägare så ser jag nog bara det sista alltså problem för framtida bygglov som ett bekymmer för en blivande husägare. (Om jag inte har fel förstås) :)
Det är nog så jäkligt att kommunen kan driva tillsyn med byggsanktionsavgifter och återställning också mot den som har köpt en fastighet med ett icke preskriberat svartbygge. Eller har jag inbillat mig detta @MetteKson ?
 
Kladdar på telefonen så editerade mitt svar medans du svarade, om man köper innan preskriptionstiden på 10 år kan man definitivt bli tvungen att återställa även som senare ägare. Men avgiften är jag tveksam till.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog så jäkligt att kommunen kan driva tillsyn med byggsanktionsavgifter och återställning också mot den som har köpt en fastighet med ett icke preskriberat svartbygge. Eller har jag inbillat mig detta @MetteKson ?
Nej, det är inget du inbillar dig @Claes Sörmland. En ny ägare kan ”drabbas” av tidigare ägares svartbygge. Det kan bli fråga om att söka bygglov i efterhand för något förre ägare byggt, går det ej att bevilja lov i efterhand kan återställande (rivning) krävas.
Vad gäller eventuell sanktionsavgift har byggnadsnämnden (BN) möjlighet att sätta ner den viss del om de inte anser den skälig i förhållande till överträdelsen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Var tvungen att googla lite på sanktionsavgiften och finner följande på en kommuns hemsida:
"Byggsanktionsavgift tas antingen ut av den som vid tidpunkten för överträdelsen var ägare av den fastighet eller det byggnadsverk som överträdelsen avser, den som begått överträdelsen eller den som har fått en fördel av överträdelsen."
Nu går det visserligen att hävda att den nya köparen fått en fördel av överträdelsen men då vi antar att den som gjorde överträdelsen och sedan sålde, har varit den som tjänat mest på detta och de två tidigare alternativen så utgår jag ifrån att det är den som gjort felet som förläggs med sanktionsavgiften och inte efterkommande ägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.