F
G Jö Kl skrev:
har du ingen villaförsäkring?
Kommunalt v/a?
Vad för larm är det lät billigt med 40kr

är bil med privatlån eller varför så högt?
Jo det har vi också. Orkar inte kolla men vår villahem tror jag kostar 4-5000kr om året. Ja det är kommunalt, de fasta avgifterna är dyra, kubikpriset ligger på 22kr om jag minns rätt. Nej det är leasing, bilen kostar (med vinterdäck) 4500kr/mån sen är det plus el för bränsle, försäkring och skatt. Så blir totalt 5000kr ungefär. 5500kr om vi kör mer. Vår gamla Volvo kostade ca 4000kr/mån när man räknade med alla kostnader så tyckte inte det var så dyrt med leasingen.

Lövestad larmcentral, 3 år kostar 1500kr.
 
F Fideliox skrev:
Jo det har vi också. Orkar inte kolla men vår villahem tror jag kostar 4-5000kr om året. Ja det är kommunalt, de fasta avgifterna är dyra, kubikpriset ligger på 22kr om jag minns rätt. Nej det är leasing, bilen kostar (med vinterdäck) 4500kr/mån sen är det plus el för bränsle, försäkring och skatt. Så blir totalt 5000kr ungefär. 5500kr om vi kör mer. Vår gamla Volvo kostade ca 4000kr/mån när man räknade med alla kostnader så tyckte inte det var så dyrt med leasingen.

Lövestad larmcentral, 3 år kostar 1500kr.
30k/mån låter dyrt
 
F
Fastighetskatt ~700:- månaden.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Såhär var november för oss:

VA: 1838kr
Lf försäk barn: 655kr
Ved(6kubik hemkört): 5300kr
Elnät: 1238kr
El: 2455kr
Larm: 40kr
Bredband: 399kr
Verktyg/fix: 1000kr

Hus:
Amortering: 6179kr
Ränta: 10 050kr

Bil:
5000kr inklusive allt, även bränsle (kör el)

Varierar lite varje månad. T ex. Sophantering betalas per kvartal och hemförsäkring helår osv
Så runt 30k i månaden blir det.
Köper du 6 kubik ved i månaden? Annars behöver du räkna ut hur länge det räcker och slå ut kostnaden på antal månader för att det ska bli rätt. Samma sak med sånt du skrev betalades 1gång/år. Räkna även inte med sånt du hade haft även om du inte bor i hus, t.ex. barnförsäkring, bil mm. Då får du en rätt kalkyl vad huset kostar per månad.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
F
Rickard. Rickard. skrev:
Det är definitivt dyrt att bo i hus men bilkostnaderna har inget med att bo i hus att göra och jag antar att ditt hus kostar en bra bit över medel också så rimligtvis har ni intäkter en bit över medel.

En månad för mitt hus kostar minst 10 000kr mindre om jag gör en överslagsräkning.
Nej såklart inte. Man måste inte ha bil om man har hus men 99% har nog det.

För ett år sen låg nog räntekostnaderna på runt 3000kr. Tror vårt lån på 3 500 000kr är ganska vanligt. Har för mig genomsnittslånet ligger på 3 miljoner.
 
F
A Akerfeldt skrev:
Köper du 6 kubik ved i månaden? Annars behöver du räkna ut hur länge det räcker och slå ut kostnaden på antal månader för att det ska bli rätt. Samma sak med sånt du skrev betalades 1gång/år. Räkna även inte med sånt du hade haft även om du inte bor i hus, t.ex. barnförsäkring, bil mm. Då får du en rätt kalkyl vad huset kostar per månad.
Javisst är det så, 6 kubikmeter räcker ca 2 vintrar, behöver inte elda så mycket. 5300/24= 220kr/mån sen är det ju sotning också..


Jag ville bara ge en fingervisning och kopierade in november månads utgifter. (y)
 
  • Gilla
Akerfeldt
  • Laddar…
Vi sätter in pengar för boendet på ett eget konto varje månad och där räknar vi in följande:
- El
- Vatten & Avlopp
- Sophäntning
- Villa/Hemförsäkring
- Sotning
- Villalarm
- Fastghetsavgift
- Akutunderhåll på tex. Vitvaror eller Värmesystem m.m.
- Vissa mindre mer akuta investeringar som inte räknas som en renovering tex. akut byte av en tvättmaskin eller liknande.

Vi räknar in bredband, telefoni m.m. bland levnadskostnader så de belastar vi ej detta konto med.
Samma gäller renoveringar som höjer värdet på fastigheten som går under en separat budget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Fastighetskatt ~700:- månaden.
Du menar kommunal fastighetsavgift.
Fastghetsskatt betalar man för obebyggd tomt och småhus under uppförande (1% av taxvärdet, inget maxtak).
 
Ok det här blev rörigt.

Kan någon sammanfatta alla utgifter som man har om man bor i hus med egen brunn och avlopp. Tack. Är 24 år gammal bilmekaniker som ska flytta ihop med frugan så skulle behöva styra upp lite ordning i ekonomin sen.
 
V vbg-1 skrev:
Varför skulle du behöva byta ut köket 2 ggr/30? Det betyder att ett kök skulle hålla i 15 år. Vårt kök är betydligt äldre än så och det finns inget behov av att byta ut det. Vitvaror, behöver absolut bytas med jämna mellanrum. Men sköter du köket bör resten hålla längre än 15 år.
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Eller renovera badrummet upp till 6 gånger på 30 år. :crysmile: Visst, man kan ha flera badrum men ändå.
Man köper ett hus med gammalt kök man vill byta direkt och sedan är det väl inte så konstigt att byta ett "nytt" kök när det är närmare 30år gammalt? 1 byte måste man nog räkna med och under rätt förutsättningar är det inte konstigt med två byten.

Har man bara ett badrum så klarar man sig med 1-2 beroende på ålder på det när man flyttar in.
Men har man tre stycken, vill vara lite mer modern i stil och har pengar till det så kan jag mycket väl tänka mig att det högre antalet inte är omöjligt.
Folk slänger ju ut nästan nya kök i mångmiljonvillor och sätter in bänkskivor i granit för över hundra tusen så pengavett finns ju inte hos alla.

G Jö Kl skrev:
Ok det här blev rörigt.

Kan någon sammanfatta alla utgifter som man har om man bor i hus med egen brunn och avlopp. Tack. Är 24 år gammal bilmekaniker som ska flytta ihop med frugan så skulle behöva styra upp lite ordning i ekonomin sen.
Installation, eventuell filteranläggning och slamtömning.
Så har du en ny anläggning med filter och allt färdigt så handlar det om kanske 1500-3000kr om året beroende på hur många ni är i hushållet då slamsugningen är i princip enda kostnaden förutom el.

Ska du sätta in en ny anläggning så kanske 50,000-250,000 beroende på om du behöver både fixa vatten och avlopp, avlopp kan kosta mellan några 10,000kr till över hundra tusen beroende på hur påkostad anläggningen är tvungen att vara för att bli godkänd.
Borra brun och filteranläggning kan också kosta helt olika beroende på hur djup man måste borra och hur påkostad filteranläggning som behövs.
 
Redigerat:
Attitudeswe
Bredband

Trädgård (nya växter, jord, gödning, staket, trallolja)

Målarfärg

Ny värmepump och vitvaror var 15e år blir iaf 1000ke/mån utslaget

Fastighetsavgift

Släphyra för alla resor till tippen

Behov av andrabil och drag på förstabilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.