H hackatall skrev:
Det bästa du kan göra är att få nya plåtar knäckta hos en plåtslagare i den mjuka lättfalsade plåtlegeringen.
Prova dig fram med ett pappersark så kommer du på det så småningom.
Jag skulle rekommendera att sätta fast en profil längst ner som du viker plåten runt.
Har funderat på att såga ur en träplanka och klämma fast den men man skulle kanske haft något tunnare material.

Det allra bästa vore väl om jag fick tag i en riktigt plåtslagare. Nu är det en som ska komma förbi imorgon fredag och titta. Jag vet inte än om och när hen tar jobbet. Men jag kommer inte vidare i bygget vilket är rätt så problematiskt. Fortsätter ringa runt o jaga. I stort sett alla säger att de har fullt året ut eller 3 månader framåt.
 
Du måste platta till omviket, annars måste du sträcka plåten orimligt mycket. Omviket på fotplåten är inte ihoppressat pga att ett öppet omvik gör plåten styvare och är snabbare att tillverka, det fyller ingen funktion ur droppkantssynpunkt.

Jag förstår att det är svårt att hitta någon plåtslagare som vill göra det, särskilt någon som vill göra det vitt.
Att montera grejer åt kunder som köpt grejer av någon annan är sällan enkelt.
Det blir lite som att be om att få matlådan värmd på en restaurang.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Du måste platta till omviket, annars måste du sträcka plåten orimligt mycket. Omviket på fotplåten är inte ihoppressat pga att ett öppet omvik gör plåten styvare och är snabbare att tillverka, det fyller ingen funktion ur droppkantssynpunkt.

Jag förstår att det är svårt att hitta någon plåtslagare som vill göra det, särskilt någon som vill göra det vitt.
Att montera grejer åt kunder som köpt grejer av någon annan är sällan enkelt.
Det blir lite som att be om att få matlådan värmd på en restaurang.
ok förstår resonemangen! Vanligt dock i andra branscher att kunder kommer med egna grejor, bildelar, däck, elektronik.
 
doublepeak doublepeak skrev:
ok förstår resonemangen! Vanligt dock i andra branscher att kunder kommer med egna grejor, bildelar, däck, elektronik.
Ja, visst är det så. Jag tror plåtslagare över hela Sverige tar på sig att montera andras grejer också. Men idag är det brist på plåtslagare och för mycket jobb att göra. Då är det väldigt låg prioritet på arbeten som ger 2 faktureringsbara timmar.
 
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
Då har plåtslagaren varit här. Jag inspekterade nyss arbetet och ser plus och minus men vill höra vad ni säger.

nederkant av ränndalsplåten:
Nyinstallerade bruna ränndalsplåtar med synlig ihopfalsning och nockståndplåt vid takkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild på överlapp och falsning av brun ränndalsplåt mot grå ståndplåt på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörndetalj där ränndalsplåt möter ståndplåt på tak, synliga falsningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ihopfalsning överkant ränndalsplåten:
Närbild på en brun metall takplåt med synlig ihopfalsning och skruvfästen mot en trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nederkant ståndplåt:
Detaljbild av en ihopfalsad ränndalsplåt vid taklutning nära ståndplåt och husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av röd ränndalsplåt med synliga falsningar vid en takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd ränndalsplåt med synlig ihopfalsning och skruvmontering mot en trälist och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nock ståndplåt:
Takdetaljer med röd ränndalsplåt, ihopfalsning och skruvade fästen under takutsprång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser mer ut som att det är en snickare som varit i farten.
Det var inte mycket där som såg särskilt profsigt ut.
 
Det finns väl en del att anmärka på rent estetiskt, rent praktiskt så ser nederdelen på ränndalen värst ut.
Men till hantverkaren försvar så är plåten egentligen för styv och spröd för att kunna falsas på ett snyggt sätt utan sprickor.
 
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
Varför har man så hård plåt?
 
doublepeak doublepeak skrev:
Varför har man så hård plåt?
Billigare legering. Slit och släng mentalitet hos tillverkarna då de flesta inte har plåtslageriverktygen som krävs för att göra ett godkänt arbete.
 
Funktionellt ja , men går att göra bättre
Estetiskt , ren katastrof

Om det är gjort av en plåtslagare så får han åka tillbaka till verkstan och träna mera
 
Att det skulle vara så hård och tunn plåt i vinkelrännan att det inte skulle gå att göra en omvikt droppkant utan inklipp/brott håller jag för osannolikt. Men om så skulle vara fallet så borde man låta bli att göra en droppkant och istället låta vinelrännan gå ut en bit utanför fotplåten.
Att göra en droppkant överallt utom där det rinner mest vatten är något märkligt.
Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk sägs det....
 
Vad säger ni om plåtslagarens val av skruv till vinkelrännan? Typ träskruv med konisk skalle utan packning. Funderar på att byta ut dessa själv till farmarskruv.
Träskruv med konisk skalle utan packning på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
doublepeak doublepeak skrev:
Vad säger ni om plåtslagarens val av skruv till vinkelrännan? Typ träskruv med konisk skalle utan packning. Funderar på att byta ut dessa själv till farmarskruv.
[bild]
Oftast vet man inte var pannorna hamnar när man monterar vinkelrännan. Sätter man då en farmskruv på fel ställe kommer pannan inte att ligga ann mot vinkelrännan.
Just den skruv du visar brukar jag använda. Är det väldigt utsatt kan den ju bytas ut mot en skruv med tätbricka, men det ska inte rinna någon vattenmängd att tala om där så jag tror inte att det är ett problem.
 
Okej! Låter som det var rätt skruv ändå.
Jag har börjat lägga pannor över ränndalen och upplever inte att de får någon stöd av plåten. Kanske skulle jag haft lite grövre dimension på läkten under rännan. Det är dubbla läkt under så 50 mm. Medans fotbärläkten med ströläkt är 70 mm. Å andra sidan så borde avståndet mellan plåten och pannorna variera beroende på avståndet mellan bärläkt och plåt för varje enskild panna. Nu har jag beställt ränndalstätning som jag hoppas inte bara tätar utan också stödjer pannan över plåten. Vissa pannor får ingen bärläkt att vila på utan måste limmas fast på överliggande panna.
 
doublepeak doublepeak skrev:
Okej! Låter som det var rätt skruv ändå.
Jag har börjat lägga pannor över ränndalen och upplever inte att de får någon stöd av plåten. Kanske skulle jag haft lite grövre dimension på läkten under rännan. Det är dubbla läkt under så 50 mm. Medans fotbärläkten med ströläkt är 70 mm. Å andra sidan så borde avståndet mellan plåten och pannorna variera beroende på avståndet mellan bärläkt och plåt för varje enskild panna. Nu har jag beställt ränndalstätning som jag hoppas inte bara tätar utan också stödjer pannan över plåten. Vissa pannor får ingen bärläkt att vila på utan måste limmas fast på överliggande panna.
Personligen anser jag att panntak och vinkelrännor är en dålig kombination. Flera av pannorna får dåligt stöd och det är upplagt för att pannor ska gå sönder pga av storm eller snö. Oftast krävs en översyn minst en gång per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.