S StevieGee skrev:
Hur gick det i denna historia? Vems fel blev det?
Försäkringsbolaget tyckte det var mitt fel,,,1000 spänn kostade mig
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
P pekk@13 skrev:
Försäkringsbolaget tyckte det var mitt fel,,,1000 spänn kostade mig
Som jag misstänkte FB bryr sig inte ett dugg om att motparten kunde oxå sänka farten lite grann utan lägger hela skulden på dig, typisk.
Såna här läge ringer jag Compricer och byter FB. De skulle åtminståne dömt 50/50, tycker jag.
 
L Lars48 skrev:
Som jag misstänkte FB bryr sig inte ett dugg om att motparten kunde oxå sänka farten lite grann utan lägger hela skulden på dig, typisk.
Såna här läge ringer jag Compricer och byter FB. De skulle åtminståne dömt 50/50, tycker jag.
Helt rätt bedömt av FB anser jag. Finns ingen anledning att dela 50/50 när TS inte lämnat företräde. Se det som en billig läropeng. Någon kunde ju ha skadats allvarligt så 1000:- är ingenting i sammanhanget
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F
L Lars48 skrev:
Som jag misstänkte FB bryr sig inte ett dugg om att motparten kunde oxå sänka farten lite grann utan lägger hela skulden på dig, typisk.
Såna här läge ringer jag Compricer och byter FB. De skulle åtminståne dömt 50/50, tycker jag.
Det är ju inte ovanligt att det blir så. Men det finns i detta sammanhang inget som heter 50/50. Det är precis lika mycket självrisk ändå så det blir snarare 100/100.
 
F fsn skrev:
Det är ju inte ovanligt att det blir så. Men det finns i detta sammanhang inget som heter 50/50. Det är precis lika mycket självrisk ändå så det blir snarare 100/100.
Jo, men jag tycker den andra föraren inte ska gå ostraffad.
Bara för att den andra föraren har väjningsplikt ska inte ge rättighet till andra föraren att köra på den andra ostraffad.
Just i det här fallet tycker jag att båda två har haft aktsamhetsplikt.
 
H
L Lars48 skrev:
Jo, men jag tycker den andra föraren inte ska gå ostraffad.
Bara för att den andra föraren har väjningsplikt ska inte ge rättighet till andra föraren att köra på den andra ostraffad.
Just i det här fallet tycker jag att båda två har haft aktsamhetsplikt.
va konstigt tänk.

skall tjuven och hemägaren va lika skyldig i ett inbrott också?
eller cyklisten vara lika skyldig när bilisten kör på bakifrån?

självklart skulle bilisten kört långsammare i snörök.
självklart skullle ts vara försiktigare, kanske göra en höger sväng istället.

i en krock blir ingen som lars49 tycker "ostraffad".
 
L Lars48 skrev:
Jo, men jag tycker den andra föraren inte ska gå ostraffad.
Bara för att den andra föraren har väjningsplikt ska inte ge rättighet till andra föraren att köra på den andra ostraffad.
Just i det här fallet tycker jag att båda två har haft aktsamhetsplikt.
Visst har båda ett ansvar att uppföra sig i trafiken men börjar man gulla med 50/50-fördelning som du föreslår så urholkar man ju allt vad väjningsplikt, utfartsregler, huvudled etc heter.

Sen är det ingen i detta fall som har blivit straffad. TS orsakade en olycka som reddes upp av försäkringsbolaget mot en mindre avgift/självrisk.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Visst har båda ett ansvar att uppföra sig i trafiken men börjar man gulla med 50/50-fördelning som du föreslår så urholkar man ju allt vad väjningsplikt, utfartsregler, huvudled etc heter.
Det tror jag inte att man gör. I det här fallet det är inte TS som har kört på andra bilden utan det är motparten som har kört bakifrån på TS. Visst har TS haft väjningsplikt men motparten skulle oxå kunnat sänka farten i tid och stannat för fara.
Tänk om det var inte TS bil som dök upp framför honom utan det var en människa som sprang ut på gatan. Då skulle motpartens bil inte kunnat stanna i tid utan jämnat ner människan med asfalten ! Skyldig skulle han varit oxå.
 
H
L Lars48 skrev:
Det tror jag inte att man gör. I det här fallet det är inte TS som har kört på andra bilden utan det är motparten som har kört bakifrån på TS. Visst har TS haft väjningsplikt men motparten skulle oxå kunnat sänka farten i tid och stannat för fara.
Tänk om det var inte TS bil som dök upp framför honom utan det var en människa som sprang ut på gatan. Då skulle motpartens bil inte kunnat stanna i tid utan jämnat ner människan med asfalten ! Skyldig skulle han varit oxå.
mycket som kunde ha varit
 
L Lars48 skrev:
Det tror jag inte att man gör. I det här fallet det är inte TS som har kört på andra bilden utan det är motparten som har kört bakifrån på TS. Visst har TS haft väjningsplikt men motparten skulle oxå kunnat sänka farten i tid och stannat för fara.
Tänk om det var inte TS bil som dök upp framför honom utan det var en människa som sprang ut på gatan. Då skulle motpartens bil inte kunnat stanna i tid utan jämnat ner människan med asfalten ! Skyldig skulle han varit oxå.
Men då blir i praktiken alla väjningsplikter värdelösa. Så länge man är snabb nog när man slänger sig ut så att smällen tar bak istället för i sidan så går man fri, eller?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nej. TS har också gjort fel. Men det betyder inte att den som körde på honom är skuldfri.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Det finns såklart en punkt där TS ansvar pga väjningsplikt övergår till motpartens ansvar pga att man inte får köra på andra bilar. Var gränsen går är inte glasklart, så då finns det också en gråzon där det är rimligt att båda parter bara står för sina egna skador.
 
Fairlane
Ett problem jag ser är att det i första inlägget står att man hunnit 10 meter in på vägen, och senare 35 meter.
10 meter är ingenting och har försäkringsbolaget tänkt 10 meter så är det en viss skillnad mot 35 meter, vilket även det är alldeles för dåligt avstånd i dåligt väder och med en bil som tydligen knappt kan accelerera.

Som upphinnande har man ett ansvar att kunna stanna, men någonstans finns det en gräns för vad som är rimligt om inte trafiken ska begränsas till 5 km/h. Här har väl försäkringsbolaget tolkat det som att TS svängt ut orimligt nära framför en bil och därmed inte följt väjningsplikt. Rätt eller fel är såklart en tolkningsfråga och kanske sitter försäkringsbolaget med mer information än vi gör, bland annat två personers berättelser och kanske även ett vittne eller två.
 
S Stuff skrev:
Så länge man är snabb nog när man slänger sig ut så att smällen tar bak istället för i sidan så går man fri, eller?
Nej, då ska man inte gå fri. Bryter man mot väjningsplikten då är det straffbart. Som Daniel skrev det betyder inte att den som hörde på honom är skuldfri. Hur många gg byter folk körfält på motorvägen och bakomliggande bil blir tvungen att bromsa ?
Det händer ju tusen gg om dan på E4. Om alla skulle kört bakifrån på de bilar som har väjning, byter körfält då skulle det bli totalt stop i trafiken.
 
Nu har ju även bilar iandra körfält en skyldighet att underlätta körfältsbyte. Men det förutsätter ju att den som byter körfält använder blinkers så att omgivningen vet att personen tänker byta körfält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.