Papp eller plåt blir lika fint.
 
Måste ju hålla liv i denna tråd.
Jag är mitt upp i funderingar och planering av uterum och slänger ur mig en fråga:
Skulle vilja montera kottlingarna mellan takstolarna UTAN balkskor!
Någon som kan ge tips på ett sådant utförande? Fräsa eller kapa i takstolar känns inte helt rätt!
 
Ingimarsson skrev:
Måste ju hålla liv i denna tråd.
Jag är mitt upp i funderingar och planering av uterum och slänger ur mig en fråga:
Skulle vilja montera kottlingarna mellan takstolarna UTAN balkskor!
Någon som kan ge tips på ett sådant utförande? Fräsa eller kapa i takstolar känns inte helt rätt!
Inga problem att fälla in reglarna i takstolen om man räknar med det från början.
 
Bygglovssnickarna byggde en stor altan/veranda förra veckan, de använde inte en enda balksko ngnstans, de skråskruvade allt. Kan det verkligen funka?
 
Du kan saxa kortlingarna, dvs, förskjuta dem och skruva i ändträ genom takstolarna.
//Jante
 
  • Gilla
Ingimarsson
  • Laddar…
Jäderberg skrev:
Bygglovssnickarna byggde en stor altan/veranda förra veckan, de använde inte en enda balksko ngnstans, de skråskruvade allt. Kan det verkligen funka?
Kör man 45*45 så risk för sprickor men 45*70 är nog inga problem.
 
Jante skrev:
Du kan saxa kortlingarna, dvs, förskjuta dem och skruva i ändträ genom takstolarna.
//Jante
Förmodligen ska han skarva taket där och då funkar inte det.
 
Jäderberg skrev:
Bygglovssnickarna byggde en stor altan/veranda förra veckan, de använde inte en enda balksko ngnstans, de skråskruvade allt. Kan det verkligen funka?
Absolut ! Men man bör använda skruv avsedda för dold infästning.
Jag använder aldrig fula balkskor när jag bygger tex uterum, då är det snyggare tex att skruvlimma en 45x45 på balken och sedan regla så att regeln vilar på denna 45x45 och sedan skråskruva.
 
Redigerat:
Korvgubbe
Designmässigt hade jag velat ha en "kapat hörn" i åtminstone hörnet mot uteköket. Blir lite snällare att gå där och en öppnare känsla. Eventuellt skulle jag överväga att ha det i bägge hörnen, lite beroende på hur man använder tomten.
 
Du tänkte lite mer åt detta hållet?
husaltanplattinglasad skurna kanter.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När du ändå håller på, jag hade tittat på en tak lösning , och det finns hos pratic.it
återförsäljare är Horeca Garden i Helsingborg
Jag har installerat det hos mig, och jag är mer än nöjd,
Tecnic är produktnamnet
 
Redigerat:
ImageUploadedByByggahus.se1392929017.527165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Jättefint, verkligen. Känner att det finns fler frågetecken än utropstecken dock. Isolering bland annat.
 
K
Hur går det? Kan man inte få se en uppföljning?
 
Bygget blir försenat och ska starta om några veckor. Blir vår/höst glaspartier från skånskabyggvaror. Det kommer också bli ett papptak.
Funderar på vilket golv man kommer att lägga. Kommer det fungera bra med ett furugolv? Det kommer vara isolerat med cellplast, kanske 10-15 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.