J jimnor skrev:
Jag byggde en liknande lösning för ett antal år sedan. Jag tyckte att taket skulle bli för lågt och flyttade upp altanens tak på husets och gjorde en valmning i 16mm kanalplast som sedan övergår i falsat plåttak när jag kom in över huset. detta gav en luftig känsla istället för en känsla av att vara instängd.

Ligger detta i söderläge så vill jag varna dig för att det kommer att bli väldigt varmt, därför satte jag rökfärgad kanalplast, det är jag väldigt nöjd med!

Jag tog hjälp av två olika arkitekter för att komma fram till denna lösning och rekommenderar dig detsamma. Jag fick en lösning som höjer känslan av hela huset där altanen blev en del av huset och inte ett bihang som igentligen inte passar in...
För arkitekternas + ritare som tog fram bygglovsritningar betalade jag 12' + en wiskey ;-)
Sedan kostade resten ~80'
hej,

Vet inte om du är kvar här men jag är väldigt intresserad av att se hur din lösning blev. Jag har ett fritidshus som är väldigt lågt och i vinkel och söker febrilt efter en lämplig lösning som överhuvudtaget fungerar. Initialt pulpettak men det blir jättelågt och svårt att få in limträbalkar utan att man skymmer befintliga fönster. Kanske en sån lösning som du har skulle kunna fungera men förstår inte riktigt hur den kan vara gjort
Du kan pm här eller mejla direkt till ch@thano.se
 
F fundersam63 skrev:
hej,

Vet inte om du är kvar här men jag är väldigt intresserad av att se hur din lösning blev. Jag har ett fritidshus som är väldigt lågt och i vinkel och söker febrilt efter en lämplig lösning som överhuvudtaget fungerar. Initialt pulpettak men det blir jättelågt och svårt att få in limträbalkar utan att man skymmer befintliga fönster. Kanske en sån lösning som du har skulle kunna fungera men förstår inte riktigt hur den kan vara gjort
Du kan pm här eller mejla direkt till ch@thano.se
Du kan trycka på en forum medlems namn för att se när hen senast var inlogad. 2009 i detta fallet..
 
F fundersam63 skrev:
hej,

Vet inte om du är kvar här men jag är väldigt intresserad av att se hur din lösning blev. Jag har ett fritidshus som är väldigt lågt och i vinkel och söker febrilt efter en lämplig lösning som överhuvudtaget fungerar. Initialt pulpettak men det blir jättelågt och svårt att få in limträbalkar utan att man skymmer befintliga fönster. Kanske en sån lösning som du har skulle kunna fungera men förstår inte riktigt hur den kan vara gjort
Du kan pm här eller mejla direkt till ch@thano.se
Hej har du hittat ngn bra lösning på detta?
 
hej,
Den bästa lösningen jag hittat är att ersätta hela taket på vinkeln så att ca halva delen blir uterum och den andra det nuvarande rummet men att de får ett gemensamt sadeltak som går upp till nocken på den andra delen.
Skippar dock åtgärden för min del eftersom jag inte vill börja göra ett sånt taklyft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.