P PhilipBIM skrev:
Vilken perfekt kalkyl för vägledning. Riktig imponerad över kvaliteten ni lyckas får till.
Så kommer lite följdfrågor:
Hur kopplade ni in golvvärme till V-pumpen? Antar att pumpen inte ligger bredvid. Drog ni rör runt huset eller via vinden?
Det andra märket på takfönster som ni undersökte, var det Velux?
Tack!
när man bygger åt sig själv har man råd att fila på detaljer på ett annat sätt. (Vågade dock inte räkna på arbetstimmarna..) Sen var det skön avkoppling mot mitt vanliga arbete och lite roligt att hitta speciallösningar.. (som tex led-belysningen i varje takfönster. Kan lägga upp bild på det senare)
Att docka på golvvärmen på bef system var inte helt enkelt... vi har ingen vind så det alternativet fanns inte. Mitt i huset har vi fördelningen av golvvärmen så jag sågade helt enkelt upp väggen fram till köket där rören ligger under alla köksskåp. Sedan borrade jag mig ut genom väggen till ett ”skåp” i uterummet där jag kopplade ihop rören. ”Lite” merarbete, men nu syns inget av det iaf..
Vi tog in priser på Velux från svenska leverantörer. Det finns inte mycket att välja på om man har ”platt” tak. Dock vad det dubbelt så dyrt utan någon större skillnad.
 
S steve5432 skrev:
Det blev väldigt snyggt! Vi har funderat på något liknande men har kommit fram till att vi gör en vanlig utbyggnad istället, då den smälter ihop med huset bättre samt att vi ändå ska utnyttja utrymmet året runt. priset blir ungefär det samma. Det var inget som ni funderade på? Vi tog då vanliga elitfönster + altandörr istället för de ganska dyra vinterskjutpartierna. Grund blev samma som huset, krypgrund i leca vilket nog är det billigaste man kan bygga.

/S
Vi funderade och skissade ganska många förslag innan vi kom till skott att bygga. För oss passade det bra med utseendet på tillbyggnaden, huset består av två liknande (fast större) huskroppar. Ska se om jag kan få till någon bild ikväll.
Vi har idag fönster mellan golv och tak i vardagsrum/kök så något liknande ville vi ha. Sen ville vi kunna öppna upp helt på sommaren, men i efterhand hade jag valt andra skjutpartier alt vikväggar som tätar bättre på vintern.
Krypgrund hade varit billigare, men med tanke på att allt sjunker hos oss i leran var det inget alternativ. Vi körde en viktkompenserad grund istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.