Kollar man i den här tabellen ser det ju stört omöjligt ut att få upp vatten 80 meter med en höjdskillnad på 25 meter.

Tabell som visar olika pumpars kapacitet, max ledningslängd vid höjdskillnader och PEM-rörsdiametrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Kollar man i den här tabellen ser det ju stört omöjligt ut att få upp vatten 80 meter med en höjdskillnad på 25 meter.

[bild]
Titta på
https://www.emspump.se/pdf/1255.pdf
Kontakta dom så kan dom dimensionera en pump åt dej.
Såg att dom ar flera olika pumpar som kan fungera för ditt behov
 
Tror det kommer bli för dyrt med en ejektorpump. Ska försöka lista ut vilken pumpautomat som skulle kunna fungera.
 
wildeside
Problemet är sughöjden, avståndet är inte lika svårt att lösa.
Har varit med om liknande höjd/avstånd men då har pumpen monterats i brunnen vilket förenklar saken.
Som sagt jag kan inte mycket om pumpar, jag jobbar bla med mark entreprenad så jag har grävt ner en o annan meter pemslang:D
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tror det kommer bli för dyrt med en ejektorpump. Ska försöka lista ut vilken pumpautomat som skulle kunna fungera.
Ingen pumpautomat kommer funka, det är fysiskt omöjligt att ha en sugledning med en höjdskillnad på mer än 10 meter efter det kokar vattnet i slangen på grund av att det blir vacuum i slangen.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
Men om jag placerar pumpen vid vattnet och sedan trycker upp vattnet till huset?
 
D Derbyboy skrev:
Men om jag placerar pumpen vid vattnet och sedan trycker upp vattnet till huset?
Ja det är en annan femma det, 40 pem borde räcka så du inte får för mycket tryckförlust på 80 meter, välj en automat med rostfritt pumphus då kanske om den ska hålla ett tag, med tanke på saltvattnet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
D Derbyboy skrev:
Men om jag placerar pumpen vid vattnet och sedan trycker upp vattnet till huset?
Då är problemet mycket enklare att lösa, bara dimensionera kabeln så den tål belastningen på 80 meterslängd.
Men ring till ems pumpar och diskutera olika förslag då vet du vad du behöver för slangdimmension m.m.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Men jag skulle vilja räkna lite på det för att se om det fungerar. Väldigt få som är sugna på att ta tillbaka en testad pump, dessutom måste jag ju köpa över nätet vilket försvårar retur.

Framför allt vill jag räkna för att se vilken automat jag skulle behöva.
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Men jag skulle vilja räkna lite på det för att se om det fungerar. Väldigt få som är sugna på att ta tillbaka en testad pump, dessutom måste jag ju köpa över nätet vilket försvårar retur.

Framför allt vill jag räkna för att se vilken automat jag skulle behöva.
Du måste väl inte köpa från EMS bra diskutera vilka lösningar som finns;)
 
1244.pdf (emspump.se)

vid 30 mvp, så kan denna leverera 30 L/m. Sen är det slangen som avgör hur mycket du förlorar på vägen.
 
Pratade lite med Ems

fick två stycken rekommenderade:

UPI 2600M och MPI100

blev sugen på den dränkbara, tysk bättre tryckkraft osv
 
Dränkbar är inte dumt, mindre som kan krångla (y)
 
Måste man koppla den mot en hydrofor eller kan den starta och stoppa genom att öppna en utkastare/kran?
 
Den får du starta och stoppa med att stoppa i eller dra ut sladden, annars får man koppla in en liten hydropress med en tryckströmbrytare men det kanske är överkurs i detta fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.