Ja det är väl så.. Har faktist lite allergi mot löpande räkningar.. När inte ens yrkesfolk klarar uppskatta kostnad på sitt arbete i förväg..
 
Då var utebelysningen på plats..
Montera alla lampor själv ( inte elen utan förberedde allt monterat och klart på väggen)
Öppnade upp veranda taket och borrade klart hålen för spotlights. (Blev 3st) och köpte ljuskällor till dessa.

Elektrikern kom och jobbade på löpande räkning. Jag hjälpte till och klamra kabel i 3 timmar, plockade skräp och langa verktyg/material. Han blev klar på 8tim (som han ska fakturera) 106 meter kabel och 2-3 kartonger chips.

Har aldrig längtat så efter att få faktura från någon:)

Ett nybelyst tvåvåningshus vid natt med monterad utebelysning och spotlights i verandataket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utebelysning på en husfasad med dörr och spotlights i veranda taket på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Snyggt! :)
 
kimmo_thn skrev:
Ja det är väl så.. Har faktist lite allergi mot löpande räkningar.. När inte ens yrkesfolk klarar uppskatta kostnad på sitt arbete i förväg..
Nu är jag inte elektriker. Men jag tror att en yreksman säkert kan uppskatta hur mycket tid det går på ditt projekt. Problemet är att om han skall detaljutreda och upptäcka det lite oväntade problem, som kanske dyker upp när han väl börjar arbeta, då tar utredningen kanske nästan lika lång tid som det tar att utföra arbetet.

Därmed gör han istället en lite slarvig uppskattning till offerten, och lägger på en ordentlig säkerhetsmarginal. Inget konstigt med det.

Om du anlitar en hantverkare på löpande räkning, och OM det är en bra hantverkare med goda referenser. Då kan man vara relativt säker på att arbetet kommer att utföras effektivt och på kortast möjlig tid. OM du då har otur, så det faktiskt dyker upp en lite oväntad komplikation, ja då blir det lite dyrare, men då hamnar du i paritet med vad det fasta priset skulle hamna på.

Men nyckeln här är att lita på en bra yreksman. Är det en firma med dålig beläggning, så ökar risken att arbetet drar ut på tiden, typ jag har nästa kund i övermorgon, så det gäller dra ut på det här jobbet även under morgondagen, vilket kanske går helt ärligt, med lite extra konstnärlig klamring av kabeln.

Håller du dig till bra firmor som inte har tid med dig förrän om ett par månader, då kan du oftast lita på att de dels inte maskar, de har ju kunder som väntar, dels inte vill riskera sitt rykte på fuskjobb eller överdebitering. Dessa bra firmor har ofta också en skicklighet som gör att arbetet går avsevärt snabbare, därmed billigare.
 
Snyggt! Får man fråga vilka armaturer som sitter i verandataket? Och vart tar dess kablar vägen? Kunde du komma åt bakifrån på något sätt så att det endast räcker med att såga hål under? Har för mig på dessa hus det sitter nån kopplingsdosa ovan dörren som går till bl.a. utebelysningen.

/S
 
Kabeln hår upp på vänster sida om innersta stolpen till veranda taket. Passade perfekt mellan lockläkten och stolpen. Jag tog bort dom 4st innersta brädorna då dessa var skruvade. Var lite krångligt då dessa var rejält över målade. Spottarna är av märket sg Jupiter outdoor gu10. Med led ljuskällor 4w 100graders spridning
 
steve5432 skrev:
Snyggt! Får man fråga vilka armaturer som sitter i verandataket? Och vart tar dess kablar vägen? Kunde du komma åt bakifrån på något sätt så att det endast räcker med att såga hål under? Har för mig på dessa hus det sitter nån kopplingsdosa ovan dörren som går till bl.a. utebelysningen.

/S
Det sitter en kopplingsdosa rätt ovanför dörren (Ganska högt upp mot takfoten)
Om du inte har färdig ställt övervåningen så kan du nog komma åt denna från kattvinden om du flyttar på isoleringen som ligger mellan takfoten och kattvinden.
 
totalkostnaden för elektrikern slutade på 9415kr
arbete, bil kostnader, material (Kabel, clips, spottar 3st, astrour, 5st kopplingsboxar)

Kostnad för det andra:
13st Konstsmide Modena vägglykta upp/ned GU10. 7512-250. Vit/transparent lackad aluminium 249kr/st = 3237kr
26st Led gu10 ljuskällor 3,3W Biltema 32,90kr/st = 855,40kr
3st Led gu10 Ljuskällor 4W 44,90kr/st = 134,70kr
1st Hager 10A-din säkring 50kr

Summa utebelysning inkl allt = 13692,10kr
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.