Om det är ett kontinuerligt litet flöde antas det vara läckage. Om du glömmer en vattenkran med lågt flöde kommer den att lösa ut.
 
S sinuslinus skrev:
Det där elektroniska läckagelarmet ser lustigt installerat ut. Tanken är att enheten med knapparna ska sitta åtkomligt exempelvis vid ytterdörren.
Eftersom den sitter efter vattenmätaren kan den inte heller skydda mot att kopplingarna där läcker.
Vet inte om jag hade velat ha den vid ytterdörren då det går kablar mellan avstängningsventil och enhet.. :)
Nej den skyddar inte mot det, men är ju framför allt till för att stoppa/minimera läckage inne i huset, typ kök
 
P paralun skrev:
Ok, jag fokuserar på hur VA-bolaget vill ha det och har de någon inhyrd firma som snabbt ska utföra byten av många vattenmätare så vill de inte stå och klura över en läckageövervakningsventil hos enstaka kund.
Ja alltså ventilerna måste fungera så man kan byta mätaren, därav tråden. Den andra enheten är för att minimera risken för stora vattenläckage och har inget med frågan att göra. Jag har bara använt den som avstängning när jag lämnar huset vid längre perioder och har därför alltså inte tagit tag i att byta de andra avstängningarna. Annars hade jag gjort det för länge sen.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det är ett kontinuerligt litet flöde antas det vara läckage. Om du glömmer en vattenkran med lågt flöde kommer den att lösa ut.D
D Daniel 109 skrev:
Om det är ett kontinuerligt litet flöde antas det vara läckage. Om du glömmer en vattenkran med lågt flöde kommer den att lösa ut
stämmer. Men skickar alltid notiser om något rinner. Gör också trycktest 1 ggr/dygn så man ser om man har ett mikroläckage
 
Tack för alla svar! Blir kanske till att byta allt så man är på säkra sidan då
 
T TypRätt skrev:
Det är ju bra om ventilerna funkar den dagen de tar bort mätaren för annars blir det ju rätt blött där.. och med tanke på eluttagets placering kanske en dubbelt chockad snubbe. Om de inte fungerar att stänga av vattnet ordentligt måste du se till att du har en hantverkare där samma dag som de kan komma och stänga av vattnet i gatan samt byta mätare. Så tre pers samma dag, om det råder någon osäkerhet kring ventilen i gatans placering är de bra om de kollar den innan, i mitt fall behövde de först gräva upp vägen utanför.
Ja därför jag ska byta ventilerna, så kommunen kan byta mätare den dagen vi kommer överens om här underQ4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.