Hej!
Kommunen ska byta vattenmätaren och jag tänkte då passa på att byta ut de gamla spindelavstängningarna till två med kulventil. Nuvarande avstängningar sluter inte helt tätt utan snurrar bara när man försöker stänga av vattnet.
Installerade elektronisk avstängning efter vattenmätaren med vattenlarm, därför har jag inte tagit tag i bytet förrän nu.

Min fråga är om man enbart ska byta ventilen och återanvända de befintliga kopplingarna? T.ex den stora vinkeln som sitter på inkommande vattenrör. Känns omständigt och pengar i sjön att byta dem?
Eller vad säger ni, byter man rubbet från vattenrör inkl. samtliga kopplingsdelar?

Tack på förhand!

Mvh Kapten
 
  • Vattenmätare och ventiler på rör, elektriska enheter, oorganiserad installation, råa väggytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har en input? 🙏
 
Rickard.
Jag tycker du kan bara byta ventilen, vill man kan man väl lina om bussningen men byta mässing som verkar ok tycker jag är lite onödigt.

Jag vet inte hur din kommun löser detta men för att byta ventilerna behöver kommunen stänga av ute i gatan och då tillkommer det såklart en kostnad, bara så du är förberedd.
 
Det är ju bra om ventilerna funkar den dagen de tar bort mätaren för annars blir det ju rätt blött där.. och med tanke på eluttagets placering kanske en dubbelt chockad snubbe. Om de inte fungerar att stänga av vattnet ordentligt måste du se till att du har en hantverkare där samma dag som de kan komma och stänga av vattnet i gatan samt byta mätare. Så tre pers samma dag, om det råder någon osäkerhet kring ventilen i gatans placering är de bra om de kollar den innan, i mitt fall behövde de först gräva upp vägen utanför.
 
När de bytte här föreslog komunens gubbe att jag skulle byta pga risken för att slangen hoppar ur de gamla kopplingarna, det är kort bit de går i i vinkeln. Mina var täta. Han informerade då att det inte var någon avgift om man informerade i god tid, bara vid akut avstängning. Kan säkert skilja sig mellan kommuner, detta var Haninge och du är i samma, om jag ser rätt på märket.
 
S
Det där elektroniska läckagelarmet ser lustigt installerat ut. Tanken är att enheten med knapparna ska sitta åtkomligt exempelvis vid ytterdörren.
Eftersom den sitter efter vattenmätaren kan den inte heller skydda mot att kopplingarna där läcker.
 
Jag ställe motsvarande fråga till min kommun. De har priser på hemsidan för att stänga ventilen, demontera mätaren, montera ventilen och öppna ventilen. Dessa inkluderar även utkörning som jag uppfattade det. Det blev med andra ord en betydande summa om jag skulle göra jobbet själv. Jag frågade då om alla avgifterna behövde betalas. De svarare helt enkelt att jag skulle kontakta en auktoriserad rörkrökare. På följdfrågan vilken auktorisation de syftade på fick jag inget svar. Jag gissar att de lokala firmorna har någon typ av formell eller informell tillåtelse att stänga av och göra jobbet.
Det blev aldrig av att göra det jobbet.
 
S sinuslinus skrev:
Det där elektroniska läckagelarmet ser lustigt installerat ut. Tanken är att enheten med knapparna ska sitta åtkomligt exempelvis vid ytterdörren.
Eftersom den sitter efter vattenmätaren kan den inte heller skydda mot att kopplingarna där läcker.
Men jag antar att det finns trådlösa enheter som man kan lägga på annan plats som kommunicerar med enheten och den då stänger av allt vatten? Enheten får ju inte sitta tidigare i systemet, vill man skydda mot läcka i dessa kopplingar får man sätta dem i ett vattenskåp. Typ ett sånt här mätarskåp med skvallerrör till lämplig plats. Rörinstallation i metallskåp, möjligt distributionssystem för värme eller vatten med flera anslutningar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TypRätt skrev:
Men jag antar att det finns trådlösa enheter som man kan lägga på annan plats som kommunicerar med enheten och den då stänger av allt vatten? Enheten får ju inte sitta tidigare i systemet, vill man skydda mot läcka i dessa kopplingar får man sätta dem i ett vattenskåp.
Jo men VA-bolaget godkänner inte en sådan lösning är jag ganska säker på.
Det ska vara två manuella ventiler för ett rationellt och säkert vattenmätarbyte.
 
P paralun skrev:
Jo men VA-bolaget godkänner inte en sådan lösning är jag ganska säker på.
Det ska vara två manuella ventiler för ett rationellt och säkert vattenmätarbyte.
Jo men TS har ju vaktens avstängning efter mätarens ventiler så det är ju ok. Det jag undrade över var varför enheten med knappar på behövde sitta i tex hallen som någon tidigare skrev.
 
T TypRätt skrev:
Jo men TS har ju vaktens avstängning efter mätarens ventiler så det är ju ok. Det jag undrade över var varför enheten med knappar på behövde sitta i tex hallen som någon tidigare skrev.
Ok, jag fokuserar på hur VA-bolaget vill ha det och har de någon inhyrd firma som snabbt ska utföra byten av många vattenmätare så vill de inte stå och klura över en läckageövervakningsventil hos enstaka kund.
 
P paralun skrev:
Ok, jag fokuserar på hur VA-bolaget vill ha det och har de någon inhyrd firma som snabbt ska utföra byten av många vattenmätare så vill de inte stå och klura över en läckageövervakningsventil hos enstaka kund.
Men vad är det att fundera över? Den sitter ju efter vattenmätarens ventil, självklart måste TS byta ut ventilerna kring vattenmätaren till två fullt fungerande, men vad TS har kopplat in därefter är ju inget de behöver fundera på. De stänger av på båda sidor om mätaren, byter, tackar och bockar och går vidare.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Jo men TS har ju vaktens avstängning efter mätarens ventiler så det är ju ok. Det jag undrade över var varför enheten med knappar på behövde sitta i tex hallen som någon tidigare skrev.
Vitsen är att man stänger av vattnet med knappen när man lämnar huset. En del larm gör väl det automatiskt också.

Förutom sensorer vid känsliga punkter så tror jag såna där detekterar läckage med hjälp av flödet. Hur det funkar förstår jag inte.
 
T TypRätt skrev:
Men vad är det att fundera över? Den sitter ju efter vattenmätarens ventil, självklart måste TS byta ut ventilerna kring vattenmätaren till två fullt fungerande, men vad TS har kopplat in därefter är ju inget de behöver fundera på. De stänger av på båda sidor om mätaren, byter, tackar och bockar och går vidare.
Nej det är inget att fundera över..... läckageövervakningen kan ha en egen tråd, Folksam-Anticimex försökte få mig att investera i en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.