useless useless skrev:
Mycket pengar, men sett till de senaste årens prisutvecklingen så är det ganska bra pris på S735'an. Svårt att komma under ~120' om du köper den "billigt" på nätet och installerar själv.
Visst är det mycket pengar, men ser inte riktigt va alternativet är för å sänka förbrukningen så pass mkt till en så liten peng som möjligt :thinking:
 
B bergand89 skrev:
just efter jag posta trillade offerten ner i mailkorgen.
BVP + FLM = 253kkr efter rot.
S735 = 124,5kkr efter rot
Hej. Får man fråga vilken firma du fått offert från?
 
Då har jag fått ännu en offert gällande BVP (de tillhandahåller även andra typer av VP).
IVT Premiumline HQ 8kW med 180m borrdjup, samt montering av en turistorstyrd frånluftfläkt för ventialtionen. Frånluften blir ju varmluft som bara vädras ut men känner inte att det är värt å lägga över 20k extra för en frånluftmodul i dagsläget för att spara någon kWh extra.
Priset efter ROT landar totalt på 189k.
Skillnaden mot FLVP är 189k - 124k = 65k. Då FLVP tydligen har kortare livslängd samt att jag kommer behöva nalla elpatron där med tiden då våra 3 småbarn växer och effekt uttaget sannolikt blir högre med åren börjar jag känna mig mer å mer åt offerten jag fick på BVP för ”bara” 65k extra.
 
Efter de prisstegringar som varit låter 189 tkr för bergvärme riktigt bra! Lägsta jag hört om på ganska länge. Räkna med att bergvärme sparar drygt 1000 kWh/år mer än en modern varvtalsstyrd frånluftsvärmepump. Sedan kan det ju som sagt höja värdet på huset en del den dag det ska säljas.
 
  • Gilla
bergand89
  • Laddar…
Update: Nu är hålet borrat 180m. Ingrävning inom 2v samt fyllning av sprit i hålet. Pumpen installeras prel i september.

Har en fundering ang mitt tappvarmvatten. Idag tar det uppåt 20-30 sek innan jag får varmvatten i kranen. Detta är något jag noterat sen vi flyttade in i huset i vintras. Är detta ett tecken på att nuvarande cirkulationspump i befintligt IVT490 börjar bli trött? Inbillar mig att det iallafall inte kommer bli sämre med nya BVPn..
 
J Josth skrev:
Efter de prisstegringar som varit låter 189 tkr för bergvärme riktigt bra! Lägsta jag hört om på ganska länge. Räkna med att bergvärme sparar drygt 1000 kWh/år mer än en modern varvtalsstyrd frånluftsvärmepump. Sedan kan det ju som sagt höja värdet på huset en del den dag det ska säljas.
Fick dessutom 5kkr extra rabatt för jag prutade lite ytterligare. Så offerten landade på 184kkr totalt efter ROT
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
B bergand89 skrev:
Update: Nu är hålet borrat 180m. Ingrävning inom 2v samt fyllning av sprit i hålet. Pumpen installeras prel i september.

Har en fundering ang mitt tappvarmvatten. Idag tar det uppåt 20-30 sek innan jag får varmvatten i kranen. Detta är något jag noterat sen vi flyttade in i huset i vintras. Är detta ett tecken på att nuvarande cirkulationspump i befintligt IVT490 börjar bli trött? Inbillar mig att det iallafall inte kommer bli sämre med nya BVPn..
Varmvatten i kranen har inget med cirkulationspumpen att göra. Bara om man har systemet varmvattencirkulation har man en extra cirkulationspump för varmvattnet. Men det ger också kostsamma extra värmeförluster så det finns mest i flerfamiljshus där det annars skulle ta väldigt lång tid att få varmvatten från källaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.