Jag äger två hus som ligger bredvid varandra.
Separata fastighetsbeteckningar.
Bor i det ena (gula) och har min verksamhet i det andra (röda).

Funderar på att bygga ut min bostad i riktning mot den andra tomten. Eftersom jag äger och förvaltar båda skulle inte grannen (d.v.s. jag själv) störas.

Men vad säger kommunen?

Jag vet att jag måste ansöka om bygglov och komma in med en ritning. Vore ju bra att veta så mycket som möjligt innan jag sätter igång med detta så jag frågar här med hopp om kloka tips :)

(Bilden är från 1959 men husen står kvar på samma sätt. Inga garage eller övriga byggnader har tillkommit.)
 
  • Flygbild på lantligt område med hus, träd, en väg och gröna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
H Hundliv i Näsåker skrev:
Jag äger två hus som ligger bredvid varandra.
Separata fastighetsbeteckningar.
Bor i det ena (gula på profilbilden) och har min verksamhet i det andra (röda).

Funderar på att bygga ut min bostad i riktning mot den andra tomten. Eftersom jag äger och förvaltar båda skulle inte grannen (d.v.s. jag själv) störas.

Men vad säger kommunen?

Jag vet att jag måste ansöka om bygglov och komma in med en ritning. Vore ju bra att veta så mycket som möjligt innan jag sätter igång med detta så jag frågar här med hopp om kloka tips :)
Vad säger eventuell detaljplan?
 
  • Gilla
Hundliv i Näsåker
  • Laddar…
Jag vill påstå att det inte gör någon skillnad om båda fastigheterna har samma ägare.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Slå ihop tomterna och bygg ihop husen helt:cool:
 
  • Älska
Hundliv i Näsåker
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill påstå att det inte gör någon skillnad om båda fastigheterna har samma ägare.
Lär ju vara lätt att få grannmedgivande, men det är ju inte som att grannen har någon egentlig bestämmanderätt ändå
 
  • Gilla
Hundliv i Näsåker
  • Laddar…
Brand är en grej att tänka på när det gäller avstånd mellan husen. Finns lite bestämmelser kring det.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Slå ihop tomterna och bygg ihop husen helt:cool:
Har definitivt tänkt tanken! :) (y)

Men dels skulle det bli lite knöligt med bokföringen eftersom jag har verksamhet i ena huset och alltså tar upp alla kostnaderna för el, VA etc. från det huset i min redovisning.
Och sen så skulle ansökan hos Lantmäteriet gå på nästan lika mycket som bygget i sig. :(

...det här skulle alltså bli ett budgetalternativ...
Lägger hellre en slant på bygget än pappersexercis! (Fick uppgift om en prislapp på 50.000-100.000:- för ansökan.)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad säger eventuell detaljplan?
Tack! Kollar det imorgon :)
 
Den enda väsentliga skillnaden mot ett mer vanligt case, är att du knappast riskerar att grannen skall överklaga. Men tänk på att OM du bygger så att det avviker från detaljplanen, men får kommunens godkännande. Så är det inte bara du som granne som har möjlighet att (låta bli att) överklaga, det gäller även övriga grannar.
 
  • Gilla
Hundliv i Näsåker
  • Laddar…
Vad är det för avstånd det handlar om? Hur nära gränsen vill du bygga?

Finns det andra avvikelser från detaljplanen, typ hur stor bygnadsyta får du ha, Klarar du ev. begränsningar i höjd?

Vid bygglovsprövning prövas alla ev. avvikelser mot regleran i detaljplanen. Om det sammantaget är mycket som avviker så kan det inte räknas som en mindre avvikelse (vilket är det enda som kommunen får godkänna). Även om just det du vill göra nu är en mindre avvikelse.
 
  • Gilla
Hundliv i Näsåker
  • Laddar…
BirgitS
Någon gång i framtiden kommer fastigheterna att säljas och det kan vara bra att tänka på hur olika alternativ påverkar marknadsvärdet. Det är rätt många som ogillar att ens fönster är 4 m från en grannes fönster.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad är det för avstånd det handlar om? Hur nära gränsen vill du bygga?

Finns det andra avvikelser från detaljplanen, typ hur stor bygnadsyta får du ha, Klarar du ev. begränsningar i höjd?

Vid bygglovsprövning prövas alla ev. avvikelser mot regleran i detaljplanen. Om det sammantaget är mycket som avviker så kan det inte räknas som en mindre avvikelse (vilket är det enda som kommunen får godkänna). Även om just det du vill göra nu är en mindre avvikelse.
Det är inte så långt från gränsen, bara någon eller några meter. Men i riktning mot en del av den angränsande tomten som är obebyggd. Alltså ingenting som skulle störa utsikten från det andra huset.

Väntar på svar från kommunen angående vilken detaljplan som gäller.
Har byggt ut huset åt andra hållet tidigare och då var det "bara" ansökan som gällde.

Tanken är att bara bygga ut på bottenvåningen så inget höghus på gång :) Och är även noggrann med att det ska smälta in i övrig bebyggelse.

Men, som sagt, tacksam för alla infallsvinklar!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Någon gång i framtiden kommer fastigheterna att säljas och det kan vara bra att tänka på hur olika alternativ påverkar marknadsvärdet. Det är rätt många som ogillar att ens fönster är 4 m från en grannes fönster.
Bra tänkt!

Här är tanken att bygga ut mot en obebyggd del av granntomten för att ändå kunna behålla både luftighet, trädgårdar och avskildhet åt båda håll.

Spännande med fler reflektioner (y)
 
H hempularen skrev:
Den enda väsentliga skillnaden mot ett mer vanligt case, är att du knappast riskerar att grannen skall överklaga. Men tänk på att OM du bygger så att det avviker från detaljplanen, men får kommunens godkännande. Så är det inte bara du som granne som har möjlighet att (låta bli att) överklaga, det gäller även övriga grannar.
Fast jag vet inte hur nära det ska vara för att kunna vara relevant att tillfråga övriga grannar?
Närmaste grannen bor över 100 meter bort och saknar insyn åt mitt håll.

Men det här kan jag säkert få veta av kommunen. Om de inte redan gjort juluppehåll? (Attans, jag som har så många frågor! Bra med feedback från er!)
 
  • Flygbild över lugnt bostadsområde med hus, trädgårdar, grönområden och en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Detaljplanen blir avgörande för vilka möjligheter som finns. Värt att ha i bakhuvudet är också att byggnaden så som den är idag behöver följa detaljplanen också, men det visar sig när du får ta del av den.

Skulle du mot förmodan inte ha bygglov för verksamhet i det röda bostadshuset (?) så är det bra att ha lite koll på att det är något kommunen skulle kunna komma ha synpunkter på om det kommer till deras kännedom genom exempelvis ny ansökan om lov. Läs mer om olaga bygge på Boverket vid behov så du har lite koll på vad som gäller i alla fall. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...exempel-pa-tillsynsarenden/olovligt-byggande/

Har du lov sen tidigare för verksamheten så är ju allt i sin ordning!
 
  • Gilla
Hundliv i Näsåker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.