Jag har flaggat till övriga moderatorer, hinner inte själv just nu. Annars gör jag det senare ikväll.
 
useless useless skrev:
Det första borde väl vara att reda ut om det går att få tre faser/400V i köket och sen välja spis utifrån det?
Det går att välja spis redan idag om man väljer som som kan kopplas in på en, två eller tre faser plus nolla. Då kan man välja vid inkopplingen, spisen stöder alla alternativ.
 
Summering...
Allt som behöver sägas är väl iofs sagt om denna inkoppling, men eftersom jag inte kunde låta bli att kika på alla bilder, så gör jag en liten summering av mina iaktagelser.

Gamla inkopplingen:
Spisens plint är byglad och kabeln inkopplad för två-fas. Med gamla inkopplingen i dosan gick kabelns 2 bruna (med vit slang i spisänden) till dom 2 vita i dosan som går vidare till proppskåpet. Där går dom samman vilket gör koplingen elektriskt lika med en-fas inkopplingen enligt svarta plastlocket.

2 vita i 20A säkringen är väl en gammal synd från bytet av central då (ska vi skylla på Monika K som (för)monterat centralen?). Det har hamnat en 20A dvärg pga det är en 60-talslägenhet, helt fel blev det.
Är övertygad om att det suttit 3 fina gamla porslinssäkringar i gamla centralen en gång i tiden.

En modern spis kan vara på 10kW och då blir det 43A i nollan vid enfas enkelledare, om allt skulle vara på samtidigt. :surprised: tokigt, eller så får man ha grov kabel.

Nya inkopplingen:
Ännu mera fel blev det med vid inkoppling av perilexuttaget. Där 2 vita från centralen blev till en blå i dosan som gick vidare till perilexuttaget. Här blev det dubbla dubbelfel. För hög ström för ett stift och en brun kabel till som hänger oinkopplad. Om man hade kopplat 2 vita till 2 blå i dosan så att de 2 bruna från spisen kunnat anslutas i perilexproppen. Men det är ändå fel eftersom det blir mer än 16A i nollstiftet pga enfas inkopplingen.

Så gör om och gör rätt...
De 3 vita från dosan i väggen ansluts till respektive stift i perilexuttaget och till en 3 polig dvärg 16A i centralen.

Val av inkoppling av spis:
Enfas spis bör man väl undvika, speciellt om man har 3 fas in och då lite klenare säkringar.
Trefas är att föredra, men 2 fas går väl oxå bra.
Tvåfas häll och enfas ugn kan väl oxå vara lämpligt.

Övrigt
Eftersom det går 3 grå ledare med nån märkning till huvudbrytaren antar jag att det är 3 fas.
Centralen har blå, svart och vit nolla. Vit nolla känns suspekt då den borde tillhöra originalinstallationen.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Inkopplingen i spisen:
med matning från en säkring blir det enfas. INTE den med rött inringade rutan, utan nedre vänstra av de fyra olika anvisningarna skall användas. (1-2-3 fas, 4-5 nolla, jord).

Ledararea: Parallellkoppla två på "fassidan" (vi får väl gissa 2 st 2,5-kvadrat) kan ju hjälpa till att få strömvärdet bra för 20 A säkring där.
Men samma ström kommer att gå "tillbaka" i nollan, och då behövs samma medicin där, vilket ju är missat i nuvarande koppling.
OCH samma area krävs i jorden också! (Även om jag rent tekniskt är övertygad om att det faktiskt skulle fungera på alla sätt lika bra med "bara" 2,5 mm2 i jorden inom en mindre lägenhet med 1 x 20 till spisen så får det inte vara så enligt standard, men om det dokumenteras och görs en riskbedömning som ... Enklare att byta tråd)

Hur man än gör krävs alltså omdragning för att få det bra med enfasmatning. (en tråd till, eller byta rubbet till 3 st grövre, kan vara kämpig dragning i gamla pansarrör (stålrör) från 60-talet.

Det finns andra kontakter man kan använda för upp till 1-fas 25A.

Varför man nu alls skulle sätta kontakt och inte låta spisen sitta fast inkopplad - glädjen av att få sälja 2 prylar till + em timmes jobb kanske. Eller var det Du/kunden som beställde kontakt?

Med trefas in i lägenheten är det som flera säger bäst att lägga om spisen till tre st fasers matning - elementen kommer fortfarande att arbeta fas-nolla, dvs 230V. Omläggningen görs genom att säkringen i centralen byts och att en 3-bred säkring monteras (det blir att numrera om det). Hoppas bara att det är plats för 2 modulbredder till i den lådan Du har. (En modulbredd = en säkring = 17,5 mm). Din nya kontakt blir då helt perfekt. Kopplingen i spisen justeras motsvaraande.

Vid "riktig" 3-fasmatning blir inte strömen i nollan något problem, den skall ha samma area som faserna, och kan inte få mer ström än någon fas får. Det är ju så roligt med 3-fassystemet att matematiken blir lite lustig; 10+0+0=10. 10+10+0 = 10. 10+10+10 = 0, För att detta skall se matematiskt "rätt ut" måste man skriva varje ström med sin fasvinkel också.

Sedan görs en bedömning av skicket på isoleringen i dina bef. ledningar. Det kan vara helt ok - vissa FK från 60-talet är än idag som nya, medan vissa från 70-talet är lika pigga som 30-talets gummi... Det kan ha ändrat sig sedan centralen byttes, även om de då var ok.
Om skicket är tveksamt får man försöka byta/dra om till spisen när man nu jobbar med den. Om skicket är ok så är färgerna i sig inget problem. En spis bryr sig inte om fasordningen!
 


Ingen som tycker att det är fel med "sockerbitar" som "kabelskarvare" i dosan? Nu är jag inte elektriker men har alltid fått höra att man inte skall använda "sockerbitar" i en eldosa, för då ser det ut som en "hempulare" varit framme. Dessutom ser det ut att vara "sockerbitar" med olika utformning och storlek. Att det krävs en större för två kablar är jag med på, men de andra ser också olika ut eller är det bilden som ljuger? Tyckar att den elektriker som har varit där borde använt mer "elektriker" material såsom wago eller likvärdigt för att skarva kablarna.

Edit: Rättat stavfel.....
 
Redigerat:
Det är nog väldigt osannolikt att en elektriker varit inblandad i den där installationen. Dels rena fel, som överbelastning av nollan, och av Perilexuttaget. Sedan saker man bara inte gör, som att omvandla en trefasmatning till enfas med lustiga omkopplingar. Och så då sockerbitarna.

En halvkass lärling på en elfrima skulle kanske kunnat göra sig skyldig till något av de här felen, men knappast allihop.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
M
Jag fick pratat med elektrikern efter att jag nu via er blivit lite mer påläst och han ska komma tillbaka för att byta ut 20A säkringen mot 3x16A och koppla om i vägguttaget bakom spisen så att det blir fullkopplat istället.

R roli skrev:
...man inte skall använda "sockerbitar" i en eldosa, för då ser det ut som en "hempulare" varit framme.
Är det enbart estetiska skäl som ligger bakom detta eller är det osäkert med sockerbitar?

Han ska komma tillbaka på torsdag så jag har tills dess på mig att få koll på saker.

Företaget han jobbar för finns på https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget så nog tror jag att han är behörig elektriker och vid telefonkontakt innan första beställning blev jag garanterad att de var behöriga.
Jag tror att mitt personliga misstag var att anlita en firma som kunde komma med kort varsel, som jag ville då vi redan flyttat in och vill ha en ny spis, istället för de där som hade tid om 4-6 veckor... Lesson learned.
 
Redigerat:
Jag hade missat i tråden att detta var en ny installation. Jag ryser över tanken att den elektrikern åker omkring och kopplar fel lite här och där...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Alltså samma elektriker? Då bör du kunna få jobbet gratis. Hoppas det blir bra denna gång. Du kan ju höra om han har en egen (personlig) behörighet, eller om man är en obehörig elektriker som jobbar under företagets mantel.
 
  • Gilla
Mikael-HeltGrön
  • Laddar…
Och när det gäller sockerbitar så finns det två olika "typer" en typ med ett metallbleck mellan skruv och trådar och den är rent tekniskt OK. Sedan finns det en sort där skruven trycker rakt på kardelerna och det är mycket enkelt att dra skruven lite för hårt så att trådarna går av och därmed gör att arean på ledningen blir för liten. Den andra typen är inte alls bra, men lite billigare. Dessutom är en sockerbit betydligt "meckigare" att jobba med så det tar lite längre tid och blir (oftast) lite sämre resultat så en yrkesman har ingen orsak att använda "sockebitar".
 
  • Gilla
Mikael-HeltGrön och 1 till
  • Laddar…
tommib
Eftersom Wago går att köpa på clabbe har inte heller hempulare någon anledning att använda sockerbit.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
en yrkesman har ingen orsak att använda "sockebitar".
Men u-båtar går av någon underlig anledning bra, så resonemanget håller inte riktigt. U-båtar har inget metallbleck och brukar dessutom ha sämsta sortens kinaskruvar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu är det väl även så att U-båtar används i mindre omfattning. Där jag har arbetat/varit anställd har jag under alla år aldrig sett någon som använt U-båtar utom i undantagsfall. Och U-båtar är bättre än sockerbitar för skruven i "riktiga" U-båtar fyller ut hela hålet och inte som på dom billigare sockerbitarna där skruven bara fyller ut en del av hålet. Så jag är rätt säker på att du har överskattat användandet av U-båtar. En annan egenskap som gör U_båtarna lite bättre är att dom är genomskinliga så att man kan se att trådarna verkligen går hela vägen in, i en sockerbit med tråd från bägge håll är det omöjligt att veta hur långt dom olika kardelerna sticker in.
Ps
Att det sedan tar 5 - 10 ggr så lång tid med "skruvförband" är ju bara det en stor nackdel.
 
Jag uppfattade det som inget var gjort i centralen på 10-15år enligt inlägg #18 bild "Central internt".
Jag reagerade på nollskenan med 4 svarta, 2 blå och en vit. Kan en gammal svart nolla blivit fas? En säkring har svart fas...
Är det okay att nyinstallera svarta fasledare i (jordfelsbrytaren) i en central där svart använts för nolla?
Känns väl inte bra med både svart fas och svart nolla? Finns ju andra färger för fasledare...
 
M
Framsteg, tror jag. Här har vi nu resultatet i skåpet:
Öppet elsäkerhetsskåp med säkringar och trassliga kablar som visar otydlig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uttaget bakom spisen har nu korrekta mätvärden.

Han köpte inte argumenten för att byta ut sockerbitarna bakom spisen utan menade att det skulle vara lika bra som mina nyinköpta wago 221.

P.S. För er som reagerade på två kablar till 20A säkringen och endast en till nollan kanske tycker det är intressant att elektrikern upptäckte i skåpet att både den svarta och en vit (det som använts till fas) gick till nollskenan. Denna vita nolla användes dock aldrig i inkopplingen till spisen. Kanske hade något tänkt på det där med samma areor på fas och nolla, men inte kommit hela vägen i Implementation av dessa tankarna... D.S.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.