gripnil skrev:
Ser inte att jag behöver ta fram en källa i detta ärende eftersom jag i grunden inte påstår något. Jag upplyser bara om att risken finns att det du påstår är fel och att du, eller andra som tror samma sak, kontaktar sitt försäkringsbolag och ställer frågor. Jag vore nästan glad om jag hade fel.
Hur folk skal slippa "åka dit" som fallet i denna tråd med hjälp av dina råd kan jag tyvärr inte heller se.

Men som jag upprepat, vi hamnar lite fel i tråden. Ta gärna upp diskussionen på annat lämpligt ställe, detta är mitt sista inlägg i debatten. :)
Om ens försäkringsbolag får motpartens försäkringsbolag att gå in och betala för att en proffsfirma gör det rätt, så är det väl ett utmärkt råd. Du slipper då både tjafs och en ekonomisk förlust.
Om man inte ser vad som är bra i detta hjälper nog inget annat heller. Mitt inlägg lämpar sig väl i tråden som annars innehåller alldeles för mycket tyck och tjafs. Gissar att det är precis på den nivån som den aktuella firman i frågan vill ha diskussionen.
 
tenromram skrev:
För badrum ska det finnas en 10-årig garanti på allt utfört jobb.
Det låter bra, men finns inget lagligt stöd att du skall kunna få det. Enligt konsumenttjänstlagen har du rätt att till entreprenören reklamera de läckande ytskikten upp till tio år efter att arbetet avslutats, notera dock att det är du som konsument som har bevisbördan. Alltså är det till entreprenören du vänder dig för reparation av skadan om något sedan går fel, inte försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
thomas33: Du har helt fel och missleder läsarna i denna tråd. Vid all upptäckt skada ska du i första hand kontakta ditt eget försäkringsbolag. Du har rätt till ersättning även efter tio år från försäkringsbolaget. Upp til trettio år. Det är ditt försäkringsbolag som clearar motpartens försäkring när denna finns.
Försök inte påstå något annat.
 
Vem missleder???
Du påstår att en hantverkare skall ge tio års garanti på ALLT utfört jobb.
Hänvisa till någon lagtext, för vad jag vet, finns det enbart en rätt att reklamera i tio år.

Min text är för övrigt hämtad här från BH.
https://www.byggahus.se/badrum/reglerna-att-bygga-badrum Där några av de större försäkringsbolagen uttalar sig om badrum.
 
Tråden utbruten från tråden om Gävle Byggelite.
/moderator
 
thomas33: Du missleder när du säger att man ska vända sig till entreprenören vid skada när det är eget försäkringsbolag man först vänder sig till.
Sedan har jag inte sagt något om lagar!
Man ska inte använda sig av skitfirmor som saknar ansvarsförsäkring. Dessutom ska firman lämna garanti på tio år för badrumsarbete.
Detta ska man naturligtvis kolla upp innan firman anlitas. Annars blir det ett problem som i det aktuella fallet. Detta redogjorde jag för redan i mitt första inlägg.
 
Men du pratar om GARANTI och har du en gällande garanti så vänder du dig till företaget som utfört arbetet och inte ditt försäkringsbolag!

Sen fortsätter du att skriva att badrumsföretag SKA ge tio års garanti.
Garantin för våtrumsarbeten regleras för privatpersoner av Konsumenttjänstlagen, KTjL, som säger att företaget har en 10-årig ansvarstid mot privatperson. Det är dock konsumenten som ska visa att entreprenören har ansvar för felet (dvs att det inte är åverkan, normal förslitning eller kanske en oförutsedd sättning i husets stomme som orsakat ett fel i badrummet).

Garanti är frivillig för entreprenör i förhållande till konsument. Om garanti utfärdas ska entreprenören, under garantitiden, bevisa att det inte är fel när konsumenten påtalar ett fel.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Jag ger råd för att den som anlitar en firma inte ska råka illa ut.
Du ger råd för att firman i fråga ska klara sig. Och så drar du upp lagar och frivillighet osv.
Har jag sagt något om att det skulle vara otillåtet att vara dum? Dvs strunta i att kolla upp och ställa krav.
Är man dock klok följer man mina råd. .
Är olyckan framme så tar man hjälp av de som kan hjälpa. I det här fallet försäkringsbolaget.
 
Jo, det är bra med råd. Däremot är det inte bra att du börjar skriva att företag SKA ge konsument TIO års garanti och det är det jag hela tiden reagerat mot. Jag tror du blandar ihop garanti och reklamationsrätt, för det är knappast troligt att det finns något företag som ger tio års garanti på våtrumsarbeten.

Garanti är ett frivilligt åtagande från en tillverkare eller en utförare. Konsumenttjänstlagens 17 § som säger att reklamationstiden "i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker" är 10 år efter att uppdraget avslutades, om inte en garanti eller annan utfästelse utlovat en ännu längre tid. Kortare reklamationstid än 10 år strider mot lagen, som är tvingande (indispositiv).
Reklamationstiden innebär den tid inom vilken en köpare av tjänsten kan reklamera med anledning av fel i tjänsten. Viktigt är att den reklamation ska ske inom skälig tid från det man upptäckt felet, och att inom två månader alltid räknas som inom skälig tid. Därefter blir det en bedömningsfråga, och reklamerar man för sent förlorar man rätten till ersättning med anledning av felet
 
Det är jag själv som ställer kraven.
Och då är SKA ett mycket bra val.
Sedan upprepar jag till leda att det finns skitföretag som inte uppfyller kraven och som inte ska anlitas.
Jag vet att det finns företag som har våtrumsgaranti och som mitt föräkringsbolag dessutom gillar. Ett bra val för att slippa torska på dåliga firmor med dåliga hantverkare.
 
Du får d att låta så lätt, lite som en mindre trafikolycka med några vittnen och en erkännande person som står för skadan och inte smiter eller vägrar erkänna.

Läste lite nogare igår om villaförsäkring och önskade hitta någon för bara byggnad och tomt, men d gick ju knappt - verkar vara lättare att få ut pengar för skadade kläder i en tvättmaskin än vad det är för skador på huset! Jag vill ha en försäkring för brand, naturolyckor, mögelskador och skadedjur. Jag vill inte ha för resor, lösöre, personskydd, stöld.

Vill inte ens för läckage. Det är ju inte lika dyrt att stänga av/täppa till den läckande maskinen/röret/avloppet, reparation av befintlig eller ny maskin, hyra pump plus avfuktare ett tag och byte av lite gips/masonit som kan ha luckrats upp på sina ställen - i jämförelse med vad det kostar att renovera bärande stomme/grund och långvariga skador på dessa. Men som knappt försäkringarna täcker
- de täcker inte vid läckande dränering(svårupptäckta) eller sättningar(dyra viktiga saker att åtgärda), de täcker knappt takstommar eller skorsten heller om de inte är i perfekt skick och en meteor slår ner i det.

Det är ju dessa saker som ÄR värdet i huset - varför är det så mkt trams runtomkring för 🙈

Är det verkligen värt att ha försäkring😳 Jag har knappt lån på huset - så funderar starkt på att skippa villaförsäkring. Och brinner huset upp får jag väl ta lån och bygga upp det då 😁 😣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.